Creation of Ecological Competences within a Company — a Theoretical Approach
Abstract
Ecological competences, similarly to ecological products, technologies and innovations have played an increasingly important role in the development of the company, determining both the increase in company’s value and its market success for a longer period of time. Ecological knowledge and competences possessed by companies may effectively prevent the occurrence of environmental issues and properly shape environmental security, which is associated with the elimination of ecological threats not only for individual companies, but also for the entire global economy. Ecological competences, which are created as a combination of mutually complementary and strengthening skills and environmental knowledge possessed by both managers and employees, allow the company to realise its production process without threat to environment and to create products of high ecological standards. As a consequence, these competences become a key element of the company’s success, which is crucial for gaining a competitive advantage, so it is worth looking into this issue.
References
Barney, Jay B., and Edward J. Zając. “Competitive Organizational Behavior: Toward an Organizationally-Based Theory of Competitive Advantage.” Strategic Management Journal 15 (1994): 5–9.
Barnicki, Mariusz. Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii. Warsaw: Placet, 2000.
Chodyński, Andrzej. “Bezpieczeństwo ekologiczne, kompetencje a zaufanie międzyorganizacyjne. Aspekty strategiczne.” In Społeczne i ekologiczne aspekty zarzadzania, edited by Andrzej Chodyński, 193–200. Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne – Oficyna Wydawnicza AFM, 2007.
Chodyński, Andrzej. “Kompetencje ekologiczne a rozwój przedsiębiorstwa.” Przegląd Organizacji, no. 7–8 (2006).
Chodyński, Andrzej. Odpowiedzialność ekologiczna w proaktywnym rozwoju przedsiębiorstw. Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne – Oficyna Wydawnicza AFM, 2011.
Chodyński, Andrzej. Wiedza i kompetencje ekologiczne w strategiach rozwoju przedsiębiorstw. Warsaw: Difin, 2007.
Chodyński, Andrzej. Zarządzanie rozwojem firmy. Strategia jakości ekologicznej. Sosnowiec: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu „Humanitas”, 2002.
De Wit, Bob, and Ron Meyer. Strategy: Process, Content, Context, An International Perspective. London: International Thomson Business Press, 1998.
Drucker, Peter F. Społeczeństwo prokapitalistyczne. Warsaw: PWN, 1999.
Edvinsson, Leif, and Michael Malone. Kapitał intelektualny. Warsaw: PWN, 2001.
Fabiańska, Krystyna, and Jerzy Rokita. Zarządzanie. Strategia tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Katowice: Petex, 1995.
Gierszewska, Grażyna. “Kompetencje strategiczne na poziomie organizacji.” In Zarządzanie kompetencjami w organizacji, edited by Ewa Masłyk-Musiał, 29–39. Warsaw: Wyższa Szkoła Menedżerska SIG, 2005.
Godziszewski, Bohdan. Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2001.
Gospodarka a środowisko i ekologia. Edited by Krzysztof Małachowski. Warsaw: CeDeWu, 2007.
Grant, Robert M. “The Resource-Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation,” California Management Review 33, no. 3 (1991).
Hall, Richard. A Framework for Identifying the Intangible Sources of Sustainable Competitive Advantage, Competence-Based Strategic Management. Chichester: John Wiley & Sons, 1997.
Hamel Gary, and C. K. Prahalad, Przewaga konkurencyjna jutra. Strategie przejmowania kontroli nad branżą i tworzenia rynków przyszłości. Warsaw: Business Press, 1999.
Hill, Charles W., and Gareth R. Jones. Strategic Management Theory. An Integrated Approach. Boston: Houghton Mifflin, 1992.
Kłosiewicz, Urszula, and Bożena Słomińska. “Niematerialne zasoby firmy źródłem sukcesu na rynku.” Marketing i Rynek, no. 10 (1996).
Kubasik, Andrzej. “Obszary kreowania kompetencji ekologicznych przedsiębiorstwa.” Studia Ekonomiczne Akademii Ekonomicznej w Katowicach, no. 37 (2006): 157–72.
Lei, David, Michael A. Hitt, and Richard Bettis. “Dynamic Core Competencies Through Meta-Learning and Strategic Context.” Journal of Management 22, no. 4 (1996): 549–69.
Malewski, Mieczysław. Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2010.
Moszkowicz, Krystyna. “Zasobowy model formułowania strategii przedsiębiorstwa a procesy innowacyjne.” In Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii. Prace naukowe 1025, 230. Wrocław: Wydawnictwo AE im. O. Langego, 2004.
Obłój, Krzysztof. Strategia organizacji. Warsaw: PWE, 1999.
Penc, Józef. Zarządzanie dla przyszłości. Twórcze kierowanie firmą. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, 1998.
Penrose, Edith. The Theory of Growth of the Firm, Resources, Firms and strategies. Oxford: Oxford University Press, 1997.
Porter, Michael E. “What is strategy.” Harvard Business Review 74, no. 6 (1996).
Prahalad, C. K., and Gary Hamel. “The Core Competence of the Corporation.” Harvard Business Review” (May–June 1990).
Prakash, Aseem, and Kelly Kollman. “Policy Modes, Firms and the Natural Environment.” Business Strategy and the Environment 13, no. 2 (2004): 107–28.
Rakowska, Anna. “Przewaga konkurencyjna i kompetencje polskich przedsiębiorstw w kontekście wymagań stawianych nowoczesnym organizacjom.” Organizacja i Zarządzanie, no. 4 (2008): 7–20.
Rokita, Jerzy. Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Warsaw: PWE, 2005.
Senge, Peter M. The Fifth Discipline, the Art and Practice of the Learning Organization. New York: Doubleday Currency, 1990.
Seroka-Stolka, Oksana, Tomasz Nitkiewicz, and Anna Brzozowska. “Rola wiedzy ekologicznej w proaktywnym rozwoju przedsiębiorstwa.” In Przedsiębiorstwo jako organizacja ucząca się, edited by Barbara Olszewska, Maciej Czarnecki, and Estera Piwoni-Krzeszowska, 103–12. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2013.
Skowron, Paweł. “Kreowanie wiedzy ekologicznej w przedsiębiorstwie.” In Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, vol. 2, Edukacja dla ładu ekonomicznego, edited by Tadeusz Borys and Bazyli Poskrobko, 263–82. Białystok–Wrocław: Ekonomia i Środowisko, 2010.
Stankiewicz, Marek J. Konkurencyjność przedsiębiorstw. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: „Dom Organizatora”, 2002.
STRATEGOR. Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, tendencje, tożsamość. Warsaw: PWE, 1999.
Teece, David J., Gary Pisano, and Amy Shuen. “Dynamic Capabilities and Strategic Management.” Strategic Management Journal 18, no. 7 (1997): 509–33.
Urbanowska-Sojkin, Elżbieta, Piotr Banaszyk, and Hubert Witczak. Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Warsaw: PWE, 2004.
Van Dijken, Koos, Yvonne M. Prince, T.J. Wolters., Marco Frey, Giuliano Mussati, Paul Kalff, Ole Hansen, et al. Adoption of Environmental Innovations: The Dynamics of the Innovation as Interplay between…. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1999.
Wysocki, Jacek. “Kompetencje przedsiębiorstwa a innowacje.” Kreatywność – Innowacje – Przedsiębiorczość, edited by Piotr Niedzielski, Jacek Guliński, and Krzysztof B. Matusiak, 71–82. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2010.
Zarębska, Joanna. “Znakowanie ekologiczne towarów a świadomość ekologiczna młodzieży.” General and Professional Education, no. 4 (2014): 86–94.
Zimniewicz, Kazimierz. Współczesne koncepcje i metody zarządzania. Warsaw: PWE, 1999.
Copyright (c) 2019 Roczniki Nauk Społecznych
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.