Multigenomic of journalism in science and didactic

  • Iwona Hofman Maria Curie-Skłodowska University in Lublin
Keywords: discipline; press studies; interdisciplinarity; phenomenology; subdisciplines

Abstract

Media studies function as an autonomous scientific discipline since 2011. Their autonomy implies naming and describing the subject of research as well as methodology to the extent allowing to make distinction of phenomenological research (literary studies and psychology) and communication research (press studies and sociology). In this context it is reasoned to employ the term “multigenomic”. The article indicates a practical range of a multigenomic approach, exemplified by the journalism education in universities of Lublin. Activities of research sections of Polish Communication Association are analyzed as indicating a new paradigm of journalism. The paper also presents subdisciplines and methodology in media studies subdisciplines consist of: history of media and media studies, media language, axiology, technology, PR and marketing. Methods are characterized by interdisciplinary. Concluding, the author states that disciplines of the so-called environment of media studies (e.g. history, sociology, political science, economics, law, cultural studies) have been a foundation of early studies on the key issues of media studies as a discipline (in Poland since 50. of the 50th century).

References

Axer J., Autonomia uniwersytetu i innowacyjnoś, „Nauka” 2/2010.

Bronk A., Majdański S., Kłopoty z porządkowaniem nauk: perspektywa naukoznawcza, „Nauka” 1/2009.

Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa: Polskapresse Sp. z o.o. 2008.

Goban-Klas T., Od wielo- do interdyscyplinarności, „Studia Filozoficzne” 2/1976.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1999.

Pisarek W. (red.), Słownik terminologii medialnej, Kraków: Universitas 2006.

Gawroński S., Polak R., Dziennikarstwo i komunikacja społeczna – nowe wyzwania. Kierunki zmian w kształceniu w zakresie dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Kraków–Rzeszów–Zamość: Wydawnictwo Konsorcjum Akademickie 2010.

Gawroński S., Kształcenie dziennikarzy w Polsce. Opinie i oczekiwania studentów, Rzeszów: Wydawnictwo Konsorcjum Akademickie, Wydawnictwo WSE w Krakowie, WSIiZ w Rzeszowie i WSZiA w Zamościu 2009.

Gawroński S., Kształcenie dziennikarzy w Polsce. Opinie i oczekiwania środowiska naukowo-dydaktycznego, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania 2009.

Gawroński S., Wstęp [do:] S. Gawroński (red.), Studia dziennikarskie. Uwarunkowania teraźniejszości, wyzwania przyszłości, Kraków–Rzeszów–Zamość: Wydawnictwo Konsorcjum Akademickie 2011.

Hofman I., W sprawie dziennikarstwa i mediów lokalnych, [w:] S. Gawroński (red.), Studia dziennikarskie. Uwarunkowania teraźniejszości, wyzwania przyszłości, Kraków–Rzeszów–Zamość: Wydawnictwo Konsorcjum Akademickie 2011.

Hofman I., Misyjność a prowincjonalizm mediów, „Studia Medioznawcze” 4/2010.

Hofman I., Współczesne standardy i wyzwania zawodowe w opiniach dziennikarzy, [w:] B. Kosmanowa (red.)Media dawne i współczesne, t. V, Poznań: Wydawnictwo UAM 2010.

Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Pisma wybrane, t. 4, Lublin: TN KUL 1992.

Kapuściński R., Autoportret reportera, Kraków: Znak 2003.

Krzemiński A., Czwarta władza idzie pod młotek, „Polityka” 2007, nr 28.

Makarenko V., Gazety to żyła złota, „Gazeta Wyborcza” 2007, nr 226.

Makarenko V., Jak uratować amerykańskie dziennikarstwo?, „Gazeta Wyborcza” 2009, nr 247.

Makarenko V., Gdy czytelnik już zna jutrzejsze newsy, „Gazeta Wyborcza” 2009, nr 136.

Maślanka J. (red.), Encyklopedia wiedzy o prasie, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1976.

Michalczyk S., Społeczeństwo medialne, Katowice: Wydawnictwo Śląsk 2008.

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008.

Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołoniec: Wydawnictwo Czarne 2011.

Such J., Klasyfikacja nauk, [w:] Z. Cackowski, J. Kmita, K. Szaniawski, P.J. Smoczyński (red.), Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1987.

Published
2020-05-14
Section
Articles