Populist rhetoric of Polish political parties in 2014 EU elections. Analysis of television spots

  • Mateusz Nieć Jesuit University Ignatianum in Krakow
Keywords: propaganda; populism; content analysis; election

Abstract

The topic of this article is the analysis of the political discourse of Polish parties taking part in European Parliament campaign in 2014. The subject of my research is populist discourse, which I believe is characteristic of every election campaign. All Polish political parties have been included in the research, not only the populist ones. In the research I used the method of content analysis, applied and developed in Poland by Irena Tetelowska and Walery Pisarek. At first, content analysis was applied to printed press research, later it was used in television broadcast studies.

According to research, populist rhetoric is clearly a part of modern political tactics, winning voters. Using populist rhetoric is dependent on the political tactics. Research have not confirmed concern about populist parties, the most populist party received the smallest number of votes.

References

Cwalina W., Falkowski A., Reklama polityczna podczas wyborów prezydenckich w 1995 roku: analiza treści i technik realizacyjnych, [in:] P. Francuz (ed.), Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, Lublin: TN KUL 1999.

De Waele J.-M., Pacześniak A. (eds.), Populizm w Europie. Defekt i przejaw demokracji?, Warszawa: Oficyna Naukowa 2010.

Dijk van T., Badania nad dyskursem, [in:] A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (eds.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R., Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie, Wrocław: Astrum 2002.

Fairclough N., Wodak R., Krytyczna analiza dyskursu, [in:] A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (eds.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2006.

Kall J., Reklama, Warszawa: PWE 1994.

Laclau E., Rozum populistyczny, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej 2009.

Many Y., Surel Y. (eds.), Demokracja w obliczu populizmu, Warszawa: Oficyna Wydawnicza 2007.

Nieć M., Kampania wyborcza – uwagi politologa o genezie idei, „Roczniki Nauk Społecznych” 3, 2012, No. 4, pp. 11-32.

Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych 1983.

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008.

Przyłęcki P., Populizm w polskiej polityce. Analiza dyskursu polityki, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe 2012.

Rocoeur P., Model tekstu. Znaczącze działania rozważane jako tekst, [in:] A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (eds.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2006.

Tetelowska I., Szkice prasoznawcze, Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych 1972.

Wysocka O. (ed.), Populizm, Warszawa: WUW 2010.

Published
2020-05-14
Section
Articles