Postmodern consciousness versus implemented model of school knowledge

  • Mariusz Zemło The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Social Science
Keywords: postmodernism; consciousness; education; school; knowledge

Abstract

Sociology has proved that subjective reality corresponds to objective reality. Subjective reality is the subject to further reflection in this article, in its first part. In this part of the text we will identify kinds of quality which are generated in the sphere of consciousness of post-modern society. This will restore the subjective dimension of post-modernity. In the second part of the article we will define the characteristics of knowledge functioning in contemporary educational institutions. We will strive to find a common denominator for knowledge as point of reference of students at different levels of educational practice. Implementation of tasks associated with the development of the two parts of the text will create the possibility to compare and contrast the quality in both spheres of intellectual activity (postmodern consciousness − educational knowledge) and to determine the relationship between them − if any.

References

Baran B., Postmodernizm i końce wieku, Kraków: inter esse 2003.

Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, trans. S. Amsterdamski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1994.

Berger B., Berger P., Nasz konserwatyzm, „Aneks. Kwartalnik Polityczny” 1989, No. 53.

Berger P.L., Der Zwang zur Häresie. Religion in der Pluralistischen Gesellschaft, Frankfurt am Main: S. Fischer 1980.

Berger P., Berger B., Kellner H., The Homeless Mind. Modernization and Consciousness, New York: Vintage Books 1974.

Bloom A., Umysł zamknięty, trans. T. Bieroń, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo 1997.

Drucker P.F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1999.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, trans. A. Sulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2001.

Gumport P.J., Academic Restructuring: Organizational Change and Institutional Imperatives, „Higher Education” 2000, No. 39, p. 83.

Joas H., Powstawanie wartości, trans. M. Kaczmarczyk, Warszawa: Oficyna Naukowa 2009.

Kaufmann F.X., Religion und Modernität. Sozialwissenschaftliche Perspektiven, Tübingen 1989.

Koutselini M., Contemporary Trends and Perspectives of the Curricula: Towards a meta-modern paradigm for curriculum, „Curriculum Studies” 5(1997), No. 5.

Labaree D.A., Educational Researchers: Living With a Lesser Form of Knowledge, „Educational Researcher” 27(1998), No. 8.

Legutko R., Tolerancja. Rzecz o surowym państwie, prawie natury, miłości i sumieniu, Kraków: Wydawnictwo Znak 1997.

Lyotard J. F., Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, trans. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa: Fundacja Aletheia 1997.

Mariański J., Młodzież między tradycją a ponowoczesnością. Wartości moralne w świadomości maturzystów, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1995.

Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństw. Dyskurs wolności, wiedzy i władzy, Poznań: Wydawnictwo WoLuMiN 2002.

Narkiewicz-Niedbalec E., Socjalizacja poznawcza uczącej się młodzieży. Studium z zakresu socjologii wiedzy i edukacji, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego 2006.

Penrose R., Makro-świat, mikroświat i ludzki umysł, Warszawa: Prószyński i S-ka 1997.

Popkewitz P., The Denial of Change in Educational Change: Systems of Ideas in the Construction of National Policy and Evaluation, „Educational Researcher” 29(2000), No. 1.

Schwinn T., Nowoczesność: od historycznych źródeł do współczesnej ekspansji. Socjologia Maxa Webera w XXI wieku, trans. G. Sowinski, in: Nowe perspektywy teorii socjologicznej, A. Manterys, J. Mucha (eds.), Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS 2009.

Stevens R., Wineburg P., Herrenkohl L.R., Bell P., Comparative Understanding of School Subjects: Past, Present, and Future, „Review of Educational Research” 75(2005), No. 2.

Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, trans. J. Konieczny, Kraków: Wydawnictwo Znak 2005.

Touraine A., Rola podmiotu w społeczeństwach nowoczesnych, trans. M. Frybers, in: Współczesne teorie socjologiczne, vol. II, A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (eds.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2006.

Vattimo G., Koniec nowoczesności, trans. M. Surma-Gawłowska, Kraków: Universitas 2006.

Wądołowski W., Elementy polskiej tożsamości społeczno-kulturowej w wybranych podręcznikach języka polskiego dla III klasy gimnazjum, rozprawa doktorska, KUL, Lublin 2008.

Zemło M., Społeczeństwo wiedzy − kwestia bliskiej czy odległej przyszłości, „Przegląd Socjologiczny” 2008, No. 3.

Zemło M., Szkoła w stanie anomii. Raport, Urząd Miejski w Białymstoku, Białystok 2006.

Znaniecki F., Naukowa funkcja socjologii edukacji, „Forum Oświatowe” 1994, No.1.

Published
2020-05-14
Section
Articles