Social Media Marketing - Creating the Image of the Politician in the Virtual Space on the Case of the Leaders of the Polish Political Stage

  • Małgorzata Adamik-Szysiak Maria Curie-Skłodowska University in Lublin
Keywords: social media marketing; social media; political communication; image creation; political party; Polish politicians; content analysis; Internet

Abstract

The article presents the results of empirical studies concerning the use by the leaders of Polish political parties of the possibilities offered by social media marketing. The investigation of the source material has shown that in the communication with the Internet users, all the parties and their leaders use to a greater or lesser extent: websites, Internet television channels, official profiles in social media, blogs and micro-blogs. The detailed analysis concerned the formats of social media marketing selected most frequently by the politicians – activities on social networking sites (YouTube, Facebook and NK), blogs and the micro-blog Twitter. The empirical study covered the period from the beginning of the existence of the politician’s account in the given service to September 15, 2013. As a result of the study, the hypothesis has been proved that the active use of the Internet by the Polish political players, as a tool of communicating with the public opinion, is systematically increasing. However, social media are treated by the politicians in a business way, which prevents authentic dialogue with the potential electorate.

References

Adamik-Szysiak M., Telewizyjna reklama polityczna w Polsce w latach 2005-2010, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2012.

Blog.Onet.pl, Leszek Miller. Oficjalny blog polityczny, http://leszek-miller.blog.onet.pl/ (dostęp: 15.09.2013)

Blog.Onet.pl, Poletko Pana P. Dziennik Janusza Palikota, http://palikot.blog.onet.pl/2007/07/ (dostęp: 15.09.2013).

Castells M.: Społeczeństwo sieci, Warszawa: PWN 2007.

CBOS, Internauci 2013, BS/75/2013, Warszawa, czerwiec 2013.

D’Alessio D., Allen M.: Media bias in presidential elections: a meta-analysis, “Journal of Communication” 2000, No 50, s. 133-156.

Facebook, Janusz Palikot, https://www.facebook.com/pages/Janusz-Palikot/191495590897988?fref=ts (dostęp: 15.09.2013).

Facebook, Janusz Palikot, Informacje, https://www.facebook.com/pages/Janusz-Palikot/191495590897988?id=191495590897988&sk=info (dostęp: 15.09.2013).

Facebook, Janusz Piechociński, https://www.facebook.com/piechocinskijanusz7frefNs (dostęp: 15.09.2013).

Facebook, Janusz Piechociński Wicepremier, https://www.facebook.com/januszpiechocinski.wicepremier?fref=ts oraz Janusz Piechociński, Prezes PSL, https://www.facebook.com (dostęp: 15.09.2013).

Facebook, Jarosław Kaczyński. Polityk, https://www.facebook.com/pages/Jaros%C5%82aw-Ka-czy%C5%84ski/223718587739548 (dostęp: 15.09.2013).

Facebook, Kancelaria Premiera, https://www.facebook.com/kancelaria.premiera (dostęp: 15.09.2013).

Facebook, Leszek Miller, https://www.facebook.com/Leszek.Miller.LM (dostęp: 15.09.2013).

Janusz Piechociński, http://www.piechocinski.pl/ (dostęp: 15.09.2013],

Janusz Piechociński, http://prezespsl.pl/ [dostęp: 15.09.2013],

Jarosław Kaczyński, http://www.jaroslawkaczynski.com.pl/ (dostęp: 15.09.2013).

Jenkins H.: Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2007.

Jeziński M.: Marketing polityczny a procesy akulturacyjne. Przypadek III Rzeczpospolitej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK 2004.

Jeziński M.: Po co politykom nowe media? O politycznym istnieniu w wirtualnej przestrzeni, „Nowe media” 2/2011, s. 20-21.

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, „Ludzie: Donald Tusk”, https://www.premier.gov.pl/ludzie/donald-tusk.html (dostęp: 15.09.2013).

Kolczyński M.: Internet w wyborczych strategiach komunikacyjnych polskich partii politycznych - doświadczenia z wyborów parlamentarnych ‘2011, Nowa Politologia, http://www.nowapolitologia.pl/politologia/marketing-polityczny/Intemet-w-wyborczych-strategiach-komunikacyjnych-polskich-partii-politycznych (dostęp: 15.09.2013).

Lasswell D. H., Lerner D„ Dc Sola Pool I.: The Comparative Study of Symbols, Stanford: Stanford University Press 1952.

Leszek Miller, http://www.miller.pl (dostęp: 15.09.2013).

NaTemat.pl, Janusz Palikot, http://januszpalikot.natemat.pl/ (dostęp: 15.09.2013).

Nielsen J.: Participation Inequality: Encouraging More Users to Contribute, http://www.useit.com/alertbox/participation_inequality.html (dostęp: 15.09.2013).

NK, Janusz Piechociński, http://nk.p1/#profile/12320403 (dostęp: 15.09.2013).

Platforma Obywatelska, http://www.platforma.org/pl/platforma/ (dostęp: 15.09.2013).

Płudowski T.: Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych, Warszawa:

PWN 2008.

PKW, Wybory 2011 do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, http://wybory2011.pkw.gov.pl/wsw/pl/000000.html (dostęp: 15.09.2013).

Polskie Stronnictwo Ludowe, http://www.psl.org.pl/(dostęp: 15.09.2013).

Posłowie VI kadencji, Jarosław Kaczyński, http://www.sejm.gov.pl/poslowie/posel6/137.htm (dostęp: 15.09.2013).

Prawo i Sprawiedliwość, http://www.pis.org.pl/2013kp.php (dostęp: 15.09.2013).

Ruch Palikota, http://ruchpalikota.org.pl (dostęp: 15.09.2013).

Social Media and Democracy: Innovations in Participatory Politics, red. B. D. Loader, D. Mercea, London-New York: Routledge 2012.

Social Media Guide, Social media marketing, http://socialmediaguide.pl/index.php/slowniczek/ (dostęp: 15.09.2013).

Socialpress.pl, Polacy w Internecie, dłużej, intensywniej, mobilnie, http://socialpress.pl/2012/12/polacy-w-intemecie-dluzej-intensywniej-mobilnic/# (dostęp: 30.08.2013).

Sojusz Lewicy Demokratycznej, http://www.sld.org.pl/ (dostęp: 15.09.2013).

Twitter, Donald Tusk, https://twitter.com/premiertusk (dostęp: 15.09.2013).

Twitter, Janusz Palikot, https://twitter.com/Palikot_Janusz (dostęp: 15.09.2013).

Twitter, Janusz Piechociński, https://twitter.com/Picchocinski (dostęp: 15.09.2013).

Twitter, Leszek Miller. Były premier. Przewodniczący SLD. Poseł na Sejm. Oficjalny profil, https://twittcr.com/LeszekMillcr/mcdia/grid (dostęp: 15.09.2013).

Twitter, Leszek Miller, https://twitter.com/Leszek_Miller (dostęp: 15.09.2013).

Wojtkowski Ł.: Mediatyzacja polityki. Amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK 2012.

World Internet Project. Poland, Warszawa: Agora SA i Orange Polska 2012.

Wyborca 2.0, D. Batorski i in. (red.), Warszawa: ISP 2012.

YouTube, Janusz Palikot, http://www.youtube.com/user/SuperAm2012/feed (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, Jarosław Kaczyński, http://www.youtubc.com/user/jkaczynskiinfo (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, Kancelaria Premiera, http://www.youtube.com/KancelariaPremiera (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, pisorgpl, http://www.youtube.com/pisorgpl (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, Platforma Obywatelska, http://www.youtube.com/platformarp (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, PSLnewsy, http://www.youtube.com/user/PSLnewsy (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, Ruch Palikota, http://www.youtubc.com/user/RuchPalikota24 (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, TVSLD, http://www.youtube.com/tvsld (dostęp: 15.09.2013).

Published
2020-05-14
Section
Articles