Judaism – Protestantism – Catholicism: Religious Paths of Economic Initiative

  • Magdalena Zdun Cracow University of Economics, Faculty of Public Economy and Administration
  • Stanisław Fel The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Social Science
Keywords: judaism; protestantism; catholicism; economic initiative

Abstract

The purpose of this article is to describe the sociological discourse on entrepreneurship in the context of its religious determinants. The paper starts with the famous claim by Max Weber about the Protestant monopoly in this area. This claim is then critically analysed. The article comprises three parts. The first presents economic initiative as driven by non-economic factors. The second part focuses solely on the dispute between Max Weber and Werner Sombart over the primacy of Protestantism or Judaism, respectively, in the area of business operations. Last but not least, the third part discusses what Catholic social teaching has to say on entrepreneurship, and postulates that human dignity be emphasised in the area of economic activity.

References

Attali J., Żydzi, świat, pieniądze [The Jews, the world and money], Warszawa: Wydawnictwo Cykady 2003.
Banach W., Aksjologiczne determinanty rozwoju gospodarczego [Axiological determinants of economic development], “Annales. Etyka w życiu gospodarczym” [Ethics in economic life], 2006, № 9(1).
Bartnik W., Personalizm [Personalism], Lublin: Oficyna Wydawnicza “Czas” 1995.
Bergson H., Świadomość i życie [Consciousness and life], translated by I. Wojnar, [in:] Bergson, „Myśli i ludzie” [Thoughts and people] series, I. Wojnar (ed.), Warszawa: Wiedza Powszechna 1985.
Bourdieu P., The Forms of Capital, [in:] J.G. Richardson (ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, New York: Greenwood 1985.
Erhard L., Freiheit und Verantwortung. Ansprache vor dem Evangelischen Arbeitskreis der CDU, 2. Juni 1961.
Fel S., John Paul II and Human Rights, [in:] K. Pilarczyk (ed.), De revolutionibus orbium populorum Ioannis Pauli II. The Pope against social exclusion, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe 2015.
Fel S., Oswalda von Nell-Breuninga koncepcja ładu społecznego [Oswald von Nell-Breuning’s concept of social order], Lublin: Wydawnictwo KUL 2007.
Fel S., Podstawy aksjologiczne społecznej gospodarki rynkowej [The axiological bases of social market economy], [in:] E. Balawajder, A. Jabłoński, J. Szymczyk (eds.), Filozofia pochylona nad człowiekiem [Human-oriented philosophy], Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2007.
Goldberg A., Judaizm [Judaism], [in:] E. Brunner-Traut (ed.), Pięć wielkich religii świata [Five major world religions], Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 2001.
Kołakowski L., Moje słuszne poglądy na wszystko [My correct opinions about everything], Kraków 1999.
Kozielecki J., Transgresja i kultura [Transgression and culture], Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak” 2002.
Lampert H., Die Wirtschafts- und Sozialordnung der Bundesrepublik Deutschland, München 1990.
Lampert H., Freiheit als Ziel der Gesellschafts- und Wirtschaftspolitik in der Bundesrepublik Deutschland, [in:] idem (ed.), Freiheit al zentraler Grundwert demokratischer Gesellschaften, St. Ottilien 1992.
Lampert H., Bossert A., Sozialstaat Deutschland. Entwicklung – Gestalt – Probleme, München 1992.
Müller-Armack A., Religion und Wirtschaft. Geisteswissenschaftliche Hintergründe unserer europäischen Lebensform, Stuttgart 1968.
Ogburn W., The Great Man Versus Social Forces, [in:] O.D. Duncan (ed.), William F. Ogburn on Culture and Social Change: Selected Papers, Chicago: University of Chicago Press 1924.
Putnam R., Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech [Making democracy work. Civic traditions in modern Italy], Warszawa–Kraków: Fundacja im. Stefana Batorego – Znak 1995.
Röpke W., Jenseits von Angebot und Nachfrage, Bern–Stuttgart 1979.
Schumpeter J., Teoria rozwoju gospodarczego [The theory of economic development], translated by J. Grzywicka, Warszawa: PWN 1960.
Sombart W., Żydzi i życie gospodarcze [Jews and economic life], Warszawa: IFIS PAN 2010.
Taylor F.W., The Principles of Scientific Management, New York: UK: Harper & Bro-thers 1911.
Tuchtfeldt E., Die philosophischen Grundlagen der Sozialen Marktwirtschaft, “Zeitschrift für Wirtschaftspolitik“, 31 (1982).
Voss von R., Soziale Marktwirtschaft – nach fünfzig Jahren, “Die neue Ordnung“, 6 (1999).
Weber M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu [Protestant ethic and the spirit of capitalism], translated by J. Miziński, Lublin: Wydawnictwo Test 1994.
Weber M., Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej [Economy and society. An outline of interpretive sociology], Warszawa: PWN 2002.
Wünsche H.F., Was ist eigentlich “Soziale Marktwirtschaft“?, “Orientierungen zur Wirtschafts- und Gesellschaftspolitik“, 2001.
Published
2020-04-30
Section
Articles