The Concept of Development in Contemporary Pedagogy

  • Agnieszka Salamucha Catholic University of Lublin, PhD student
Keywords: development; reporting definition; projecting definition; Christian pedagogy

Abstract

The paper seeks to show how the word „development” was understood in various sciences, especially in pedagogy. It turns out that „development” is a key term for many disciplines, such biology, psychology, sociology, or philosophy. The contexts in which the term can be used allow us to attempt an initial typology of how human development is understood in pedagogy, with a view to its subject, purpose, means, and effects. On the basis of the above criteria, the author proposes reporting definition of development and his projecting definition from the point of view of Christian pedagogy whose representative she is.

References

Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993.

Hurlock E., Rozwój dziecka, tł. B. Hornowski, B. Roseman, Warszawa 1985.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.

Lee C., Wzrastanie i rozwój dziecka, tł. E. Krzemińska, Warszawa 1997.

Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych dla studiujących filozofię chrześcijańską, opr. A. Podsiad, Z. Więckowski, Warszawa 1983.

Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, Warszawa 1995.

Słownik poprawnej polszczyzny, red. W. Doroszewski, Warszawa 1965.

Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1972.

Published
2020-05-11