Nauczyciel akademicki na wirtualnym uniwersytecie – wyzwania, możliwości i zagrożenia

Słowa kluczowe: nauczyciel akademicki, wirtualny uniwersytet, student, badania i nauka, kształcenie akademickie online

Abstrakt

W pandemii niebezpieczne stało się dla nas to, co stanowiło fundament procesu edukacyjnego i badawczego – bezpośredni kontakt międzyludzki. Przeformułowanie edukacji akademickiej i dostosowanie jej do wymogów świata wirtualnego jest sytuacją bez precedensu, trudną, której towarzyszy lęk i niepewność. Zadanie to spoczęło na barkach nauczycieli akademickich. W artykule podjęto zagadnienie związane z budowaniem i tworzeniem nowego środowiska pracy dla pracowników badawczo-dydaktycznych – tzw. wirtualnego uniwersytetu. Wskazano wyzwania, szanse i zagrożenia związane z funkcjonowaniem w takim środowisku oraz znaczenie kompetencji cyfrowych w pracy nauczyciela akademickiego w wirtualnym środowisku akademickim.

Bibliografia

CBOS [Centrum Badania Opinii Społecznej] (2019), Które zawody poważamy?, oprac. M. Omyła-Rudzka, Komunikat z badań, nr 157.

Czetwertyńska G. (2016), Nauczyciele wobec kryzysu tradycyjnej edukacji, [w:] B. Bokus, E. Kosowska (red.), Nauczyciel akademicki – etos i warsztat, Warszawa: Lexem, s. 99-112.

DESI [Digital Economy and Society Index] (2020), s. 52.

Dominik I. (2020), 8 lekcji, które wyciągniemy z pandemii, Praca. Wysokie Obcasy, nr 3, s. 9.

Drew Ch. (2020), ARCS Model of Motivational Design in E-Learning (John Keller), https://helpfulprofessor.com/arcs-model-of-motivation-keller/ [dostęp: 20.05.2021].

Estévez A. (2020), Zoomism and Discipline for Productive Immobility, https://criticallegalthinking.com/2020/05/13/zoomism-and-discipline-for-productive-immobility/ [dostęp: 15.06.2021].

Gałecka-Golec A., Puksza K., Witkowska E. (2020), Biblioteka w czasie pandemii – doświadczenia Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku, Biuletyn EBIB, nr 4 (193), COVID-19 – biblioteka zamknięta, bibliotekarz otwarty, http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/687/723 [dostęp: 12.03.2021].

Kurek O. (2013), Wykładowca w dobie mobilnych aplikacji i tabletów, [w:] A. Rozmus (red.), Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego, Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA, s. 241-258.

Lee J. (2020), A Neuropsychological Exploration of Zoom Fatigue, https://www.psychiatrictimes. com/view/psychological-exploration-zoom-fatigue [dostęp: 12.05.2021].

Leja K. (2015), Trzy misje uniwersytetu, trzy ścieżki kariery, https://www.researchgate.net/publication/273692869_Trzy_misje_uniwersytetu_trzy_sciezki_kariery [dostęp: 31.12.2021].

Leśnicka J. (2021), Szkolnictwo wyższe w pandemii koronawirusa poniosło klęskę, https://www.rp.pl/Edukacja-i-wychowanie/303189906-Szkolnictwo-wyzsze-w-pandemii-koronawirusa-ponioslo-kleske.html [dostęp: 29.05.2021].

Mazur M. (1979), Historia naturalna polskiego naukowca, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Melosik Z. (2019), Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Migas B. (2020), Narodziny klasy domowej, https://krytykapolityczna.pl/gospodarka/narodziny-klasy-domowej-migas/ [dostęp: 12.06.2021].

Ministerstwo Edukacji i Nauki (2020), Kształcenie zdalne na uczelniach, 27 marca 2020 r., https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ksztalcenie-zdalne-na-uczelniach [dostęp: 12.05.2021].

Polski Uniwersytet Wirtualny, https://www.puw.pl/pl [dostęp: 30.05.2021].

Rowntree D. (2001), Sztuka studiowania. Podejście realistyczne, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Staniewicz J. (2020), Prawo pracy w czasie epidemii – kluczowe pytania i odpowiedzi, https://www.prawowpracy.pl/prawo-pracy-w-czasie-epidemii-kluczowe-pytania-i-odpowiedzi/ [dostęp: 12.05.2021].

Toeplitz Z. (2016), Obowiązki dydaktyka – czy jesteśmy świadomi obowiązków i zagrożeń?, [w:] B. Bokus, E.Kosowska (red.), Nauczyciel akademicki – etos i warsztat, Warszawa: Lexem, s. 79-88.

Witteman H. O., Haverfieldb J., Tannenbaumb C. (2021), COVID-19 Gender Policy Changes Support Female Scientists and Improve Research Quality, PNAS, 118(6), February 9, https://doi.org/10.1073/pnas.2023476118 [dostęp: 15.06.2021].

Zalecenie Rady Unii Europejskiej w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie z 22 maja 2018 r. (2018), Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, C 189/1.

Zalewska A. (2016), Kultura relacji nauczyciel akademicki – student, [w:] B. Bokus, E. Kosowska (red.), Nauczyciel akademicki – etos i warsztat, Warszawa: Lexem, s. 19-30.

Opublikowane
2021-12-31
Dział
Artykuły