Selected Elements of the Internet Users’ Information Security Culture
Abstrakt
Wybrane elementy kultury bezpieczeństwa informacyjnego użytkowników Internetu
Celem artykułu była analiza kultury bezpieczeństwa informacyjnego użytkowników Internetu. Sformułowano trzy hipotezy zakładające, że: (1) użytkownicy Internetu prezentują zróżnicowany poziom i charakter kultury bezpieczeństwa informacyjnego; (2) istnieje ścisły związek między kulturą bezpieczeństwa informacyjnego użytkowników Internetu a ich aktywnością w sieci oraz (3) kulturę bezpieczeństwa informacyjnego użytkowników Internetu można doskonalić w procesie edukacji. Wszystkie hipotezy zostały zweryfikowane pozytywnie. Weryfikacji tej posłużyły metoda analizy literatury przedmiotu i dostępnych danych statystycznych oraz metoda syntezy. W artykule poddano analizie poszczególne elementy kultury bezpieczeństwa informacyjnego w odniesieniu do użytkowników sieci. Przywołane przykłady pozwoliły stwierdzić, że poziom i charakter kultury bezpieczeństwa informacyjnego internautów jest zróżnicowany i pozostaje w związku z przejawianymi przez internautów aktywnościami w cyberprzestrzeni. Wskazano także na konieczność podnoszenia kwalifikacji w tym zakresie w toku edukacji formalnej i ustawicznej.
Bibliografia
Babik W. (2016), Kultura informacyjna a ekologia informacji współczesnego człowieka. Studium porównawcze, [in:] H. Batorowska, Z. Kwiasowski (Eds.), Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym: teoria i praktyka, vol. 2, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, pp. 45–54.
Batorowska H. (2013), Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej: rozważania o dojrzałości informacyjnej, Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Batorowska H. (Ed.) (2015), Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym: teoria i praktyka, vol. 1, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Batorowska H. (2018), Kultura bezpieczeństwa informacyjnego, Edukacja – Technika – Informatyka, no. 23(1), pp. 92–100.
Cieślarczyk M. (2006), Kultura bezpieczeństwa i obronności, Siedlce: Akademia Podlaska.
Cieślarczyk M., Filipek A., Świderski A.W., Ważniewska J. (2014), Istota kultury bezpieczeństwa i jej znaczenie dla człowieka i grup społecznych, Kultura Bezpieczeństwa, no. 1–2, pp. 17–58.
Fehler W. (2016), O pojęciu bezpieczeństwa informacyjnego, [in:] M. Kubiak, S. Topolewski (Eds.), Bezpieczeństwo informacyjne w XXI wieku, Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, pp. 25–43.
Filipek A. (2016), Psychospołeczne i prakseologiczne aspekty jakości funkcjonowania systemu zarządzania kryzysowego, Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach.
Filipek A. (2017), Rola edukacji w kształtowaniu kultury bezpieczeństwa informacyjnego, [in:] H. Batorowska (Ed.), Walka informacyjna. Uwarunkowania – incydenty – wyzwania, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, pp. 170–180.
Grodzka D. (2016), Finansowanie społecznościowe, Infos, no. 7, pp. 1–4.
Irving L.J. (1972), Victims of groupthink: A psychological study of foreign-policy decisions and fiascoes, Boston: Houghton Mifflin.
Jarmoszko S. (2016), O kulturze bezpieczeństwa z perspektywy antropologicznej, [in:] M. Faldowska, A.W. Świderski, G. Wierzbicki (Eds.), Kultura bezpieczeństwa. Potrzeby i uwarunkowania, vol. 3: Kultura i wychowanie, Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, pp. 7–33.
Jędrzejko M., Morańska D. (2013), Pułapki współczesności, part 1: Cyfrowi Tubylcy. Socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych, Dąbrowa Górnicza—Warszawa: Wyższa Szkoła Biznesu, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
Jędrzejko M., Traper A. (2012), Dzieci a multimedia, Warszawa—Dąbrowa Górnicza: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Wyższa Szkoła Biznesu.
Kochan I., Jędrzejko M. (2018), Cyberbullying wśród dzieci i młodzieży. Zjawisko, uwarunkowania, delegacje profilaktyczne, [in:] M. Z. Jędrzejko, A. Szwedzik (Eds.), Pedagogika i profilaktyka społeczna. Nowe wyzwania, konteksty, problemy, Milanówek—Warszawa: Centrum Profilaktyki Społecznej—Oficyna Wydawnicza von Velke, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, pp. 103–120.
Korzeniowski L.F. (2017), Podstawy nauk o bezpieczeństwie, Warszawa: Difin.
Liderman K. (2012), Bezpieczeństwo informacyjne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Marczyk M. (2014), Bezpieczeństwo teleinformatyczne wobec ataków terrorystycznych, [in:] M. Górka (Eds.), Cyberbezpieczeństwo jako podstawa bezpiecznego państwa i społeczeństwa XXI w., Warszawa: Difin, pp. 48–61.
Melosik Z. (2007), Mass media i przemiany kultury współczesnej, [in:] B. Siemieniecki (Ed.), Pedagogika medialna, vol. 1, Warszawa: PWN, pp. 59–75.
Monks C.P., Coyne I. (2012), Przemoc i mobbing w szkole, w domu, w miejscu pracy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Naruszewicz-Duchlińska A. (2015), Nienawiść w czasach Internetu, Gdynia: Novae Res Wydawnictwo Innowacyjne.
Ormsby E. (2019), Darknet, Warszawa: Znak.
Pacewicz A., Ptaszek G. (Eds.), (2019), Model Edukacji Medialnej, Informacyjnej i Cyfrowej, Retrieved November 23, 2020 from https://fina.gov.pl/wp-content/uploads/2019/12/memic_publikacja.pdf
Potejko P. (2009), Bezpieczeństwo informacyjne, [in:] K. A. Wojtaszczyk, A. Materska-Sosnowska (Eds.), Bezpieczeństwo państwa, Warszawa 2009: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, pp. 193–211.
Pręgłowski M.P. (2012), Zarys aksjologii Internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Sadłowska-Wrzesińska J. (2018), Kultura bezpieczeństwa pracy: rozwój w warunkach cywilizacyjnego przesilenia, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
Siedlanowski P. (2018), Patologia na piedestale. Próba oceny zjawiska patostreamu, jego źródeł i wpływu na rozwój dzieci i młodzieży, [in:] M. Z. Jędrzejko, A. Szwedzik (Eds.), Pedagogika i profilaktyka społeczna. Nowe wyzwania, konteksty, problemy, Milanówek—Warszawa: Centrum Profilaktyki Społecznej — Oficyna Wydawnicza von Velke, Oficyna Wydawnicza ASPRA, pp. 121–136.
Szymański M., Jaworski E. (2014), Religijność człowieka jeszcze realna czy już wirtualna, [in:] J. Bednarek, A. Andrzejewska (Eds.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Warszawa: Difin, pp. 186–197.
Taras B. (2013), Agresja. Studium semantyczno-pragmatyczne, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Wallace P. (2016), The psychology of the Internet, Cambridge: Cambridge University Press.
Wojciszke B. (2003), Postawy i ich zmiana, [in:] J. Strelau (Ed.), Psychologia. Podręcznik akademicki, vol. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, Gdańsk: GWP, pp. 79–106.
Copyright (c) 2021 Roczniki Nauk Społecznych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.