Populist rhetoric of Polish political parties in 2014 EU elections. Analysis of television spots

  • Mateusz Nieć Akademia Ignatianum w Krakowie
Słowa kluczowe: propaganda; populizm; analiza zawartości; kampania wyborcza

Abstrakt

Retoryka populistyczna polskich partii w eurowyborach w 2014 roku. Analiza spotów telewizyjnych

Tematem artykułu jest analiza dyskursu politycznego polskich partii, biorących udział w kampanii do Parlamentu Europejskiego w 2014 r. Przedmiotem badań uczyniłem populistyczny dyskurs, w moim przekonaniu charakterystyczny dla każdej kampanii wyborczej. Przedmiotem badania zostały objęte wszystkie polskie partie polityczne, a nie tylko populistyczne. W badaniach skorzystałem z metody badawczej analizy zawartości przekazów, na grunt polski przeniesionej i twórczo dopracowanej przez Irenę Tetelowską i Walerego Pisarka. Początkowo analiza zawartości odnosiła się do badania prasy drukowanej, w późniejszym czasie metodę stosowano także w badaniach przekazów telewizyjnych.

Według badań, retoryka populistyczna wyraźnie jest wpisana w kontekst współczesnej taktyki politycznej, wyłapywania elektoratu. Sięganie po retorykę populistyczną uzależnione jest od taktyki politycznej. Badania nie potwierdziły obaw przed ugrupowaniami populistycznymi, najbardziej populistyczna formacja otrzymała najmniej głosów.

Bibliografia

Cwalina W., Falkowski A., Reklama polityczna podczas wyborów prezydenckich w 1995 roku: analiza treści i technik realizacyjnych, [in:] P. Francuz (ed.), Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, Lublin: TN KUL 1999.

De Waele J.-M., Pacześniak A. (eds.), Populizm w Europie. Defekt i przejaw demokracji?, Warszawa: Oficyna Naukowa 2010.

Dijk van T., Badania nad dyskursem, [in:] A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (eds.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R., Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie, Wrocław: Astrum 2002.

Fairclough N., Wodak R., Krytyczna analiza dyskursu, [in:] A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (eds.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2006.

Kall J., Reklama, Warszawa: PWE 1994.

Laclau E., Rozum populistyczny, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej 2009.

Many Y., Surel Y. (eds.), Demokracja w obliczu populizmu, Warszawa: Oficyna Wydawnicza 2007.

Nieć M., Kampania wyborcza – uwagi politologa o genezie idei, „Roczniki Nauk Społecznych” 3, 2012, No. 4, pp. 11-32.

Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych 1983.

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008.

Przyłęcki P., Populizm w polskiej polityce. Analiza dyskursu polityki, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe 2012.

Rocoeur P., Model tekstu. Znaczącze działania rozważane jako tekst, [in:] A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (eds.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2006.

Tetelowska I., Szkice prasoznawcze, Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych 1972.

Wysocka O. (ed.), Populizm, Warszawa: WUW 2010.

Opublikowane
2020-05-14
Dział
Artykuły