„Święci” i „profani”. Profile religijne uczniów szkół ponadgimnazjalnych województwa lubelskiego na podstawie badań

  • Ewa Miszczak Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Słowa kluczowe: socjologia religii; religijność; młodzież polska; profile religijności; badania

Abstrakt

Młodzież jest tą kategorią społeczną, która najwyraźniej odzwierciedla zmiany zachodzące w świadomości i sferze zachowań zbiorowych. Na podstawie analiz postaw ludzi młodych można dokonywać prób prognozowania przyszłych procesów zachodzących w systemach społecznych. Dlatego religijność młodzieży jest ważnym obiektem badań socjologicznych z punktu widzenia przyszłości religii w Polsce. Niniejszy artykuł stanowi próbę prezentacji dwóch profili religijności uczniów szkół ponadgimnazjalnych województwa lubelskiego na podstawie przeprowadzonych badań empirycznych w 2010 r. na próbie 1841 respondentów. Profile te, mające charakter opozycyjny, wyróżnione na podstawie kryterium deklaracji pragnienia osiągnięcia świętości, wykazują zróżnicowane podejście młodych ludzi, przeważnie katolików, do spraw wiary, preferowanie rytualizmu przez większość oraz mniejszościowe zainteresowanie pogłębioną formacją religijną. Grupa osób wyrażających chęć bycia świętymi została dla wygody nazwana określeniem „święci”, natomiast respondenci dystansujący się wobec takiej możliwości określeni zostali mianem „profanów”. Obie grupy różnią się dość znacznie zarówno w kwestii autoidentyfikacji religijnej i akceptacji wybranych zasad wiary, poziomem wiedzy i prezentowanymi przekonaniami, uznawanymi wartościami, ideałami i wzorcami, jak również w sferze praktyk religijnych. Jak się okazuje osoby pragnące dążyć do świętości we wszystkich tych obszarach uzyskują wyższe notowania, niż młodzież zdystansowana wobec takiej perspektywy, co oznacza, iż własne pragnienia wyznaczają w zdecydowany sposób kierunki zainteresowań intelektualnych, działań i odniesień aksjologicznych. Jednak nie do końca można być pewnym, co w tym wypadku stanowi przyczynę, a co skutek. Prawdopodobnie wszystkie te komponenty warunkują się wzajemnie i wpływają na ostateczny kształt typu religijności.

Bibliografia

Borowik I., Doktór T., Pluralizm religijny i moralny w Polsce, Kraków: Nomos 2001.

Dennet D., Odczarowanie. Religia jako zjawisko normalne, Warszawa: PIW 2008.

Fowler J.W., Stages of faith. The psychology of human development and the quest for meaning, San Francisco, USA: Harper and Row Publishers 1981.

Jarmoch E., Wiara i wierzenia jako wymiar religijności, w: Postawy społeczno-religijne archidiecezjan warszawskich, W. Zdaniewicz, S. Zaręba (red.), Warszawa: OSS Opinia ISKK SAC 2006.

Libiszowska-Żółtkowska M., Współczesne formy obecności – absencji religii wżyciu państwa i społeczeństwa, „Kultura i Społeczeństwo” 1993, nr 2.

Luckmann T., Niewidzialna religia, Kraków: Nomos 1996.

Luhmann N., Funkcja religii, Kraków: Nomos 1998.

Mariański J., Kondycja religijna i moralna młodych Polaków, Kraków: Nomos 1991.

Mariański J., Między nadzieją a zwątpieniem. Sens życia w świadomości młodzieży szkolnej, Lublin: TN KUL 1998.

Pawlina K., Polska młodzież przełomu wieków, Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek 1998.

Szlendak T., Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego 2004.

Zaręba S., Identyfikacje religijne i dylematy moralne uczniów i studentów w Polsce, „Collectanea Theologica” 2009, nr 2.

Zaręba S., Religijność młodzieży w środowisku zurbanizowanym, Warszawa−Rzeszów: Pobitno Oficyna 2012.

Opublikowane
2020-05-14
Dział
Artykuły