Postmodern consciousness versus implemented model of school knowledge

  • Mariusz Zemło Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych
Słowa kluczowe: postmodernizm; świadomość; edukacja; szkoła; wiedza

Abstrakt

Postmodernistyczna świadomość versus. Wdrożony model wiedzy szkolnej

Socjologia udowodniła, że subiektywna rzeczywistość koresponduje z obiektywną rzeczywistością. Subiektywna rzeczywistość jest przedmiotem rozważań w pierwszej części artykułu, w której autor stara się identyfikować rodzaje właściwości, cech, które są generowane w sferze świadomości w społeczeństwie ponowoczesnym, a tym samym rekonstruuje subiektywny wymiar ponowoczesności. W drugiej części artykułu autor określa właściwości wiedzy we współczesnych instytucjach edukacyjnych i stara się znaleźć wspólny mianownik dla wiedzy jako punktu odniesienia uczniów na różnych poziomach praktyki edukacyjnej. Realizacja zadań związanych z rozwojem dwóch części tekstu stworzy możliwość porównania właściwości wobu dziedzinach działalności intelektualnej (postmodernistycznej świadomości − wiedzy edukacyjnej) oraz umożliwi określenie relacji między nimi − jeśli w ogóle tak istnieje.

Bibliografia

Baran B., Postmodernizm i końce wieku, Kraków: inter esse 2003.

Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, trans. S. Amsterdamski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1994.

Berger B., Berger P., Nasz konserwatyzm, „Aneks. Kwartalnik Polityczny” 1989, No. 53.

Berger P.L., Der Zwang zur Häresie. Religion in der Pluralistischen Gesellschaft, Frankfurt am Main: S. Fischer 1980.

Berger P., Berger B., Kellner H., The Homeless Mind. Modernization and Consciousness, New York: Vintage Books 1974.

Bloom A., Umysł zamknięty, trans. T. Bieroń, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo 1997.

Drucker P.F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1999.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, trans. A. Sulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2001.

Gumport P.J., Academic Restructuring: Organizational Change and Institutional Imperatives, „Higher Education” 2000, No. 39, p. 83.

Joas H., Powstawanie wartości, trans. M. Kaczmarczyk, Warszawa: Oficyna Naukowa 2009.

Kaufmann F.X., Religion und Modernität. Sozialwissenschaftliche Perspektiven, Tübingen 1989.

Koutselini M., Contemporary Trends and Perspectives of the Curricula: Towards a meta-modern paradigm for curriculum, „Curriculum Studies” 5(1997), No. 5.

Labaree D.A., Educational Researchers: Living With a Lesser Form of Knowledge, „Educational Researcher” 27(1998), No. 8.

Legutko R., Tolerancja. Rzecz o surowym państwie, prawie natury, miłości i sumieniu, Kraków: Wydawnictwo Znak 1997.

Lyotard J. F., Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, trans. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa: Fundacja Aletheia 1997.

Mariański J., Młodzież między tradycją a ponowoczesnością. Wartości moralne w świadomości maturzystów, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1995.

Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństw. Dyskurs wolności, wiedzy i władzy, Poznań: Wydawnictwo WoLuMiN 2002.

Narkiewicz-Niedbalec E., Socjalizacja poznawcza uczącej się młodzieży. Studium z zakresu socjologii wiedzy i edukacji, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego 2006.

Penrose R., Makro-świat, mikroświat i ludzki umysł, Warszawa: Prószyński i S-ka 1997.

Popkewitz P., The Denial of Change in Educational Change: Systems of Ideas in the Construction of National Policy and Evaluation, „Educational Researcher” 29(2000), No. 1.

Schwinn T., Nowoczesność: od historycznych źródeł do współczesnej ekspansji. Socjologia Maxa Webera w XXI wieku, trans. G. Sowinski, in: Nowe perspektywy teorii socjologicznej, A. Manterys, J. Mucha (eds.), Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS 2009.

Stevens R., Wineburg P., Herrenkohl L.R., Bell P., Comparative Understanding of School Subjects: Past, Present, and Future, „Review of Educational Research” 75(2005), No. 2.

Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, trans. J. Konieczny, Kraków: Wydawnictwo Znak 2005.

Touraine A., Rola podmiotu w społeczeństwach nowoczesnych, trans. M. Frybers, in: Współczesne teorie socjologiczne, vol. II, A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (eds.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2006.

Vattimo G., Koniec nowoczesności, trans. M. Surma-Gawłowska, Kraków: Universitas 2006.

Wądołowski W., Elementy polskiej tożsamości społeczno-kulturowej w wybranych podręcznikach języka polskiego dla III klasy gimnazjum, rozprawa doktorska, KUL, Lublin 2008.

Zemło M., Społeczeństwo wiedzy − kwestia bliskiej czy odległej przyszłości, „Przegląd Socjologiczny” 2008, No. 3.

Zemło M., Szkoła w stanie anomii. Raport, Urząd Miejski w Białymstoku, Białystok 2006.

Znaniecki F., Naukowa funkcja socjologii edukacji, „Forum Oświatowe” 1994, No.1.

Opublikowane
2020-05-14
Dział
Artykuły