Social media marketing - kreowanie wizerunku polityka w przestrzeni wirtualnej na przykładzie liderów polskiej sceny politycznej

  • Małgorzata Adamik-Szysiak Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Słowa kluczowe: social media marketing; media społecznościowe; komunikacja polityczna; kreowanie wizerunku; partie polityczne; polscy politycy; analiza zawartości; Internet

Abstrakt

Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych dotyczących wykorzystywania przez liderów polskich partii politycznych możliwości oferowanych przez social media marketing. Kwerenda materiału źródłowego wykazała, że wszystkie partie i ich liderzy w większym lub mniejszym stopniu, wykorzystują w komunikacji z internautami: strony internetowe, telewizje Internetowe, oficjalne profile w mediach społecznościowych, błogi i mikroblogi. Szczegółowej analizie poddano najczęściej wybierane przez polityków formaty social media marketing - działania na portalach społecznościowych (YouTube, Facebook, NK), blogach i mikroblogu Twitter. Badaniem empirycznym objęto okres od początku istnienia kont poszczególnych polityków w danym serwisie do 15 września 2013 roku. W wyniku badań dowiedziono hipotezy, że aktywność polskich podmiotów politycznych w wykorzystaniu Internetu, jako narzędzia komunikacji z opinią publiczną systematycznie wzrasta, jednak media społecznościowe traktowane są przez polityków w sposób koniunkturalny, co nie sprzyja nawiązaniu dialogu z potencjalnym elektoratem.

Bibliografia

Adamik-Szysiak M., Telewizyjna reklama polityczna w Polsce w latach 2005-2010, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2012.

Blog.Onet.pl, Leszek Miller. Oficjalny blog polityczny, http://leszek-miller.blog.onet.pl/ (dostęp: 15.09.2013)

Blog.Onet.pl, Poletko Pana P. Dziennik Janusza Palikota, http://palikot.blog.onet.pl/2007/07/ (dostęp: 15.09.2013).

Castells M.: Społeczeństwo sieci, Warszawa: PWN 2007.

CBOS, Internauci 2013, BS/75/2013, Warszawa, czerwiec 2013.

D’Alessio D., Allen M.: Media bias in presidential elections: a meta-analysis, “Journal of Communication” 2000, No 50, s. 133-156.

Facebook, Janusz Palikot, https://www.facebook.com/pages/Janusz-Palikot/191495590897988?fref=ts (dostęp: 15.09.2013).

Facebook, Janusz Palikot, Informacje, https://www.facebook.com/pages/Janusz-Palikot/191495590897988?id=191495590897988&sk=info (dostęp: 15.09.2013).

Facebook, Janusz Piechociński, https://www.facebook.com/piechocinskijanusz7frefNs (dostęp: 15.09.2013).

Facebook, Janusz Piechociński Wicepremier, https://www.facebook.com/januszpiechocinski.wicepremier?fref=ts oraz Janusz Piechociński, Prezes PSL, https://www.facebook.com (dostęp: 15.09.2013).

Facebook, Jarosław Kaczyński. Polityk, https://www.facebook.com/pages/Jaros%C5%82aw-Ka-czy%C5%84ski/223718587739548 (dostęp: 15.09.2013).

Facebook, Kancelaria Premiera, https://www.facebook.com/kancelaria.premiera (dostęp: 15.09.2013).

Facebook, Leszek Miller, https://www.facebook.com/Leszek.Miller.LM (dostęp: 15.09.2013).

Janusz Piechociński, http://www.piechocinski.pl/ (dostęp: 15.09.2013],

Janusz Piechociński, http://prezespsl.pl/ [dostęp: 15.09.2013],

Jarosław Kaczyński, http://www.jaroslawkaczynski.com.pl/ (dostęp: 15.09.2013).

Jenkins H.: Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2007.

Jeziński M.: Marketing polityczny a procesy akulturacyjne. Przypadek III Rzeczpospolitej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK 2004.

Jeziński M.: Po co politykom nowe media? O politycznym istnieniu w wirtualnej przestrzeni, „Nowe media” 2/2011, s. 20-21.

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, „Ludzie: Donald Tusk”, https://www.premier.gov.pl/ludzie/donald-tusk.html (dostęp: 15.09.2013).

Kolczyński M.: Internet w wyborczych strategiach komunikacyjnych polskich partii politycznych - doświadczenia z wyborów parlamentarnych ‘2011, Nowa Politologia, http://www.nowapolitologia.pl/politologia/marketing-polityczny/Intemet-w-wyborczych-strategiach-komunikacyjnych-polskich-partii-politycznych (dostęp: 15.09.2013).

Lasswell D. H., Lerner D„ Dc Sola Pool I.: The Comparative Study of Symbols, Stanford: Stanford University Press 1952.

Leszek Miller, http://www.miller.pl (dostęp: 15.09.2013).

NaTemat.pl, Janusz Palikot, http://januszpalikot.natemat.pl/ (dostęp: 15.09.2013).

Nielsen J.: Participation Inequality: Encouraging More Users to Contribute, http://www.useit.com/alertbox/participation_inequality.html (dostęp: 15.09.2013).

NK, Janusz Piechociński, http://nk.p1/#profile/12320403 (dostęp: 15.09.2013).

Platforma Obywatelska, http://www.platforma.org/pl/platforma/ (dostęp: 15.09.2013).

Płudowski T.: Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych, Warszawa:

PWN 2008.

PKW, Wybory 2011 do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, http://wybory2011.pkw.gov.pl/wsw/pl/000000.html (dostęp: 15.09.2013).

Polskie Stronnictwo Ludowe, http://www.psl.org.pl/(dostęp: 15.09.2013).

Posłowie VI kadencji, Jarosław Kaczyński, http://www.sejm.gov.pl/poslowie/posel6/137.htm (dostęp: 15.09.2013).

Prawo i Sprawiedliwość, http://www.pis.org.pl/2013kp.php (dostęp: 15.09.2013).

Ruch Palikota, http://ruchpalikota.org.pl (dostęp: 15.09.2013).

Social Media and Democracy: Innovations in Participatory Politics, red. B. D. Loader, D. Mercea, London-New York: Routledge 2012.

Social Media Guide, Social media marketing, http://socialmediaguide.pl/index.php/slowniczek/ (dostęp: 15.09.2013).

Socialpress.pl, Polacy w Internecie, dłużej, intensywniej, mobilnie, http://socialpress.pl/2012/12/polacy-w-intemecie-dluzej-intensywniej-mobilnic/# (dostęp: 30.08.2013).

Sojusz Lewicy Demokratycznej, http://www.sld.org.pl/ (dostęp: 15.09.2013).

Twitter, Donald Tusk, https://twitter.com/premiertusk (dostęp: 15.09.2013).

Twitter, Janusz Palikot, https://twitter.com/Palikot_Janusz (dostęp: 15.09.2013).

Twitter, Janusz Piechociński, https://twitter.com/Picchocinski (dostęp: 15.09.2013).

Twitter, Leszek Miller. Były premier. Przewodniczący SLD. Poseł na Sejm. Oficjalny profil, https://twittcr.com/LeszekMillcr/mcdia/grid (dostęp: 15.09.2013).

Twitter, Leszek Miller, https://twitter.com/Leszek_Miller (dostęp: 15.09.2013).

Wojtkowski Ł.: Mediatyzacja polityki. Amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK 2012.

World Internet Project. Poland, Warszawa: Agora SA i Orange Polska 2012.

Wyborca 2.0, D. Batorski i in. (red.), Warszawa: ISP 2012.

YouTube, Janusz Palikot, http://www.youtube.com/user/SuperAm2012/feed (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, Jarosław Kaczyński, http://www.youtubc.com/user/jkaczynskiinfo (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, Kancelaria Premiera, http://www.youtube.com/KancelariaPremiera (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, pisorgpl, http://www.youtube.com/pisorgpl (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, Platforma Obywatelska, http://www.youtube.com/platformarp (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, PSLnewsy, http://www.youtube.com/user/PSLnewsy (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, Ruch Palikota, http://www.youtubc.com/user/RuchPalikota24 (dostęp: 15.09.2013).

YouTube, TVSLD, http://www.youtube.com/tvsld (dostęp: 15.09.2013).

Opublikowane
2020-05-14
Dział
Artykuły