Social media marketing - kreowanie wizerunku polityka w przestrzeni wirtualnej na przykładzie liderów polskiej sceny politycznej
Abstrakt
Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych dotyczących wykorzystywania przez liderów polskich partii politycznych możliwości oferowanych przez social media marketing. Kwerenda materiału źródłowego wykazała, że wszystkie partie i ich liderzy w większym lub mniejszym stopniu, wykorzystują w komunikacji z internautami: strony internetowe, telewizje Internetowe, oficjalne profile w mediach społecznościowych, błogi i mikroblogi. Szczegółowej analizie poddano najczęściej wybierane przez polityków formaty social media marketing - działania na portalach społecznościowych (YouTube, Facebook, NK), blogach i mikroblogu Twitter. Badaniem empirycznym objęto okres od początku istnienia kont poszczególnych polityków w danym serwisie do 15 września 2013 roku. W wyniku badań dowiedziono hipotezy, że aktywność polskich podmiotów politycznych w wykorzystaniu Internetu, jako narzędzia komunikacji z opinią publiczną systematycznie wzrasta, jednak media społecznościowe traktowane są przez polityków w sposób koniunkturalny, co nie sprzyja nawiązaniu dialogu z potencjalnym elektoratem.
Bibliografia
Adamik-Szysiak M., Telewizyjna reklama polityczna w Polsce w latach 2005-2010, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2012.
Blog.Onet.pl, Leszek Miller. Oficjalny blog polityczny, http://leszek-miller.blog.onet.pl/ (dostęp: 15.09.2013)
Blog.Onet.pl, Poletko Pana P. Dziennik Janusza Palikota, http://palikot.blog.onet.pl/2007/07/ (dostęp: 15.09.2013).
Castells M.: Społeczeństwo sieci, Warszawa: PWN 2007.
CBOS, Internauci 2013, BS/75/2013, Warszawa, czerwiec 2013.
D’Alessio D., Allen M.: Media bias in presidential elections: a meta-analysis, “Journal of Communication” 2000, No 50, s. 133-156.
Facebook, Janusz Palikot, https://www.facebook.com/pages/Janusz-Palikot/191495590897988?fref=ts (dostęp: 15.09.2013).
Facebook, Janusz Palikot, Informacje, https://www.facebook.com/pages/Janusz-Palikot/191495590897988?id=191495590897988&sk=info (dostęp: 15.09.2013).
Facebook, Janusz Piechociński, https://www.facebook.com/piechocinskijanusz7frefNs (dostęp: 15.09.2013).
Facebook, Janusz Piechociński Wicepremier, https://www.facebook.com/januszpiechocinski.wicepremier?fref=ts oraz Janusz Piechociński, Prezes PSL, https://www.facebook.com (dostęp: 15.09.2013).
Facebook, Jarosław Kaczyński. Polityk, https://www.facebook.com/pages/Jaros%C5%82aw-Ka-czy%C5%84ski/223718587739548 (dostęp: 15.09.2013).
Facebook, Kancelaria Premiera, https://www.facebook.com/kancelaria.premiera (dostęp: 15.09.2013).
Facebook, Leszek Miller, https://www.facebook.com/Leszek.Miller.LM (dostęp: 15.09.2013).
Janusz Piechociński, http://www.piechocinski.pl/ (dostęp: 15.09.2013],
Janusz Piechociński, http://prezespsl.pl/ [dostęp: 15.09.2013],
Jarosław Kaczyński, http://www.jaroslawkaczynski.com.pl/ (dostęp: 15.09.2013).
Jenkins H.: Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2007.
Jeziński M.: Marketing polityczny a procesy akulturacyjne. Przypadek III Rzeczpospolitej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK 2004.
Jeziński M.: Po co politykom nowe media? O politycznym istnieniu w wirtualnej przestrzeni, „Nowe media” 2/2011, s. 20-21.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, „Ludzie: Donald Tusk”, https://www.premier.gov.pl/ludzie/donald-tusk.html (dostęp: 15.09.2013).
Kolczyński M.: Internet w wyborczych strategiach komunikacyjnych polskich partii politycznych - doświadczenia z wyborów parlamentarnych ‘2011, Nowa Politologia, http://www.nowapolitologia.pl/politologia/marketing-polityczny/Intemet-w-wyborczych-strategiach-komunikacyjnych-polskich-partii-politycznych (dostęp: 15.09.2013).
Lasswell D. H., Lerner D„ Dc Sola Pool I.: The Comparative Study of Symbols, Stanford: Stanford University Press 1952.
Leszek Miller, http://www.miller.pl (dostęp: 15.09.2013).
NaTemat.pl, Janusz Palikot, http://januszpalikot.natemat.pl/ (dostęp: 15.09.2013).
Nielsen J.: Participation Inequality: Encouraging More Users to Contribute, http://www.useit.com/alertbox/participation_inequality.html (dostęp: 15.09.2013).
NK, Janusz Piechociński, http://nk.p1/#profile/12320403 (dostęp: 15.09.2013).
Platforma Obywatelska, http://www.platforma.org/pl/platforma/ (dostęp: 15.09.2013).
Płudowski T.: Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych, Warszawa:
PWN 2008.
PKW, Wybory 2011 do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, http://wybory2011.pkw.gov.pl/wsw/pl/000000.html (dostęp: 15.09.2013).
Polskie Stronnictwo Ludowe, http://www.psl.org.pl/(dostęp: 15.09.2013).
Posłowie VI kadencji, Jarosław Kaczyński, http://www.sejm.gov.pl/poslowie/posel6/137.htm (dostęp: 15.09.2013).
Prawo i Sprawiedliwość, http://www.pis.org.pl/2013kp.php (dostęp: 15.09.2013).
Ruch Palikota, http://ruchpalikota.org.pl (dostęp: 15.09.2013).
Social Media and Democracy: Innovations in Participatory Politics, red. B. D. Loader, D. Mercea, London-New York: Routledge 2012.
Social Media Guide, Social media marketing, http://socialmediaguide.pl/index.php/slowniczek/ (dostęp: 15.09.2013).
Socialpress.pl, Polacy w Internecie, dłużej, intensywniej, mobilnie, http://socialpress.pl/2012/12/polacy-w-intemecie-dluzej-intensywniej-mobilnic/# (dostęp: 30.08.2013).
Sojusz Lewicy Demokratycznej, http://www.sld.org.pl/ (dostęp: 15.09.2013).
Twitter, Donald Tusk, https://twitter.com/premiertusk (dostęp: 15.09.2013).
Twitter, Janusz Palikot, https://twitter.com/Palikot_Janusz (dostęp: 15.09.2013).
Twitter, Janusz Piechociński, https://twitter.com/Picchocinski (dostęp: 15.09.2013).
Twitter, Leszek Miller. Były premier. Przewodniczący SLD. Poseł na Sejm. Oficjalny profil, https://twittcr.com/LeszekMillcr/mcdia/grid (dostęp: 15.09.2013).
Twitter, Leszek Miller, https://twitter.com/Leszek_Miller (dostęp: 15.09.2013).
Wojtkowski Ł.: Mediatyzacja polityki. Amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK 2012.
World Internet Project. Poland, Warszawa: Agora SA i Orange Polska 2012.
Wyborca 2.0, D. Batorski i in. (red.), Warszawa: ISP 2012.
YouTube, Janusz Palikot, http://www.youtube.com/user/SuperAm2012/feed (dostęp: 15.09.2013).
YouTube, Jarosław Kaczyński, http://www.youtubc.com/user/jkaczynskiinfo (dostęp: 15.09.2013).
YouTube, Kancelaria Premiera, http://www.youtube.com/KancelariaPremiera (dostęp: 15.09.2013).
YouTube, pisorgpl, http://www.youtube.com/pisorgpl (dostęp: 15.09.2013).
YouTube, Platforma Obywatelska, http://www.youtube.com/platformarp (dostęp: 15.09.2013).
YouTube, PSLnewsy, http://www.youtube.com/user/PSLnewsy (dostęp: 15.09.2013).
YouTube, Ruch Palikota, http://www.youtubc.com/user/RuchPalikota24 (dostęp: 15.09.2013).
YouTube, TVSLD, http://www.youtube.com/tvsld (dostęp: 15.09.2013).
Copyright (c) 2014 Roczniki Nauk Społecznych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.