Zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego jako uwarunkowanie absorpcji środków unijnych
Abstrakt
Celem autorów artykułu było przedstawienie badań dotyczących wpływu zadłużenia wybranych JST na pozyskiwanie środków unijnych. Dla realizacji celu przyjęto dwie hipotezy. Pierwsza zakładała, że wielkość zadłużenia JST wpływa na absorpcję środków unijnych, druga natomiast stwierdzała, że JST wyhamowują proces zadłużania się pod koniec okresu perspektywy finansowej 2007-3013, aby przygotować się do pozyskiwania środków UE w latach 2014-2020. Badaniem objęto 46 gmin województwa lubelskiego o charakterze miejsko-wiejskim (26 gmin) i miejskim (20 gmin, w tym 4 miasta na prawach powiatu). Przeprowadzona analiza nie potwierdziła hipotezy pierwszej. Druga hipoteza natomiast w pewnym stopniu jest prawdziwa, gdyż ponad połowę miast obniżyło swoje zadłużenie przed okresem nowej perspektywy UE.
Bibliografia
Bank Danych Lokalnych.
Bitner M., Reguły fiskalne ograniczające zaciąganie długu przez jednostki samorządu terytorialnego (w wybranych krajach OECD) – analiza prawno-porównawcza, „Samorząd Terytorialny” 1-2(2013), s. 9-40.
Chrzanowska P., Wykorzystanie funduszy europejskich przez samorządy terytorialne w kontekście rozwoju ekonomiczno-gospodarczego gminy, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”. Administracja i Zarządzanie 106(2015), s. 23-33.
Europejska Karta Samorządu Lokalnego (Dz.U. 1994, Nr 124, poz. 607).
Jastrzębska M., Regulacje prawne w zakresie zaciągania i obsługi długu przez JST w Polsce – zalety i wady, w: Zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego. Wyzwania w obliczu nowej perspektywy finansowej UE, red. P. Walczak, Warszawa: C.H. Beck 2014.
Kata R., Ryzyko finansowe w kontekście zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, „Optimum. Studia Ekonomiczne” 4(2015), s. 54-71.
Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, red. E. Małuszyńska, B. Gruchman, Warszawa: PWN 2010.
Młynarczyk A., Zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego a państwowy dług publiczny, „Finanse Komunalne” 1-2(2012), s. 44-51.
Polityka Spójności 2014-2020 w Polsce. Umowa Partnerstwa i programy operacyjne, Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju 2015.
Satoła Ł., Zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego – analiza empiryczna, „Samorząd Terytorialny” 1-2(2012), s. 72-85.
Swianiewicz P., Gendźwiłł A., Łukomska J., Kurniewicz A., Wielkość gmin i powiatów a sprawność ich funkcjonowania. Hipotezy wielkoludów i liliputów, Warszawa: Scholar 2016.
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020, Załącznik Nr 2 do uchwały Nr CXLVIII/3040/2016 Zarządu Województwa Lubelskiego z dnia 13 grudnia 2016 r.; http://rpo.lubelskie.pl/dokument-22-szczegolowy_opis_osi_priorytetowych_rpo.html [dostęp: 28.12.2016].
Środki na finansowanie i współfinansowanie programów i projektów unijnych w miastach województwa lubelskiego w latach 2010-2015, Lublin: Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego/Departament Polityki Regionalnej/Lubelskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne 2016.
Ustawa z dn. 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2005, Nr 249, poz. 2104).
Ustawa z dn. 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2009, Nr 157, poz. 1240).
Uwarunkowania wykorzystania funduszy Unii Europejskiej przez jednostki samorządu terytorialnego w województwie lubelskim, red. J. Węcławski, W. Misterek, Warszawa: Difin 2011.
Walczak P., Wskaźnik spłaty zobowiązań – art. 243 FinPublU, w: Zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego. Wyzwania w obliczu nowej perspektywy finansowej UE, red. P. Walczak, Warszawa: C.H. Beck.
Wykonanie budżetów jednostek samorządu terytorialnego województwa lubelskiego w 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 i 2015 roku, Opracowania Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie (zeszyty); www.lublin.rio.gov.pl [dostęp: 11.11.2016].
Copyright (c) 2017 Roczniki Nauk Społecznych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.