Skalowanie wielowymiarowe wybranych instytucji finansowych: Percepcja najczęściej reklamowanych banków

  • Tomasz Szopiński Wyższa Szkoła Umiejętności im. Stanisława Staszica w Kielcach
Słowa kluczowe: badania marketingowe; skalowanie wielowymiarowe; postrzeganie instytucji bankowych

Abstrakt

The paper depicts the findings of a research conducted on a sample of people studying economic disciplines. The question was to check how they perceive some bank institutions. The author uses a relatively little-known and rarely applied in Poland technique of multidimensional scaling. It is useful in solving marketing problems. In particular, the technique is applied for positioning products, recognising gaps in the market, or defining clients' preferences for concrete firms of products. Thus we have received maps of perception that illustrate how respondents recognise bank institutions and how they resemble one another. The author interprets the perception maps by using commercials of the institutions under study, their promotions materials and opinions from the media.

Bibliografia

Biela A.: Skalowanie wielowymiarowe w analizach ekonomicznych i behawioralnych, Lublin: Norbertinum 1995.

Banki do poprawy, „Newsweek Polska” 2006, nr 39.

Churchill G. A.: Marketing Research. Methodological Foundations, Chicago: Dryden 1991.

Kieżel M.: Jakość usług bankowych w opinii klientów indywidualnych, w: Jak żyjemy. Warunki materialne. Konsumpcja. Zachowania na rynku, Warszawa: Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji 2005, s.195-202.

Kozielski R.: Wskaźniki marketingowe, Kraków: Oficyna Ekonomiczna 2004.

Przewodnik. Kredyty hipoteczne, Dodatek „Polityki” Oferty dla młodych 2006, nr 2.

Zaborski A.: Skalowanie wielowymiarowe w badaniach marketingowych, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu 2001.

Opublikowane
2020-05-12
Dział
Artykuły