The Muffled Voice. On The Conventional Character of Literature

  • Andrzej Karcz The Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Keywords: literary convention, literary tradition, conventional character of literature, formalist-structuralist school, literary work, postmodernism, expression in literature

Abstract

The Polish version of the article was published in “Roczniki Humanistyczne,” vol. 59 (2011), issue 1.

In the article a reflection is proposed on literature’s inner problems concentrated around the concept of literary convention. It seems that in the postmodernist demands to give more attention to those voices in literature that up till now have been “muffled,” “passed over” and “oppressed,” the meaning of the concept of “convention” has been distorted. However, its proper understanding is as elementary for the existence and development of literature as treating a literary work as an artificially organized form, and not as the writer’s confession. The author of the article, on the basis of the definitions formulated by the formalist-structuralist school, discusses the inner, aesthetic laws of literature dictated and defined by literary convention and tradition, and he indicates that it is them – more than political, social or moral causes—that in the natural process of creation and development of literature cause that some voices, perhaps, cannot be fully heard.

References

Basara-Lipiec, Eugenia. Arcydzieło. Teoria i rzeczywistość. Warszawa: Instytut Kultury 1997.

Cahn, Walter. Masterpieces: Chapters on the History of an Idea. Princeton: Princeton University. Press, 1979

Eichenbaum, Boris. “How Gogol’s ‘Overcoat’ Is Made.” In Gogol From the Twentieth Century: Eleven Essays, edited by Robert Maguire. Princeton: Princeton University Press, 1974.

Erlich, Victor. Russian Formalism: History—Doctrine. New Haven: Yale University Press, 1981.

Głowiński, Michał. “Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej.” In Proces historyczny w literaturze i sztuce, edited by Maria Janion, Anna Piorunowa. Warszawa: PIW, 1967.

Głowiński, Michał, Okopień-Sławińska, Aleksandra, Sławiński, Janusz. Zarys teorii literatury, Warszawa: PZWS, 1962.

Handke, Ryszard. “Arcydzieło w horyzoncie oczekiwań odbiorcy.” Ruch Literacki 4 (91) (1975).

Hauser, Arnold. The Philosophy of Art History. New York: Routledge, 2016.

Hobot, Joanna. Gra z cenzurą w poezji Nowej Fali (1968-1976). Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2000.

Horowitz, M. Cline, ed. New Dictionary of the History of Ideas, vol. 1. New York: Charles Scribner’s Sons, 2005.

Jones, Derek, ed. Censorship: A World Encyclopedia. London–Chicago: Fitzroy Dearborn, 2001.

Kridl, Manfred. “O elemencie fikcyjnym w liryce.” In Prace ofiarowane Kazimierzowi Wóycickiemu, edited by Manfred Kridl, et al. Wilno: Dom Książki Polskiej, 1937.

Kridl, Manfred. Wstęp do badań nad dziełem literackim, Wilno: Dom Książki Polskiej, 1936.

Levin, Harry. “Notes on Convention.” In Perspectives of Criticism, edited by Jackson Bate, Walter et al. Cambridge: Harvard University Press, 1950.

Literatura źle obecna. (Rekonesans). Kraków: X, 1986.

Miernik, Grzegorz, ed. Granice wolności słowa. Kielce: Presspublica, 1999.

Okopień-Sławińska, Aleksandra. Rola konwencji w procesie historycznoliterackim. In Proces historyczny w literaturze i sztuce, edited by Maria Janion, Anna Piorunowa, 61–80. Warszawa: PIW, 1967.

Pelc, Janusz, Marek Prejs, eds. Autor, tekst, cenzura. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 1998.

Sławiński, Janusz. “Odbiór i odbiorca w procesie historycznoliterackim.” In Janusz Sławiński. Próby teoretycznoliterackie, 75-80. Warszawa: Wydawnictwo PEN, 1992.

Sławiński, Janusz. “Socjologia literatury i poetyka historyczna.” In Problemy socjologii literatury. Edited by Janusz Sławiński, 29–52. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1971.

Sławiński, Janusz. Słownik terminów literackich. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2000.

Sławiński, Janusz. Synchronia i diachronia w procesie historycznoliterackim. In Proces historyczny w literaturze i sztuce. Edited by Maria Janion, Anna Piorunowa, 8–30. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1967.

Szkłowski, Wiktor. Jak jest zrobiony “Don Kichote.” Translated by Alicja Wołodźko. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1971.

Szkłowski, Wiktor. O prozie. Rozważania i analizy. Translated by Seweryn Pollak. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1964.

Tynianow, Juri. Fakt literacki. Selection Ewa Korpała-Kirszak. Translated by Elżbieta Feliksiak et al. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1978.

Wojnowska, Bożena, ed. Literatura i władza. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 1996.

Wóycicki, Kazimierz. Historia literatury i poetyka. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Warszawskie, 1914.

Published
2019-10-23