Wiedza profesjonalna jako atrybut tłumacza: implikacje dla edukacji translatorycznej

  • Hadrian Lankiewicz Uniwersytet Gdański
  • Emilia Wąsikiewicz-Firlej Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Słowa kluczowe: język specjalistyczny; wiedza przedmiotowa; edukacja tłumaczy

Abstrakt

We współczesnym świecie od tłumacza oczekuje się posługiwania się autentycznym językiem, takim, jaki obowiązuje w obszarze społeczno-ekonomiczno-politycznym, dla którego zamówiono usługi tłumaczeniowe. Celem tego artykułu jest podkreślenie znaczenia kształcenia w zakresie języka specjalistycznego na kierunkach translatorskich, tak by bardziej odpowiadały potrzebom rynku. Ponadto zakładając, że język specjalistyczny charakteryzuje się różnicami konceptualnymi, podkreślamy potrzebę rozwijania kompetencji przedmiotowych jako niezbędnego warunku gwarantującego dobrą jakość tłumaczenia. Dlatego też przewidujemy, iż przyszli tłumacze kształceni będą w obszarze wąskich specjalizacji, np. dokumentów państwowych, tekstów medycznych, itp.  Zakładana hipoteza jest weryfikowana badaniem ankietowym, w którym studenci i praktycy werbalizują mankamenty własnej edukacji oraz artykułują swoje oczekiwania względem kształcenia translatorskiego.

Bibliografia

Coyle D., Hood Ph., Marsh D.: Content and language integrated learning, Cambridge: Cambridge University Press 2010.

Hasan R.: A view of pragmatics in social semiotic perspective. Seminarium CLSL, wrzesień 2009, http://www.ling.mq.edu.au/clsl/seminars/2009/CLSLseminar_Sept2009.pdf [dostęp: 27.12.2014].

Heron J.: Feeling and personhood: Psychology in another key, Newbury Park, CA: Sage Publications 1992.

Hopper. P.: Emergent grammar, w: The new psychology of language: Cognitive and functional approaches to language structure, red. M. Tomasello, Mahwah, NJ: Erlbaum 1998, s. 155-175.

Järvinen H.M.: What has ecology to do with CLIL? An ecological approach in content and language integrated learning, w: CLIL Practice: Perspectives from the Field, red. D. Marsh, P. Mehisto, D. Wolff, R. Aliaga, T. Asikainen, M. J. Frigols-Martin, S. Hughes, G. Langé, Jyväskylä: CCN: University of Jyväskylä 2009, s. 164-171.

Kennedy C., Bolitho R.: English for specific purposes, London: Macmillan 1990.

Kramsch C.: Introduction. How can we tell the dancer from the dance?, w: Language learning and language socialization. Ecological perspectives, red. C. Kramsch, London–New York: Continuum 2002, s. 1-30.

Kramsch C., Whiteside A.: Language ecology in multilingual settings. Towards a theory of symbolic competence, “Applied Linguistics” 2008, nr 29(4), s. 645-671.

Kubiak B.: Pojęcie języka specjalistycznego, „Języki Obce w Szkole” 2002, nr 5, s. 6-11.

Languaging experiences: learning and teaching revisited, red. H. Lankiewicz, E. Wąsikiewicz-Firlej, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing 2014.

Lankiewicz H.: EAP and academic discourse: mediating elaborated code in content learning. „Neofilolog” 2013, nr 41(2), s. 169-185.

Lankiewicz, H. 2014. Reflection built on languaging as an alternative to feedback: developing procedural language awareness of the constructionist nature of knowledge and language among prospective L2 language teachers. „Neofilolog” 2014, nr 43(1), s. 67-80.

Minsky M.: Logical vs. analogical, or symbolic vs. connectionist, or neat vs. scruffy, “AI Magazine” 1991, nr 12(2), s. 34-50.

Moate J.: Reconceptualising the role of talk in CLIL, “Journal of Applied Language Studies” 2011, nr 5 (2), s. 17-35.

Nesi H.: Uncovering occulted genres: A role for corpora in LSP. Prezentacja przedstawiona w ramach 12. Konferencji AELFE (European Association of Languages for Specific Purposes), La Coruña, 5-7 września 2013.

Russell R.R.: Looking beyond the interface: activity theory and distributed learning, w: Distributed learning: social and cultural approaches to practice, red. M. Lea, K. Nicholl, London: Routledge with The Open University 2002, s. 64-82.

Sperber D., Willson D.: Relevance: communication and cognition, Oxford: Blackwell 1986.

Swain M.: Languaging, agency and collaboration in advanced second language proficiency, w: Advanced language learning: the contribution of Halliday and Vygotsky, red. H. Byrnes, New York: Continuum 2006, s. 95-108.

Vygotsky L.S.: Thinking and speech, tłum. N. Minick, w: The collected works of L. S. Vygotsky, vol. I: Problems of general psychology, New York: Plenum Press 1987.

Werbińska D.: Akwizycja języka obcego w perspektywie studenta filologii: Badanie tożsamości narracyjnej studenta w kontekście czasoprzestrzeni i heteroglosii, „Neofilolog” 2012, nr 39(1), s. 55-80.

Opublikowane
2019-10-23
Dział
Artykuły