Rozwijanie kompetencji medialnej w podejściu uczenia się przez całe życie

  • Joanna Górecka Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Słowa kluczowe: język francuski jako obcy; asynchroniczna komunikacja online; dyskusja argumentacyjna online; indywidualna kompetencja komunikacyjna; kompetencja medialna; rozumienie i interpretacja publicystycznych audycji radiowych

Abstrakt

W przedstawianym badaniu zakładamy, że odwołania do wyznaczników kompetencji medialnej sprzyjają modelowaniu rozwoju indywidualnej kompetencji komunikacyjnej zgodnemu z wymaganiami formalnymi proponowanymi dla poziomu zaawansowanego.

Artykuł przedstawia wybrane wnioski z przeprowadzonego badania w działaniu, którego celem było wyodrębnienie i opisanie skutecznych działań doboru oraz interpretacji francuskojęzycznych zasobów medialnych. Umiejętności te, właściwe dla kompetencji medialnej i niezbędne dla rozwijania autonomii uczeniowej, rozwijane były w zadaniach dyskusja online, zorientowanych zarówno na doskonalenie sprawności komunikacyjnych, jak i na realizację złożonych celów poznawczych, powiązanych z konstruowaniem wiedzy.

Bibliografia

Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej, red. W. Wilczyńska, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2002.

Buckingham D.: Media education; literacy, learning and contemporary culture, Cambridge: CUP 2003.

Coste D., North B., Sheil J., Trim J.: Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa: CODN 2003.

Defert-Wolf L.: Information literacy – koncepcje i nauczanie umiejętności informacyjnych. „Biuletyn EBIB” [czasopismo elektroniczne] 2005, nr 1(6) Warszawa : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. KWE. http://ebib.oss.wroc.pl/2005/62/derfert.php [dostęp: 28.12.2014]

Górecka J., Wilczyńska W., Wojciechowska B.: Discursive Approach: The conceptual Framework of the Project and Results of a Pilot Study, w: Issues in Teaching, Learning and Testing Speaking in a Second Language, red. M. Pawlak, E. Waniek-Klimczak, [Second Language Learning and Teaching, XIV], Berlin–Heidelberg: Springer Verlag 2015, s. 29-43,.

Gunawardena C. N., Lowe C.A., Anderson T.: Analysis of a global online debate and the development of an interaction analysis model for examining social construction of knowledge in computer conferencing. “Journal of Educational Computer Research” 1997, No 17 (4), s. 297-431.

Hanna B.E., de Nooy J.: Learning language and culture via public Internet discussion forums, Basingstoke–New York: Palgrave Macmillian 2009.

Karpińska-Musiał B., Orchowska I.: Świadomość przedmiotowa i epistemologiczna nauczyciela-refleksyjnego praktyka z perspektywy polskiej glottodydaktyki, „Neofilolog” 2014, nr 43 (1), s. 25-38.

Kluster Y., Lameul G.: Un cadre d’analyse multidimentionnel de débats en ligne asynchrones, w: Interagir pour apprendre en ligne, red. E. Nissen, F. Poyet, T. Soubrié, Grenoble: PUG 2011, s. 25-43.

Meyer K.A.: Evaluating online discussions: four different frames of analysis “Journal of Asynchronous Learning Networks” 2004, No 8(2), s. 101-114.

Newman D.R., Webb B., Cochrane C.: A content analysis to measure critical thinking in face-to-face and computer supported group learning, “Interpersonal Computing and Technology” 1995, No 3 (2), s. 56-77.

Orchowska I.: La formation interculturelle des futurs enseignants de FLE dans le contexte universitaire polonais, Kraków: Flair 2008.

Wilczyńska W.: Uczyć się czy być nauczanym. O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa: PWN 1999.

Opublikowane
2019-10-23
Dział
Artykuły