The Narratee as Protagonist
Abstract
[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]
Adresat narracji jako główny bohater
Adresat narracji, któremu zwykle przypisywana jest marginalna pozycja w strukturze danego utworu, może w pewnych przypadkach stać się protagonistą (tzn. głównym bohaterem) tekstu, w którym się pojawia. Do tego typu sytuacji dochodzi w omawianych w powyższym artykule przykładach tekstów wieloosobowych i drugoosobowych zaczerpniętych ze współczesnej literatury anglojęzycznej. Wykorzystują one narrację wielo- i drugoosobową w sposób, który jednoznacznie sygnalizuje funkcję allokucyjną zaimka drugoosobowego. Pojawienie się w narracji poleceń lub pytań skierowanych do „ty”, czy też ujawnienie się „ja” narratora świadczy to tym, iż funkcje adresata narracji i protagonisty zostają przypisane tej samej postaci. Poprzez szczegółowe opisy przeżyć, refleksji i emocji protagonisty-adresata narracji tekst sytuuje go jako postać o określonej tożsamości na poziomie świata przedstawionego. Ta ekstremalna konkretyzacja utrudnia, a czasami wręcz uniemożliwia identyfikację czytelnika z „ty” przywoływanym w danym utworze.
References
Bonheim, H. “Narration in the Second Person.” Recherches Anglaises et Americaines 16 (1983): 69-80.
Fludernik, M. “Introduction: Second-Person Narrative and Related Issues.” Style 28 (1994): 281-311.
Fludernik, M. “Second Person Fiction: Narrative You As Addressee And/Or Protagonist.” Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 18 (1993): 217-247.
Fludernik, M. “Second-Person Narrative As a Test Case for Narratology: The Limits of Realism.” Style 28 (1994): 444-479.
Fludernik, M. “Second-Person Narrative: Bibliography.” Style 28 (1994): 525-548.
Fludernik, M. Towards a ’Natural’ Narratology. London: Routledge, 1996.
Herman, D. “Textual You and Double Deixis in Edna O’Brien’s A Pagan Place.” Style 28 (1994): 378-410.
Kacandes, I. “Are You in the Text?: The ‘Literary Performative’ in Postmodernist Fiction.” Text and Performance Quarterly 13 (1993): 139-153.
Phelan, J. “Self-Help for Narratee and Narrative Audience: How ‘I’—and ‘You’?—Read ‘How’.” Style 28 (1994): 350-365.
Prince, G. Introduction to the Study of the Narratee, trans. F. Mariner. In Reader-Response Criticism: From Formalism to Post-Structuralism. Edited by J. E. Tompkins. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press, 1980, 7-25.
Richardson, B. “I etcetera: On the Poetics and Ideology of Multipersoned Narratives.” Style 28 (1994): 312-328.
Richardson, B. “The Poetics and Politics of Second Person Narrative.” Genre 24 (1991): 309-330.
Rimmon-Kenan, S. Narrative Fiction: Contemporary Poetics. London: Routledge, 1983.
Stanzel, F. K. A Theory of Narrative, trans. Ch. Goedsche. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
Copyright (c) 2007 Roczniki Humanistyczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.