Comment développer la compétence interculturelle lors des cours du FLE ?

  • Magdalena Sowa Faculty of Humanities, Catholic University of Lublin
Keywords: cultural competence; cultural elements; teacher; student; student’s book

Abstract

[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]

Jak kształtować kompetencję interkulturową uczniów w trakcie lekcji języka francuskiego?

Tematem artykułu jest bardzo aktualny we współczesnej dydaktyce języków obcych problem nauczania interkulturowego. Wychodząc z założenia, że język jest nośnikiem kultury, a ta z kolei zakorzeniona jest w języku, nie można pominąć nauczania treści kulturowych w procesie nauczania/uczenia się języka obcego. Tu jednak pojawia się problem: jak zdefiniować elementy kulturowe, które powinny znaleźć się w programach nauczania języków obcych? Ponieważ definicja i selekcja treści kulturowych nie gwarantuje jeszcze rozwijania kompetencji kulturowej, jako niezbędnej składowej całościowej kompetencji komunikacyjnej, należy zastanowić się nad konkretnymi formami kształtowania tego typu sprawności, które z kolei pozwolą stwierdzić, czym właściwie jest (czy powinna być) owa kompetencja kulturowa.

Rozważając różne koncepcje nauczania treści kulturowych według typologii J.-M. Defays, autorka tworzy pewnego rodzaju listę kryteriów, które pozwolą jej przeanalizować najnowsze podręczniki do nauki języka francuskiego jako obcego pod względem obecności/nieobecności elementów kulturowych. Szczegółowa analiza pięciu podręczników ma na celu określić nie tylko zawarte w nich treści kulturowe, ale przede wszystkim przebieg i sposób kształtowania kompetencji kulturowej w języku francuskim polskich uczniów na poziomie początkującym.

References

Conseil de l’Europe : Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Strasbourg : Division des Langues Vivantes/Didier 2001.

Defays J.-M. : Le français langue étrangère et seconde. Enseignement et apprentissage, Sprimont (Belgique) : Mardaga 2003.

Les Etudes d’Eurydice. L’enseignement des langues étrangères en milieu scolaire en Europe, Le réseau d’information sur l’éducation en Europe 2001.

Migdalska G., Szczucka-Smagowicz M. : Interkulturowy i interdyscyplinarny program nauczania języka francuskiego dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Kurs podstawowy, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne PWN 2002.

Porcher L. : Le français langue étrangère, Emergence et enseignement d’une discipline, Paris : Centre National de Documentation Pédagogique (CNDP)/Hachette Education, coll. Ressources formation. Enjeux du système éducatif 1995.

Wilczyńska W. : O mediacji kulturowej na przykładzie praktyk w zakresie gościnności w Europie, „Neofilolog” 2004 nr 24 s. 69-79.

Published
2019-10-02
Section
Articles