Stylistic Face of the Visigothic Figurai Sculpture
Abstract
The Visigothic figurai sculpture, being part of the aesthetics of the early-medieval European art, at the same time shows its similarity to the Middle Eastern fine arts. Especially close analogies - manifested both in the stylistic level and the iconographie one - can be found in Syria, Armenia, Georgia and Palestine. This is connected with the major problem of the presence of “Syrians” in the Visigothic Spain.
References
Andres Ordax S., Abasolo Alvarez J. A., La ermita de Santa Maria. Quintanilla de las Vinas, Burgos, Burgos 1980.
Barroso Cabrera R., Morinde Pablos J., La iglesia visigoda de San Pedro de la Nave, Madrid 1997.
Barroso Cabrera R., Morinde Pablos J., La iglesia de Santa Maria de Quintanilla de las Vinas, Madrid 2001.
Bianchi Bandinell R., Rome. La fin de Part antique. L’art de l’empire romain de Septime Severe a Theodose I-er. Paris 1970.
Bianchi Bandinell R., Kryzys artystyczny u schyłku starożytności, „Archeologia” 5(1952-53), s. 83-100.
Bianchi Bandinell R., Zagadnienie rzeźby rzymskiej w III i IV wieku n.e., „Archeologia” 7(1955), s. 1-11.
Borkowska T., Palmyreńskie reliefy wotywne, w: Studia palmyreńskie, z. I, red. K. Michałowski, Warszawa 1966, s. 96-123.
Camps Cazorla E., El arte hispanovisigodo, w: Historia de Espana, III: Espana visigoda (414-711 de J. C.), red. R. Menendez Pidal, Madrid 1940.
Camps Cazorla E., El visigotismo de Quintanilla de las Vinas, „Boletin del Seminario de Estudios de Arte y Arqeologia” 22-24(1939-1940), s. 125-134.
Duval N., Les premiers monuments chretiens de la France, t. I, Paris 1995.
Fontaine J., L’art preroman hispanique, I, Yonne 1973-1977, s. 205-209.
Gawlikowski M., Dwie palmyreńskie rzeźby nagrobne w zbiorach polskich, w: Studia palmyreńskie, z. IV, red. K. Michałowski, Warszawa 1970, s. 87-92.
Gawlikowski M., Sztuka Syrii, Warszawa 1976.
Gisch a L., Mazenod L., Les arts primitifs francais, Paris 1953.
Gomez-Moreno M., San Pedro de la Nave, iglesia visigoda, „Boletin de la Sociedad Castellana de Excurciones” 1906.
Grabar A., Les ampoules de Terre Sainte, Paris 1958.
Grabar A.. Recherches sur les sources juives de l’art paleochretienne, 3, w: L’art de la fin de ‘Antiquite et du Moyen Age, Paris 1968.
Grabar A., Elements sassanides et islamiques dans les enluminures des manuscrits espagnols du haut Moyen Age, w: L ’art de la fin de l’Antiquite et du Moyen Age, Paris 1968, s. 663-668.
Grabar A., Les illustrations des Beatus mozarabes et les miniatures orientales chretiennes et juives, „Cahiers Archeologiques” 28(1979), s. 7-16.
Grabar A., Christian iconography. A study of its origins, London 1980.
Hachlili R., Ancient Jewish Art and Archeology in the Land of Israel. Leiden 1988.
Hoppe J.-M., Orient-Occident, Juifs et chretiens. A propos de la grand niche du Musee archeologique de Merida (Badajoz). „Norba Arte” 7(1987), s. 9-46.
Hoppe J.-M., L’eglise espagnole visigothique de San Pedro de la Nave (El Campillo-Zamora). Une programme iconographique de la fin du VII siecle, „Annales d ’histoire de l’art et d ’archeologie de l ’Universite Libre de Bruxelles” 9(1987), s. 59-81.
Hubert J., Porcher J., Volbach W. F., L ’Europe des Invasions, Paris 1967.
Huidobro L., Santa Maria de las Vinas en Quintanilla de Lara, „Boletin de la Comision Proviciai de Monumentos de Burgos” 19(1927), s. 175.
Huidobro L., Santa Maria de las Vinas en Quintanilla de Lara, „Boletin de la Comision Proviciai de Monumentos de Burgos” 21(1927), s. 238-242.
Huidobro L., Ermita de Santa Maria de las Vinas en Quintanilla de Lara, „Boletin de la Comision Proviciai de Monumentos de Burgos” 22(1928), s. 266-268.
Klengel H., Syria Antiqua, Leipzig 1971.
Matehabeli K., Steles georgiennes en pierre, Lugano 1997.
Mole W., Studia nad sztuką pierwszego tysiąclecia n.e., „Folia Historiae Artium” I, 1964.
Nasrallah J., Bas-reliefs chretiens inconnus de Syrie, „Syria” 38(1961), s. 35-53.
Nersessian S. Der, L’art armenien, Paris 1979.
Olaguer-Feliu Alonso F. de, Arte medieval espanol hasta el ano 1000, Madrid 1989.
Orue a R., La ermita de Quintanilla de las Vinas, en el campo de la Antigua Lara. Estudio de su escultura, „Archivo Espanol de Arte y Arqeologia” 4(1928), s. 169-178.
Orueta R., Santa Maria de las Vinas, Monumento Nacional, „Boletin de la Comision Provicial de Monumentos de Burgos” 29(1929), s. 483-491.
Palol P. de, Esencia del arte hispanico de epoca visigoda: romanismo y germanismo, „Settimane di Studio del Centro Italiano di Studi sull’Alto Medioevo, III: I Goti in Occidente”, Spoleto 1956, s. 65-127.
Pa1o1 P. de, Arte hispanico de la epoca visigoda, Barcelona 1968.
Picard G.-Ch., Sztuka rzymska, Warszawa 1975.
Pigulewska N., Kultura syryjska we wczesnym średniowieczu, Warszawa 1989.
Sadurska A., L’art et la societe. Recherches iconologiques sur l ’art funeraire de Palmyre, „Archeologia” 45(1994), s. 11-23.
Sepulveda Gonzales M., Reflexiones sobre el programa iconografico de San Pedro de la Nave (Zamora), I, w: Coloquios de iconografia 31 V-2 VI 1990: ponencias i communicaciones, I, Cuadernos de arte e iconografia, 1991, IV/7, Madrid 1991, s. 133-157.
Sepulveda Gonzales M., Los anagramas y el programa iconografico de Quintanilla de las Vinas: una hipotesis de interpretacion, w: En la Espana medieval. Estudios en memoria del profesor D. Claudio Sanchez-Albornoz, t. V, vol. 2, Madrid 1986, s. 1217-1237.
Schlunk H., Observaciones en torno de la miniatura visigoda, „Archivo Espanol de Arte” 71(1945), s. 241-265.
Schlunk H., Arte visigodo, w: Ars Hispaniae, III, Madrid 1947.
Schlunk H„ Estudios iconograficos en la iglesia de San Pedro de la Nave, „Archivo Espanol de Arte” 43(1970), s. 245-267.
Schlunk H., La pilastra de San Salvador de Toledo, „Anales Toledanos” 1971, s. 235-254.
Skubiszewski P., Czara włocławska. Studia nad spuścizną Wschodu w sztuce wczesnego średniowiecza, Poznań 1965.
Skubiszewski P., Bord J.-L., L'image de Babylon aux serpents dans les Beatus, Paris 2000.
Skubiszewski P., Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001.
Stepanjan N., Dekorativnoe iskusstvo srednovekovoj Armenii, Leningrad 1971.
Werckmeister O. K., Three problems of tradition in pre-carolingian figure-style, „Poceedings of the Royal Irish Academy” 63(1964), s. 167-201.
Zizichwili W. D., Antecedentes de la decoracion visigoda y ramirense, „Archivo Espanol de Arte” 106(1954).
Copyright (c) 2005 Roczniki Humanistyczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.