La seconde sophistique: essai de définition
Abstract
[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]
Druga sofistyka – próba definicji
Druga sofistyka wywarła przemożny wpływ na piśmiennictwo greckie epoki cesarstwa rzymskiego. Jednakże dotychczas nie mamy jasnego pojęcia, czym ona była, jaki był jej program, co zadecydowało o jej powstaniu i rozkwicie. Według niektórych znawców była ruchem narodowym Greków, podbitych przez Rzymian, zrodziła się z ich politycznego niezadowolenia i z nostalgii po utraconej wielkości. Inni, przeciwnie, jej źródeł dopatrują się w zauroczeniu się Rzymian kulturą Greków. Jedni podkreślają jej erudycyjny charakter, inni ją deprecjonują, przypisując jej dbałość tylko o estetykę słowa i unikanie poważnych kwestii. W podręcznikach uniwersyteckich przedstawia się jej bardzo uproszczony i zubożony wizerunek. W najnowszych natomiast naukowych opracowaniach mówi się o drugiej sofistyce jako o strażniczce i twórczej kontynuatorce całej ogromnej σοφία greckiej, w której skład wchodzi bogata literatura piękna, naukowa i filozoficzna, religia z mitologią, wielka historia, rozwinięte rzemiosła, przepiękne wytwory sztuk wizualnych, teoria muzyki itd. To dziedzictwo sofiści przekazywali i przetwarzali, posługując się restaurowanym dialektem attyckim w prozie nasyconej ozdobnymi figurami, dawniej właściwymi poezji.
Twórcą nazwy „druga sofistyka” jest Filostrat Flawiusz, zwany Starszym. On też w swoich dziełach (zwłaszcza w Żywotach sofistów i w Żywocie Apolloniosa z Tyany) bezpośrednio lub pośrednio mówi o jej powstaniu, celu i charakterze. Według niego druga sofistyka sięga korzeniami epoki klasycznej. Jest retoryką filozofującą. Konkuruje skutecznie z filozofią abstrakcyjną, ciągle, według niego, wahającą się i poszukującą prawdy. Prawdziwy sofista ma wiedzę pewną i wszechstronną. Interesuje go przede wszystkim człowiek: jego dzieje i twórczość. O wszystkim umie mówić pięknie i rzetelnie. A nadto sofista charakteryzuje się filantropią, zdrową religijnością, szlachetną powagą.
Sofiści epoki cesarstwa rzymskiego zdobywali wykształcenie w szkołach retorycznych, ale od zwykłych mówców różnili się talentem, pracowitością i prawością charakteru. Należeli do elity kulturalnej. Byli nie tylko doskonałymi retorami, lecz i twórcami literatury. Mowy wygłaszali na sposób aktorski. Według Filostrata źródłem ich wszechwiedzy było wykształcenie sterowane przez szlachetnych i mądrych mistrzów, własna praca i boska inspiracja. Historia nie umie dostarczyć dowodów na tak szlachetny charakter reprezentantów drugiej sofistyki. Takie jednak miała, według Filostrata, założenia.
References
Anderson G. : «The Second Sophistic. Some Problems of Perspective», [in:] D.A. Russel (éd.), Antonine Literature, Oxford 1990, p. 91-110.
Billault A. : L’univers de Philostrate, Bruxelles 2000.
Boulanger A. : Aelius Aristide et la sophistique dans la province d’Asie au IIe siècle de notre ère, Paris 1923.
Bowersock G.W. : Greek Sophistes in the Roman Empire, Oxford 1969.
Bowie E.L. : «Greeks and Their Past in the Second Sophistique», [in:] Studies in Ancient Society. Past and Present Series, general editor: Trevor Aston, edited by M. I. Finley, London 1974, p. 166-209.
Bowie E.L. : «The Importance of Sophists», Yale Classical Studies, vol. 27: Later Greek Literature, Cambridge 1982, p. 29-59.
Cassin B., «Du faux ou du mensonge à la fiction. (De pseudos à plasma)», [in:] B. Cassin, M.E. Blanchard, A. Brancacci (et 7 al.), Le plaisir de parler. Études de sophistique comparée, Paris 1986, p. 3-29.
Dzielska M., [in:] Flawiusz Filostrat, Żywot Apolloniusza z Tiany, traduit du grec par Ireneusz Kania, préface de Maria Dzielska, Kraków 1997, p. 5-40.
Flavii Philostrati quae supersunt, Philostrati Junioris Imagines, Callistrati Descriptiones, edidit C.L. Kayser, éd. 2, Turici 1853.
Flinterman J.-J. : Power, Paideia and Pythagoreanism. Greek Identity, Conceptions of the Relationship between Philosophers and Monarchs and Political Ideas in Philostratus’ “Life of Apollonius”, Amsterdam 1995.
Gerth K. : «Die Zweite oder Neue Sophistik», RE 8. Supplbd. (1956), col. 719-782.
Kennedy G.A. : A New History of Classical Rhetoric, Princeton (NJ) 1994.
Kerferd G.B. : The Sophistic Movement, Cambridge 1981.
Lausberg H. : Handbuch der literarischen Rhetorik. Eine Grundlegung der Literaturwissenschaft, Aufl. 3. mit einem Vorwort von Arnold Arens, Stuttgart 1990.
Nicosia S. : «La seconda sofistica», [in:] Lo spazio letterario della Grecia antica, direttori Giuseppe Cambiano, Luciano Canfora, Diego Lanza, vol. 1: La produzione e la circolazione del testo, t. 3: I Greci e Roma, Roma 1994, p. 85-116.
Philostratorum et Callistrati Opera. Recognovit A. Westermann, Parisiis 1849.
Reardon B.P. : Courants littéraires grecs des IIe et IIIe siècles après J.-C., Paris 1971.
Rekucka-Bugajska K. : «Program greckiej szkoły retorycznej w świetle świadectw Libaniosa», Meander 41 (1986), cah. 4-5, p. 117-130.
Schönberger O. : «Die Bilder des Philostratos», [in:] G. Boehm, H. Pfotenhauer (Hrsg.), Beschreibungskunst – Kunstbeschreibung. Ekphrasis von der Antike bis zur Gegenwart, München 1995, p. 161.
Philostratos, Die Bilder, griechisch-deutsch, nach Vorarbeiten von Ernst Kalinka herausgegeben, übersetzt und erläutert von Otto Schönberger, München 1968.
Philostratus, Eunapius, The Lives of the Sophists, with an English translation by W.C. Wright, Cambridge 1921.
Sirago V.A. : «La seconda sofistica come espressione culturale della classe dirigente del II sec.», [in:] Aufstieg und Niedergang der römischen Welt. Geschichte und Kultur Roms im Spiegel der neueren Forschung, Teil 2: Principat, Bd. 33: Sprache und Literatur. (Allgemeines zur Literatur des 2. Jahrhunderts und einzelne Autoren der trajanischen und frühhadrianischen Zeit), hrsg. von Wolfgang Haase, 1. Teilband, Berlin 1989.
Tatarkiewicz W. : «Classification of Arts in Antiquity», Journal of the History of Ideas, 24 (1963), p. 231-240.
Tatarkiewicz W. : Historia estetyki, t. 1: Estetyka starożytna, éd. 3, Warszawa 1985.
Wilamowitz-Möllendorf U. v., «Asianismus und Atticismus», Hermes. Zeitschrift für Classische Philologie, 35 (1900), p. 1-52.
Copyright (c) 2004 Roczniki Humanistyczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.