Orzeł z Rzeczy o wolności słowa
Abstrakt
Artykuł przynosi próbę wyjaśnienia motywu orła, który pojawia się w finalnej XIV pieśni poematu Rzeczy o wolności słowa. Dotąd w literaturze przedmiotu tę symboliczną wizję łączono jednoznacznie z apokalipsą oraz z postacią św. Jana. Lektura Volney’owskiej Podróży do Syrii i Egiptu, wspartej źródłowym dla niej opisem ruin Palmiry z dzieła Roberta Wooda The Ruines of Palmyra otherwise Tedmor in the Desert (1753), wskazuje raczej na archeologiczne źródło Norwidowskiego obrazowania: obraz ruin palmireńskiej Świątyni Słońca (Baala).
Bibliografia
Chlebowski P., Cypriana Norwida „Rzecz o wolności słowa”. Ku epopei chrześcijańskiej, Lublin 2000, s. 276.
Merdas A., Pieśń i boleść, [w:] taż, Ocalony wieniec. Chrześcijaństwo Norwida na tle odrodzenia religijnego w porewolucyjnej Francji, Warszawa 1995, s. 138-159.
Stefanowska Z., Norwidowski Farys, [w:] taż, Strona romantyków. Studia o Norwidzie, Lublin 1993, s. 119-143.
Trznadel J., Czytanie Norwida. Próby, Warszawa 1978.
Volney C.F., Rozwaliny, czyli uwagi nad rewolucjami narodów, t. I-II [b.m.w.] 1794.
Volney C.F., Podróż do Syrii i Egiptu. Odbyta w roku 1783, 1784 i 1785. Z dwiema mappami i 4ma kopersztychami przez P. Volney, t. I-II, tłum. R. Markiewicz, Kraków 1803.
Volney C.F., Voyage en Syrie et en Égypte, pendant les années 1783, 84 et 85, quatrieme édition, t. I-II, Paris 1807.
Volney C. F., Les Ruines ou méditation sur les révolutions des empires, Paris 1826.
Wood R., The ruins of Balbec, otherwise Heliopolis in Coelosyria, London 1757.
Copyright (c) 2019 Studia Norwidiana
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.