Znajomi Norwida z albumu Marii de Bonneval
Abstrakt
Artykuł ogólnie charakteryzuje zawartość albumu fotograficznego z XIX w., należącego do Marii de Bonneval z Gerliczów, siostrzenicy Konstancji Górskiej. Na tle dziejów ówczesnej fotografii i historii zdjęć cdv, które zrewolucjonizowały ówczesny rynek i obyczajowość, przedstawiona zostaje – z wykorzystaniem nieznanych dotąd materiałów – sylwetka właścicielki albumu, w której paryskim domu Norwid przez kilkadziesiąt lat gościł na prawach niemal domownika. Okazuje się, że z obejmującego 200 fotografii albumu, będącego obecnie w posiadaniu Fundacji Rodzinnej Blochów, ponad 70 postaci to osoby znane Norwidowi. Mamy więc sposobność po raz pierwszy zobaczyć podobizny wielu z nich, a album możemy traktować niemal jak dokument należący do samego Norwida.
Bibliografia
Encyclopedia of Nineteenth-Century Photography, red. J. Hannavy, t. I, New York 2018.
Kozielec T., Fotografie albuminowe – wytwarzanie, właściwości, trwałość i ochrona przed niszczeniem, „Ochrona Zabytków” 58(2010), nr 1-4 (s. 123-135).
Pudełek J., Kim była bohaterka norwidowskiego wiersza „Do słynnej tancerki rosyjskiej – nieznanej zakonnicy”?, „Poezja” 1966, nr 7, s. 4-6.
Trojanowiczowa Z., Dambek Z., Czarnomorska J., Lijewska E., Pluta M., Grzeszczak I., Kalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida, t. I-III, Poznań 2007.
Copyright (c) 2019 Studia Norwidiana
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.