Z krakowskich zbiorów: dwa szkice ołówkowe Norwida

  • Edyta Chlebowska Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Ośrodek Badań nad Twórczością C. Norwida KUL, Polska
Słowa kluczowe: Norwid, rysunek, ikonografia chrześcijańska, szkicownik

Abstrakt

Artykuł prezentuje dwa rysunki: Odpoczynek podczas ucieczki do Egiptu i Starzec z laską i dwie siedzące postaci, które zostaną włączone do rejestru spuścizny plastycznej Cypriana Norwida. Autorka omawia kwestie proweniencyjne i tematykę przedstawień oraz stara się wpisać szkice w kontekst wczesnej twórczości autora Solo, pomieszczonej na kartach jego szkicowników oraz Albumu berlińskiego.

Bibliografia

Chlebowska E., „Portret matrony” i „Starzec”. Nieznane rysunki Norwida, „Studia Norwidiana” 36: 2018, s. 179-191.

Chlebowska E., Cyprian Norwid. Katalog prac plastycznych, t. I: Prace w albumach 1, Lublin 2014.

Chlebowska E., Szmaragd cesarza Tyberiusza – „prawdziwe” wizerunki Chrystusa w twórczości Norwida, „Studia Norwidiana” 36: 2018, s. 117-140.

Marrené-Morzkowska, Grupa poetów z 1840 r. Cyprian Norwid, „Przegląd Tygodniowy” 1879, nr 2, s. 41.

Opublikowane
2020-12-29
Dział
Inedita