Postęp i myśl krytyczna u Norwida i Piotra Ławrowa

  • Arent van Nieukerken Uniwersytet w Amsterdamie, Wydział Slawistyki, Holandia
Słowa kluczowe: Norwid, Ławrow, postęp, religia, scjentyzm, rasa

Abstrakt

Polski późny romantyk Cyprian Norwid i rosyjski filozof i socjolog Piotr Ławrow spotkali się jako emigranci w Paryżu lat siedemdziesiątych XIX wieku. Szanowali się wzajemnie, choć mieli wykluczające się na pierwszy rzut oka światopoglądy (ale łączyło ich niezadowolenie z politycznego status quo). Ławrow był ateistą i uważał, że w epoce naukowego postępu religia stanowi czynnik „reakcyjny”, hamujący dalszą emancypację jednostki (choć wcześniej spełniła pozytywną rolę). Norwid uważał zaś, że postęp bez zakorzenienia w chrześcijańskim sacrum zawęża ideę człowieczeństwa, redukując ją do „fizjologicznego” determinizmu. Artykuł pokazuje współczesne konteksty sporu między polskim katolikiem a ateistycznym Rosjaninem i poświęca sporo uwagi negatywnym konsekwencjom wąskiej postawy scentystycznej (odrzuconym zresztą przez Ławrowa), np. relacji między ówczesnymi badaniami antropologicznymi a teoriami rasowymi.

Bibliografia

Biela M., Czy Norwid współpracował z Hyacinthe de Charencey przy pisaniu „Syna Panny”, „Studia Norwidiana” 27-28: 2009-2010, s. 149-183.

Trojanowiczowa Z., Lijewska E., Kalendarz życia i twórzości Cypriana Norwida, Poznań 2007.

Opublikowane
2020-12-29
Dział
Artykuły