Deotyma – „Dziesiąta muza” Norwida

  • Olaf Krysowski Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Polska
Słowa kluczowe: romantyzm, liryka, improwizacja, natchnienie, muza, salon, ironia

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę rekonstrukcji wizerunku Jadwigi Łuszczewskiej w utworach literackich i korespondencji Cypriana Norwida. Postać młodej improwizatorki budziła kontrowersje nie tylko wśród krytyków, ale też uczestników życia artystycznego romantycznej Warszawy. Norwid tymczasem dostrzegł w niej osobowość oryginalną, nowoczesną, mogącą wnieść świeże wartości do polskiej poezji. W liryce określił ją mianem „dziesiątej Muzy”, zestawił z Safoną, którą Platon tak właśnie nazwał w uwielbieniu dla jej kunsztu poetyckiego. Co więcej, ukazał ją w sposób wyidealizowany, jako współczesną Sybillę, wieszczkę wskazującą narodowi drogę postępowania w tragicznym dla niego okresie dziejowym. Na początku lat sześćdziesiątych, gdy okazało się, że kunszt poetycki Deotymy się nie rozwija, że porusza się ona stale w kręgu tych samych, wyeksploatowanych wątków ideowych i środków estetycznych, nie mogąc wykroczyć poza horyzont, który na początku sobie nakreśliła, entuzjazm Norwida dla jej osiągnięć osłabł. Za uwzniośloną przez siebie figurą kobiety-pocieszycielki, samarytanki, wizjonerki, posągowej Muzy poeta dostrzegł realną osobowość artystki – po ludzku niedoskonałą, pod pewnymi względami trywialną, afektowaną, filisterską.

Bibliografia

Bachórz J., Deotyma 1834-1908, [w:] Literatura krajowa w okresie romantyzmu 1831-1863, red. M. Janion, M. Dernałowicz, M. Maciejewski, Kraków 1988, s. 927-957.

[Białobłocki Bronisław], Życie fikcyjne i obrzędowe. (Przyczynek do studium nad Deotymą i kierunkiem naszejliteratury), cz. 1, „Przegląd Tygodniowy” 1883, nr 16, s. 192-195, cz. 4, „Przegląd Tygodniowy” 1883, nr 19, s. 231-232.

Brzozowski J., Muza epopei: fragment dziejów toposu, „Pamiętnik Literacki” 1984, z. 4, s. 3-45.

Brzozowski J., Muzy w poezji polskiej. Dzieje toposu do przełomu romantycznego, Wrocław 1986.

Chmurski M., „Światła tkliwość i mistyczna logika”. Symbole Norwida – między obrazem a słowem”, [w:] Symbol w dziele Cypriana Norwida, red. W. Rzońca, Warszawa 2011, s. 260-272.

Gloger Z., Encyklopedia staropolska, t. II, Warszawa 1901.

Halkiewicz-Sojak G., Salvator Rosa – jeszcze jedna siedemnastowieczna inspiracja Norwida, „Studia Norwidiana” 22-23: 2004-2005, s. 49-61.

Kasperski E., Tropami Norwida. Studia – interpretacje – paralele, Warszawa 2018.

Kowalczykowa A., Warszawa romantyczna, Warszawa 1987.

Koźmian A.E., Listy, t. II, Lwów 1894.

Krasiński Z., Listy do Augusta Cieszkowskiego, Edwarda Jaroszyńskiego, Bronisława Trentowskiego, oprac. i wstępem poprzedził Z. Sudolski, t. I, Warszawa 1988.

Kubiak Z., Literatura Greków i Rzymian, Kraków 2013.

Prusinowski J., Kilka listów o Deotymie, „Czas” 1854, nr 134, s. 1-2.

Ripa C., Ikonologia, przeł. I. Kania, Kraków 2004.

Słowacki J., Do pastereczki siedzącej na druidów kamieniach w Pornic nad oceanem, [w:] tenże, Dzieła wszystkie, red. J. Kleinera, t. XII, cz. 1: Wiersze drobne z lat 1843-1849, oprac. J. Kleiner, J. Kuźniar, W. Floryan, Wrocław 1960, s. 188-189.

Sudolski Z., Norwid. Opowieść biograficzna, Warszawa 2003.

Świderkówna A., Bogowie zeszli z Olimpu. Bóstwo i mit w greckiej literaturze świata hellenistycznego, Warszawa 1999.

Tomasz z Akwinu, św., Streszczenie teologii (Compendiumtheologiae), [w:] tenże, Dzieła wybrane, przeł. i oprac. J. Salij OP, Poznań 1984.

Trojanowicz Z., Rzecz o młodości Norwida, Poznań 1968.

[Tyszyński Aleksander], Improwizacje i poezje Deotymy. Warszawa 1854 r., „Biblioteka Warszawska” 2(1854), s. 172-189.

Weintraub W., Poeta i prorok. Rzecz o profetyzmie Mickiewicza, Warszawa 1982.

Woronicz J.P., Świątynia Sybilli. Poema historyczne w IV pieśniach, b.m.w. 1828.

Opublikowane
2020-12-29
Dział
Artykuły