Norwidowskie „etruski” literackie
Abstrakt
Pobyt Norwida we Florencji – stolicy dawnej Etrurii – w latach 40. XIX w. przypadł na apogeum europejskiego zainteresowania kulturą etruską. We Włoszech działały wówczas liczne muzea etruskie, głównie prywatne, posiadające wspaniałe zbiory pochodzące z wykopalisk. W Europie (we Włoszech, Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii) ukazywało się mnóstwo interesujących i zwykle bogato ilustrowanych publikacji na temat Etrusków. Norwid mógł zaznajomić się ze sporym wyborem tych prac w Bibliotece Uniwersyteckiej w Berlinie, a także w samej Italii. Wydaje się wszakże, że jego pasja etruska zrodziła się już w Polsce, w malarni Aleksandra Kokulara. W latach warszawskich poeta zapewne wizytował wspaniałą Galerię starożytności w Wilanowie (gdzie jego nauczyciel – Kokular, wykonywał różne prace malarskie) i jako „student” sztuk pięknych musiał znać pionierskie dzieło (i zbiory) S.K. Potockiego O sztuce u dawnych, czyli Winckelmann polski, którego trzy rozdziały były poświęcone sztuce etruskiej. Nie bez znaczenia były też kontakty Norwida (krajowe i paryskie) z kolekcjonującymi „etruski” rodzinami Potockich, Czartoryskich i Działyńskich.
Ślady Etrusków znajdujemy zarówno w notatnikach, jak i w twórczości autora Quidama, od tej z lat włoskich (co oczywiste) aż po przedśmiertną nowelę Tajemnicę lorda Singelworth; fascynacja kulturą i sztuką etruską trwała więc do końca życia Norwida. Co ciekawe, w notatkach zachował się też potwierdzony przez samego poetę ślad jego bytności na jednym z najświeższych stanowisk archeologicznych tamtych czasów: w domniemanym grobowcu etruskiego władcy Porsenny. Wszystkie te fakty czynią Norwida jednym z nielicznych polskich romantyków (obok J.I. Kraszewskiego), którzy byli głęboko i merytorycznie zainteresowani tym archeologiczno-kulturowym tematem. Norwidowskie „etruski” literacko-plastyczne to także ważny, równorzędny wobec wizji artystów brytyjskich, włoskich czy francuskich, wkład polskiego „sztukmistrza” w ocalenie i utrwalenie dziedzictwa Etrusków w kulturze (świadomości) Europy nowożytnej.
Bibliografia
Ackroyd P., Wenecja. Biografia, przeł. T. Biedroń, Poznań 2015.
Antyk romantyków – model europejski i wariant polski. Rekonesans, red. M. Kalinowska, B. Paprocka-Podlasiak, Toruń 2003.
Artystyczne zbiory Wilanowa, wstęp W. Fijałkowski, Warszawa 1979.
Axer J., Filolog w teatrze, Warszawa 1991.
Baczewska A., Europejskie narodziny Arlekina. Korzenie, rozwój i przetrwanie błazna – najsłynniejszej postaci komedii dell’arte, „Iuvenilia Philologorum Cracoviensium” 6(2013), s. 289-301, www.ejournals.eu/pliki/art/4638 [dostęp: 6.11.2016].
Barni E., L’avventura di Poggio Gaiella, „Archeologia a Chiusi” 1991, http://www.archeochiusi.it/wp-content/uploads/2014/11/ArcheoChiusi-Bollettino-1991.pdf [dostęp: 6.11.2016].
Bulanda E., Etruria i Etruskowie, Lwów 1934.
de Caylus A.C.Ph., Recueil d’antiquités égyptiennes, étrusques, romaines et gauloises, t. I-VII, Paris 1752-62, http://bibliotheque-numerique.inha.fr/collection/3667-recueil-d-antiquites-egyptiennes-etr/ [dostęp: 6.11.2016].
Chlebowski P., Romantyczna silva rerum. O Norwidowskim „Albumie Orbis”, Lublin 2009.
Dąbrowski K., Śladami Etrusków, Warszawa 1970.
Dobrowolski W., Dokumentacja grobów etruskich z Tarquinii Franciszka Smuglewicza w Złotym Domu Nerona. Wystawa w 200-lecie śmierci Franciszka Smuglewicza w Muzeum narodowym w Warszawie. Katalog wystawy (5 maja-13 lipca 2008), s. 66-75.
Dobrowolski W., The Drawings of Etruscan Tombs by Franciszek Smuglewicz and his Cooperation with James Byres, „Biulettin du Musée National de Varsovie” 19(1978), s. 97-119.
Dobrowolski W., Wazy greckie Stanisława Kostki Potockiego: próba rekonstrukcji kolekcji, Warszawa 2007.
Dokurno Z., Kompozycja utworów lirycznych C. K. Norwida (do roku 1852), Toruń 1965.
Gąsiorowski S.J., Badania polskie nad sztuką starożytną. Relacje podróżników – kolekcjonerstwo – badania naukowe, [w:] Historia nauki polskiej w monografiach, t. XXI, Kraków 1948,s. 21-22.
Grand Tour: narodziny kolekcji Stanisława Kostki Potockiego: pamiątka wystawy zorganizowanej w ramach jubileuszu 200-lecia działalności Muzeum w Wilanowie 1805-2005 pod honorowym patronatem prymasa Polski kardynała Józefa Glempa, red. J. Mieleszko, Warszawa 2006.
Hall J., Michelangelo and the Etruscans, „New York Review of Books” 53.17 - 2 November 2006, http://www.nybooks.com/articles/archives/2006/nov/02/michelangelo-and-the-etruscans/ [dostęp: 6.11.2016].
Inghirami F., Monumenti etruschi, Fiesole 1821-1826.
Karamucka M., Antyczny Rzym Norwida, Poznań 2016.
Kasperski E., Dyskursy romantyków. Norwid i inni, Warszawa 2003.
Kocur M., Atellana, [w:] tenże, We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wrocław Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2005, http://www.kocur.uni.wroc.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=98%3Awe-wsadzy-teatru-rozdzias-vi-atellana&catid=37%3Abooks-we-wladzy-teatru&Itemid=92&limitstart=1 [dostęp: 6.11.2016].
Nadalini G., La villa-musée du marquis Campana à Rome au milieu du XIXe siècle, „Journal des savants” 1996, nr 2 (2), s. 419-463, http://www.persee.fr/web/revues/home/rescript/article/jds_0021-8103_1996_num_2_1_1602 [dostęp: 6.11.2016].
Niemirowski A., Etruskowie, przeł. A. Szymański, Łódź 1990.
Il mondo degli Etruschi. Ciclo di conferenze, Ferrara 24.01.2013, https://www.youtube.com/watch?v=gdwQISJRe8E&list=PLLKAkWVu3fx28chx5H2PatIrdEgso0Ct3&index=4 [dostęp: 06.11.2016].
Owczarek B., „Tajemnica lorda Singelworth”, [w:] Cyprian Norwid. Interpretacje, red. S. Makowski, Warszawa 1986.
Owen J., Ornaments from Greek and Etruscan vases in the British Museum and the Louvre, http://digitalcollections.nypl.org/items/510d47da-3a94-a3d9-e040-e00a18064a99 [dostęp: 6.11.2016].
Pajzderski N., Zbiory gołuchowskie, „Sztuka i Artysta” 1924, s. 1-7.
Pallottino M., Etruskowie, przeł. J. Maliszewska-Kowalska, Warszawa 1968.
Płaszczewska O., Wizja Włoch w polskiej i francuskiej literaturze okresu romantyzmu (1800-1850), Kraków 2003.
Pniewski D., Starożytne rzeźby, reprodukcje „etruskich” waz i obrazy poetyckie w „Quidamie”, [w:] tenże, Między obrazem i słowem. Studia o poglądach estetycznych i twórczości literackiej Norwida, Lublin 2005, s. 220-251.
Postel G., De Etruriae regionis. Originibus, institutis, religione, ac moribus commentario, Firenze 1551.
Potocki S.K., O sztuce u dawnych, czyli Winckelmann polski, Warszawa–Kraków 1992.
„Quidam”. Studia o poemacie, red. P. Chlebowski, Lublin 2011.
Ramage N.H., Sir William Hamilton as Collector, Exporter, and Dealer: The Acquisition and Dispersal of His Collections, „American Journal of Archaeology” 94(1990), nr 3, 469-480, http://www.jstor.org/stable/505798?seq=1#page_scan_tab_contents [dostęp: 6.11.2016].
Ridgway D., James Byres and the Definition of the Etruscans, https://www.britishmuseum.org/pdf/1%20Ridgway-pp.pdf [dostęp: 06.11.2016].
Romantycy wobec antyku: antologia tekstów źródłowych, wybór, wstęp i komentarze D. Dąbrowska, Szczecin 2006.
Rzepczyński S., O umyśle „zgadobliwym”. „Tajemnica lorda Singelworth”, „Studia Norwidiana” 14(1996), s. 105-112.
Rzońca W., Norwida mit Italii, „Prace Filologiczne Uniwersytetu Warszawskiego” 57(2009), s. 183-192, http://pflit.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/118/2016/04/pflit-LVII.pdf [dostęp: 15.07.2017].
Sarti S., The Campana Collection at the Royal Museum of Art and History (Brussels), Bruxelle 2012, http://www.academia.edu/4103291/The_Campana_Collection_at_the_Royal_Museum_of_Art_and_History_Brussels_ [dostęp: 6.11.2016].
Stoddart S.K.F., Historical Dictionary of the Etruscans, Lanham–Maryland–Toronto–Plymouth: Scarecrow Press, Inc. 2009.
Szmydtowa Z., Norwid wobec włoskiego odrodzenia, [w:] taż, Studia i portrety, Warszawa 1969, s. 219-276.
Trybuś K., Maska lorda Singelworth, „Studia Norwidiana” 14(1996), s. 95-103.
Walters H.B., Catalogue of the Greek and Etruscan Vases in the British Museum, vol. II, London 1893, https://archive.org/stream/acataloguegreek01unkngoog#page/n4/mode/2up [dostęp: 6.11.2016].
Woźniewska-Działak M., Poematy narracyjne Cypriana Norwida. Konteksty literacko--kulturalne, estetyka, myśl, Kraków 2014.
Copyright (c) 2018 Studia Norwidiana
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.