Rzecz o ukrytym wymiarze romantycznego dziedzictwa
Abstrakt
Tematem artykułu są interpretacje i tezy zawarte w dwóch książkach Ewy Szczeglackiej-Pawłowskiej. Pierwsza z rozpraw, zatytułowana ‘Homo legens’ Zygmunt Krasiński jako czytelnik polskich poetów, została poświęcona romantycznej sztuce czytania pokazanej na przykładzie Zygmunta Krasińskiego i jego lektur udokumentowanych w korespondencji. Druga – Romantyzm „brulionowy” – nurtowi poezji romantycznej ukrytemu w rozproszonych rękopisach, brulionach, sztambuchach. W obu książkach Norwid jest tylko jednym z bohaterów: w pierwszej pracy został pokazany jako jeden z poetów czytanych przez Krasińskiego, w drugiej – jako autor, który chciał tytułowy „brulionowy” wymiar poezji wprowadzić do oficjalnego kanonu literackiego. Autorka dowodzi tej ostatniej hipotezy, odwołując się do interpretacji Czarnych kwiatów i Vade-mecum. Wyciąga też wniosek, że była to jedna z przyczyn odrzucenia twórczości poety przez współczesnych czytelników. Jakkolwiek tezy Autorki obydwu rozpraw są poparte źródłowymi badaniami, to w przypadku wątku norwidowskiego wymagałyby szerszej egzemplifikacji.
Bibliografia
Szczeglacka-Pawłowska E., Romantyczny ‘homo legens’. Zygmunt Krasiński jako czytelnik polskich poetów, Warszawa 2003.
Szczeglacka-Pawłowska E., Romantyzm „brulionowy”, Warszawa 2015.
Krasiński Z., Dzieła literackie, t. I-III, oprac. P. Hertz, Warszawa 1971.
Krasiński Z., Listy do Konstantego Gaszyńskiego, oprac. Z. Sudolski, Warszawa 1971.
Krasiński Z., Listy do Henryka Reeve’a, t. I-II, tłum. A. Olędzka-Frybesowa, oprac. P. Hertz, Warszawa 1980.
Norwid C., Pisma wszystkie, t. I, II, VI, XI, oprac. J.W. Gomulicki, Warszawa 1971-1976.
Norwid C., Vade-mecum, oprac. J.F. Fert, Wrocław 1999.
Copyright (c) 2017 Studia Norwidiana
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.