Świat rzeczy w Pierścieniu Wielkiej-Damy
Abstrakt
Zasadniczym przedmiotem artykułu jest analiza stosunku tytułowej bohaterki Pierścienia Wielkiej-Damy do przedmiotów, do (potocznie rozumianych) rzeczy. Analiza ta pozwala sformułować hipotezę, iż intencją Norwida było przedstawienie protagonistki jako „kobiety istotnej i zupełnej”, jako postaci w pełnym i w głębokim tego znaczeniu pozytywnej (w norwidologii na ogół przyjęło się widzieć Hrabinę Harrys inaczej).
Bibliografia
Borowy W., O Norwidzie. Rozprawy i notatki, oprac. Z. Stefanowska, konsultant naukowy S. Pigoń, Warszawa 1960.
Braun K., Cypriana Norwida teatr bez teatru, Warszawa 1971.
Gomulicki J.W., Zygzakiem. Szkice, wspomnienia, przekłady, Warszawa 1981.
Inglot M., Dramatyczna funkcja pojęcia „całość” w utworach scenicznych Norwida („Tyrtej-Za kulisami”, „Kleopatra i Cezar”, „Pierścień Wielkiej-Damy”), [w:] „Całość” w twórczości Norwida, red. J. Puzynina, E. Teleżyńska, Warszawa 1992.
Norwid C., Pierścień Wielkiej-Damy czyli: ex-machina Durejko, oprac. S. Świontek, Wrocław 1990.
Sławińska I., O komediach Norwida, Lublin 1953.
Świontek S., Norwidowski świat teatru, Łódź 1983.
Turczyn M., Z refleksji badawczej nad „Pierścieniem Wielkiej-Damy” Cypriana Norwida. O kreacji postaci, [w:] Szkice literackie i językoznawcze, red. D. Podlawska, T. Linkner, Słupsk 1999.
Wyka K., Cyprian Norwid. Studia, artykuły, recenzje, Kraków 1989.
Copyright (c) 2017 Studia Norwidiana
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.