Norwid z epoki baroku?
Abstrakt
Agata Seweryn’s book Światłocienie i dysonanse. O Norwidzie i tradycji literackiej [Chiaroscuro and dissonances. About Norwid and literary tradition] (Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013) by its subtitle clarifies the question. Outlined here by author of the review the concept of tradition in Norwid not preclude what Agata Seweryn wrote in her book. Her purpose was primarily to recognize and describe the whole area allusions in the work Norwid to the heritage of former literature. Therefore, uttered here criticism concerning only certain aspects of the considerations outlined in the book, do not undermine its value for modern Norwidology.
Bibliografia
Dakowicz P. „Lecz ty spomnisz wnuku…”. Recepcja Norwida w latach 1939-1956. Rzecz o ludziach, książkach i historii. Warszawa 2011.
Dambek Z. Norwid a tradycje szlacheckie. Poznań 2012.
Głowiński M. Norwida wiersze-przypowieści. W: Cyprian Norwid. W 150-lecie urodzin. Materiały konferencji naukowej 23-24 września 1971. Red. M. Żmigrodzka. Warszawa 1973 s. 72-109.
Głowiński M. Wokół „Powieści” Norwida. W: Głowiński M. Szkice z teorii i historii form narracyjnych. Warszawa 1973.
Głowiński M. Ciemne alegorie Norwida. „Pamiętnik Literacki” 3: 1984.
Hanusiewicz M. Święte i zmysłowe w poezji polskiego baroku. Lublin 1998.
Klasycyzm. Estetyka – doktryna – literacka antropologia. Red. K. Meller. Warszawa 2010.
Nieukerken A. van. Ironiczny konceptyzm. Nowoczesna polska poezja metafizyczna w kontekście anglosaskiego modernizmu. Kraków 1998.
Przyboś J. Próba Norwida. W: Nowe studia o Norwidzie. Red. J.W. Gomulicki, J.Z. Jakubowski. Warszawa 1961 s. 65-79.
Rzońca W. Premodernizm Norwida – na tle symbolizmu literackiego drugiej połowy XIX wieku. Warszawa 2013.
Seweryn A. Światłocienie i dysonanse. O Norwidzie i tradycji literackiej. Lublin 2013.
Spory o biedermeier. Oprac. J. Kubiak. Poznań 2006.
Trybuś K. Stary poeta. Studia o Norwidzie. Poznań 2000.
Copyright (c) 2015 Studia Norwidiana
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.