Did Norwid think in a treatise-like manner?
Abstrakt
This article is an academic review of the book by Anna Roter-Bourkane entitled Traktat i traktatowość w poematach Cypriana Norwida [Treatise and its features in poems by Cyprian Norwid] (Poznań 2014). The author of the review proves that the publication of the scholar from Poznań is an important voice in today’s intense genological research dedicated to recognising the genre-specific components that make up Norwid’s work. Attention is also drawn to the methodology used by Anna Roter-Bourkane, the contexts she describes and the ambition to define the concepts mentioned in the title of the book. At the same time, the author raises questions about the aesthetics of the treatise-typical features, which in the examined book is not clearly distinguished from the genre of treaty.
Bibliografia
Chlebowski P., Cypriana Norwida „Rzecz o wolności słowa”, Lublin 2000.
Fieguth R., Zaproszenie do „Quidama”. Portret poematu Cypriana Norwida, Kraków 2014.
Genologia Cypriana Norwida, red A. Kuik-Kalinowska, Słupsk 2005.
Halkiewicz-Sojak G., O autokreacji i koncepcji sztuki w „Promethidionie” Norwida, [w:] Z pogranicza literatury i sztuk, red. Z. Mocarska-Tycowa, Toruń 1999.
Halkiewicz-Sojak G., Z genologicznej perspektywy, [w:] Nawiązane ogniwo. Studia o poezji Cypriana Norwida i jej kontekstach, Toruń 2010, s. 35-115.
„Quidam”. Studia o poemacie, red. P. Chlebowski, Lublin 2011.
Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław–Warszawa–Kraków 2000.
Subko B., O poematach Cypriana Norwida (próba typologii gatunku), „Prace Filologiczne” 43(1998).
Trybuś K., Pamięć romantyzmu. Studia nie tylko z przeszłości, Poznań 2011.
Copyright (c) 2017 Studia Norwidiana
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.