The world of things in Pierścień Wielkiej-Damy

  • Jacek Brzozowski University of Lodz
Słowa kluczowe: Norwid; Pierścień Wielkiej-Damy [The Ring of a Great Lady]; object; woman; ring; drama

Abstrakt

The article focuses on the analysis of the relationship of the title character of Pierścień Wielkiej-Damy [The Ring of a Great Lady] to objects or (commonly understood) things. This analysis allows to formulate the hypothesis that Norwid’s intention was to present the protagonist as a “substantial and complete woman”, as an entirely positive character (in Norwid Studies, the general view on Countess Harrys is rather different).

Bibliografia

Borowy W., O Norwidzie. Rozprawy i notatki, oprac. Z. Stefanowska, konsultant naukowy S. Pigoń, Warszawa 1960.

Braun K., Cypriana Norwida teatr bez teatru, Warszawa 1971.

Gomulicki J.W., Zygzakiem. Szkice, wspomnienia, przekłady, Warszawa 1981.

Inglot M., Dramatyczna funkcja pojęcia „całość” w utworach scenicznych Norwida („Tyrtej-Za kulisami”, „Kleopatra i Cezar”, „Pierścień Wielkiej-Damy”), [w:] „Całość” w twórczości Norwida, red. J. Puzynina, E. Teleżyńska, Warszawa 1992.

Norwid C., Pierścień Wielkiej-Damy czyli: ex-machina Durejko, oprac. S. Świontek, Wrocław 1990.

Sławińska I., O komediach Norwida, Lublin 1953.

Świontek S., Norwidowski świat teatru, Łódź 1983.

Turczyn M., Z refleksji badawczej nad „Pierścieniem Wielkiej-Damy” Cypriana Norwida. O kreacji postaci, [w:] Szkice literackie i językoznawcze, red. D. Podlawska, T. Linkner, Słupsk 1999.

Wyka K., Cyprian Norwid. Studia, artykuły, recenzje, Kraków 1989.

Opublikowane
2020-05-06
Dział
Artykuły