Il senso cristologico-ecclesiologico dell’ammonizione rivolta a Pietro da Gesù (Mt 16, 23/Mc 8, 33)

  • Paweł Borto Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii
Słowa kluczowe: Objawienie; Chrystus; Mesjasz; Piotr; uczeń; krzyż; szatan; chrystologia; eklezjologia

Abstrakt

Chrystologiczno-eklezjologiczne znaczenie napomnienia skierowanego przez Jezusa do Piotra (Mt 16, 23/Mk 8, 33)

Tradycja ewangeliczna dwóch Ewangelii synoptycznych (wg Mateusza i Marka) przekazała ostre napomnienie Jezusa, z którym zwrócił sie On do Piotra (por. Mt 16, 23/Mk 8, 33). Napomnienie to zostało skierowane do Pierwszego z Apostołów zaraz po jego wyznaniu wiary.

Tak kontekst, jak również ton tych słów czyni z nich interesujący fragment zarówno dla refleksji o charakterze egzegetycznym, jak również teologicznym pozwalając wyciągnąć znaczące wnioski o charakterze chrystologiczno-eklezjologicznym. Można bowiem powiedzieć, że właśnie w tym momencie w wyraźniejszy sposób zostaje objawiona tajemnica Chrystusa i zarazem tajemnica bycia Jego uczniem, a więc zostało objawione coś „więcej” o samym Chrystusie i coś „więcej” o Kościele jako wspólnocie Jego uczniów.

W niniejszym artykule autor podejmuje sie analizy znaczenia tego napomnienia. W tym celu omawia znaczenie słów Jezusa w kontekście każdej ze wspomnianych Ewangelii. Kontekst ten wskazuje, że chodzi tu przede wszystkim o objawieniowy wymiar tej perykopy. Następnie, powołując sie na argumenty o charakterze gramatycznym, kontekstualnym i opinie innych autorów, autor niniejszego artykułu proponuje inne tłumaczenie napomnienia Jezusa niż to przyjmowane powszechnie - takie, w którym wybrzmiewa nakaz pokornego kroczenia za Chrystusem aż po krzyż, a nie takie, które nakazuje Piotrowi po prostu oddalić się.

Wyżej wskazana interpretacja omawianego fragmentu pozwala wyciągnąć wnioski tak o charakterze chrystologicznym, jak i eklezjologicznym. Do pierwszych nalepy zaliczyć wskazanie, że tajemnica Chrystusa zostaje w pełni objawiona dopiero wraz z wydarzeniem paschalnym, gdy „wszystko sie wypełniło”. Ściśle powiązany jest z tym wniosek o charakterze eklezjologicznym, w którym autor wskazuje, że uczeń Chrystusa, reprezentowany w osobie Piotra, może otworzyć sie na pełnie tego objawienia tylko w wiernym podążaniu za Panem aż po misterium krzyża i po udział w nim.

Powyższa interpretacja omawianego tekstu stawia również pytania o charakterze chrystologicznym i eklezjologicznym, na które tekst ewangeliczny nie odpowiada, lecz które trzeba określić inspirującymi dla refleksji teologicznej: w jakim sensie tajemnica Paschy objawia „coś więcej” z tajemnicy Chrystusa? Na czym polega ten krok, który uczeń Jezusa winien zrobić, by pójść za Nim do końca? Dlaczego pełnia tajemnicy Chrystusa nie jest dostępną bez „wejścia” z Nim w tajemnice Paschy?

Bibliografia

Awwad J.: Satan in Biblical Imagination. “Theological Review” 26 (2005/1) p. 112-126.

Benedetto XVI: Catechesi durante l’udienza generale del 17 maggio 2006, [testo on-line] http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/audiences/2006/documents/hf_ben-xvi_aud_20060517_it.html [consultato il 05 marzo 2012].

Best E.: Peter in the Gospel According to Mark. “The Catholic Biblical Quarterly” 40(1978) p. 547-558.

Camacho Acosta F.: Jesús pone a Pedro en su sitio (Mc 8, 33/Mt 16, 23). “Communio” 34(1/2001) p. 181-200.

Fabris R.: Matteo. Traduzione e commento. Roma 1982.

Gnilka J.: Das Evangelium nach Markus. 1. Teilband Mk 1, 1-8, 26). Düsseldorf 1994 (ed. 4 corretta).

Hamilton V: Satan. In: Anchor Bible Dictionary. Vol. 5, D. N. Freedman (ed.). New York 1992 p. 985-989.

Malina A.: Możliwości metody historycznej w badaniach nad Jezusem i początkami chrześcijaństwa. In: H. Seweryniak, M. Skierkowski (red.). Skąd Kościół? Wokół współczesnych pytań o początki chrześcijaństwa. Płock 2011 p. 45-58.

Meier J. P.: Un certain Juif Jésus. Les données de l’histoire. III. Attachements, affrontements, ruptures. Trad. Ch. Ehlinger e N. Lucas. Paris 2006.

Paciorek A.: Ewangelia według świętego Mateusza rozdziały 14-28. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz. Część II. Czestochowa 2008.

Sullivan K. P.: Spiritual inhabitation in Gospel of Mark: a reconsideration of Mark 8:33. “Henoch” 32(2010/2) p. 401-419.

Opublikowane
2021-01-30
Dział
Artykuły