Korzyści, potrzeby i cechy typowych użytkowników marek aktywizowane przez spoty telewizyjne: analiza treści reklam produktów materialnych
Abstrakt
Celem badań eksploracyjnych była odpowiedź na pytanie, które kategorie potrzeb dominują w reklamach telewizyjnych produktów materialnych w Polsce, jakie wiązki tworzą aktywizowane potrzeby w świetle praktyki marketingowej, oferta jakich korzyści najczęściej towarzyszy wzbudzaniu różnych kategorii potrzeb, jakie cechy typowych użytkowników marek są jednocześnie przywoływane oraz jakie są najważniejsze korelaty aktywizowanych potrzeb z punktu widzenia cech konstrukcyjnych i scenariuszy reklam. Analiza jakościowa treści próby 418 reklam została wykonana przez 10 sędziów, których zgodność opinii została psychometrycznie zweryfikowana przed i po wykonaniu analiz. Jako podstawę taksonomii przyjęto uszczegółowioną koncepcję potrzeb Maslowa oraz wyniki wcześniejszych badań taksonomicznych korzyści i cech typowych użytkowników marek. Uśrednione oceny sędziów stały się podstawą analiz ilościowych, które wykazały dominującą rolę potrzeb niższego rzędu w reklamach telewizyjnych, współwystępowanie potrzeb wyższego rzędu, ich ścisły związek z korzyściami symbolicznymi (społecznymi, emocjonalnymi i ekspresyjnymi) kojarzonymi z markami reklamowanych produktów oraz z cechami wizerunku typowych użytkowników marek.
Bibliografia
Belk, R. (1988). Possession and the extended self. The Journal of Consumer Research, 15(2), 139-168.
Belk, R. W., & Bryce, W. J. (1986). Materialism and individual determinism in U.S. and Japanese print and television advertising. Advances in Consumer Research, 13, 568-572.
Buijzen, M., & Valkenburg, P. M. (2002). Appeals in television advertising: A content analysis of commercials aimed at children and teenagers. Communications, 27(3), 349-364.
Chun, J. (2010). The content and critical metaphor analysis of illustrated print advertisements in China. University of Louisville Electronic Thesesand Dissertations. Paper 688. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.18297/etd/688
Csikszentmihalyi, M. (2000). The costs and benefits of consuming. Journal of Consumer Research, 27(2), 267-272.
Finsterwalder, J. (2010). On shaky grounds? Customer needs and service provision after a major disaster in the light of Maslow’s hierarchies. New Zealand Journal of Applied Business Research, 8(2), 1-28.
Forbes, D. (2015). The science of why: Decoding human motivation and transforming marketing strategy. New York: Palgrave Macmillan.
Gorbaniuk, O. (2011). Personifikacja marki: Perspektywa psychologiczna i marketingowa. Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL.
Gorbaniuk, O. (2014). Konceptualizacja wizerunku marki z perspektywy postrzeganych korzyści dla obrazu siebie konsumenta. Research report NCN 2011/01/B/HS4/05178.
Kim, H., Lee, D., Hong, Y., Ahn, J., & Lee, K. Y. (2015). A content analysis of television food advertising to children: Comparing low and general‐nutrition food. International Journal of Consumer Studies, 40(2), 201-210.
Koltko-Rivera, M. E. (2006). Rediscovering the later version of Maslow’s hierarchy of needs: Self-transcendence and opportunities for theory, research, and unification. Review of General Psychology, 10(4), 302-317.
Kozłowska, A. (2014). Potrzeby jako system klasyfikacji modeli perswazyjnych. Raport badawczy. Warsaw, PL: Warsaw College of Promotion.
Kurtz, D. (2013). Contemporary marketing. Ohio: Cengage Learning.
Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality. New York: Harper & Row.
McNeal, J. U., & McDaniel, S. W. (1984). An analysis of need-appeals in television advertising. Journal of the Academy of Marketing Science, 12(1-2), 176-190.
Murray, H. A. (1938). Explorations in personality. New York: Oxford University Press.
Poston, B. (2009). Maslow’s hierarchy of needs. Surgical Technologist, 41(8), 347-353.
Razmus, W. (2013). Psychospołeczne korzyści w wizerunku marki produktu (Unpublished doctoral dissertation). Lublin: The John Paul II Catholic University of Lublin.
Reeves, R. (1961). Reality in advertising. New York: Knopf.
Ross, J., & Harradine, R. (2004). I’m not wearing that! Branding and young children. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 8(1), 11-26.
Schneider, B., & Bowen, D. E. (1999). Understanding customer delight and outrage. Sloan Management Review, 41(1), 35-45.
Sirgy, M. J., Johar, J. S., Samli, A. C., & Claiborne, C. B. (1991). Self-congruity versus functional congruity: Predictors of consumer behavior. Journal of the Academy of Marketing Sciences, 19(4), 363-375.
Taormina, R. J., & Gao, J. H. (2013). Maslow and the motivation hierarchy: Measuring satisfaction of the needs. The American Journal of Psychology, 126(2), 155-177.
Yalch, R., & Brunel, F. (1996). Need hierarchies in consumer judgments of product designs: Is it time to reconsider Maslow’s theory? Advances in Consumer Research, 23(1), 405-410.
Copyright (c) 2016 Roczniki Psychologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.