Różnice płciowe w pamięci prospektywnej u młodych dorosłych i seniorów
Abstrakt
Głównym celem badania była analiza związku płci z funkcjonowaniem pamięci prospektywnej, uwzględniająca wiek osób oraz specyficzne wymagania zadań prospektywnych. Ogólne wykonanie zadań prospektywnych było istotnie lepsze u starszych kobiet niż u starszych mężczyzn, a w całej próbie wyniki kobiet były lepsze dla zadań prospektywnych z zewnętrzną wskazówką. W dyskusji analizowany jest możliwy wpływ czynników związanych z rolą płciową, osobowości i percepcji na wykonanie zadań prospektywnych.
Bibliografia
Albiński, R., Sędek, G., & Kliegel, M. (2012). Differences in target monitoring in a prospective memory task. Journal of Cognitive Psychology, 24(8), 916-928.
Bahrainian, A., Bashkar, N., Sohrabi, A., Azad, M. R., & Majd, S. A. (2013). Gender and age differences in time-based prospective memory. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences, 3(11), 111-116.
Efklides,A., Yiultsi, E., Kangellidou, T., Kounti, F., Dina, F., & Tsolaki, M. (2002). Wechsler Memory Scale, Rivermead Behavioral Memory Test, and Everyday Memory Questionnaire in healthy adults and Alzheimer patients. European Journal of Psychological Assessment, 18(1), 63-77.
Einstein, G. O., & McDaniel, M. A. (1990). Normal aging and prospective memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 16, 717-726.
Henry, J. D., MacLeod, M. S., Philips, L. H., & Crawford, J. R. (2004). A meta-analytic review of prospective memory and aging. Psychology and Aging, 19, 27-39.
Hering, A., Cortez, S. A., Kliegel, M., & Altgassen, M. (2014). Revisiting the age-prospective memory-paradox: The role of planning and task experience. European Journal of Aging, 11, 99-106.
Huppert, F. A., Johnson, T., & Nickson, J. (2000). High prevalence of prospective memory impairment in the elderly and in early-stage dementia: Findings from a population-based study. Applied Cognitive Psychology, 14, 63-81.
Keiser, H. N., Sackett, P. R., Kuncel N. R., & Bröthen, T. (2016). Why women perform better in college than admission scores would predict: Exploring the roles of conscientiousness and course-taking patterns. Journal of Applied Psychology, 101, 569-581.
Maylor, E. A., & Logie, R. H. (2010). A large-scale comparison of prospective and retrospective memory development from childhood to middle age. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 63(3), 442-451.
Niedźwieńska, A. (2013). Pamięć prospektywna. Geneza, mechanizmy, deficyty. Warsaw: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Niedźwieńska, A., & Albiński, R. (2010). Pamiętać, żeby pamiętać. Pamięć prospektywna z kontekstem czasowym. In G. Sędek & S. Bedyńska (Eds.), Życie na czas. Perspektywy badawcze postrzegania czasu (pp. 250-274). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Niedźwieńska, A., Barzykowski, K., Leszczyńska, A., & Janik, B. (2015). O możliwościach wspomagania pamięci prospektywnej w późnej dorosłości. In P. Brudek, S. Steuden, I. Januszewska, & A. Gamrowska (Eds.), Oblicza starości we współczesnym świecie. Perspektywa psychologiczno-medyczna. Tom I (pp. 309-325). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rendell, P. G., & Craik, F. I. M. (2000). Virtual and actual week: Age-related effects in prospective memory are modulated by ongoing task complexity and relation to target cue. Aging, Neuropsychology and Cognition, 14, 236-256.
Soto, C. J., John, O. P., Gosling, S. D., & Potter, J. (2010). Age differences in personality traits from 10 to 65: Big Five domains and facets in a large cross-sectional sample. Journal of Personality and Social Psychology, 100(2), 330-348.
Van Kesteren, M. T. R., Rijpkema, M., Ruiter, D. J., Morris R. G. M., & Fernández, G. (2014). Building on prior knowledge: Schema-dependent encoding processes relate to academic performance. Journal of Cognitive Neuroscience, 26, 2250-2261.
Vanmarcke, J., & Wagemans, J. (2015). Rapid gist perception of meaningful real-life scenes: Exploring individual and gender differences in multiple categorization tasks. i-Perception, 6, 19-37.
Copyright (c) 2016 Roczniki Psychologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.