A comparison of WISC-R and WAIS-R (PL) scores of children and adolescents in a longitudinal study
Abstrakt
Wechsler’s tests were used to examine the same group of subjects within the intellectual norm (N = 31) twice over an interval of 13 years: the Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-R; the subjects’ mean age was 8 years) and the Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-R; mean age – 21 years). Each measurement was carried out by the same person. Based on 62 protocols (answer sheets), intelligence quotients, scaled subtest scores, and factor scores obtained using WISC-R were compared both with the normalized version of WAIS-R (PL) (2004) and with the version of WAIS-R (PL) from before normalization (1996). Statistically significant differences were found between the results obtained using WISC-R and the normalized version of WAIS-R (PL). There is no such difference between WISC-R and the earlier version of WAIS-R (PL), from before normalization. Implications for clinical practice are discussed.
Bibliografia
Brzeziński, J., Gaul M., Hornowska, E., Jaworowska, A., Machowski, A., & Zakrzewska, M. (2007). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana – Renormalizacja, WAIS-R (PL). Warsaw, PL: Psychological Test Laboratory of the Polish Psychological Association.
Brzeziński, J., Gaul, M., Hornowska, E., Machowski, A., & Zakrzewska, M. (1996). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana WAIS-R (PL). Warsaw, PL: Psychological Test Laboratory of the Polish Psychological Association.
Flynn J. (2006). Tethering the elephant. Capital cases, IQ, and the Flynn effect. Psychology, Public Policy, and Law, 12, 170-189.
Grace W., & Sweeney M. (1986). Comparisons of the P > V sign on the WISC-R and WAIS-R in delinquent males. Journal of Clinical Psychology, 42, 173-176.
Jaworowska, A. (2011). Starzenie się norm w testach inteligencji. Efekt Flynna na przykładzie wyników WISC-R. In K. Wiejak & G. Krasowicz-Kupis (Eds.), Kliniczne zastosowania skal inteligencji D. Wechslera (pp. 17-31). Warsaw, PL: Psychological Test Laboratory of the Polish Psychological Association.
Krasowicz-Kupis, G., & Wiejak, K. (2006). Skala Inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej. Warsaw, PL: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Matczak, A., Piotrowska, A., & Ciarkowska, W. (1991, 1997, 2008). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dzieci – Wersja zmodyfikowana (WISC-R). Warsaw, PL: Psychological Test Laboratory of the Polish Psychological Association.
Messick, S. (2005). Trafność testu a etyka oceny (diagnozy). In J. Brzeziński (Ed.), Trafność i rzetelność testów psychologicznych (pp. 460-485). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza – Struktura – Funkcje. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sattler, J. M., Polifka, J., Polifka, S., & Hilsen, D. (1984). A longitudinal study of the WlSC-R and WAIS-R with special education students. Psychology in the Schools, 3, 294-295.
Slate, J. R., Frost, J., & Cross, B. (1990). Comparability of WISC-R and WAIS-R scores for a sample of college students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 13, 205-208.
Spitz, H. (1989). Variations in Wechsler Interscale IQ. Disparities at different levels of IQ. Intelligence, 13, 157-167.
Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice (2007). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Vance, H., Brown, W., Hankins, N., & Furgerson, S. (1987). A comparison of the WISC-R and the WAIS-R with special education students. Journal of Clinical Psychology, 43, 377-380.
Wechsler, D. (1981). Manual for the Wechsler Adult Intelligence Scale – Revised. New York: Psychological Corporation.
Wilcoxon, K. (1982). A comparison of the WAIS-R and WISC-R for sixteen-year-old learning disabled and educable mentally handicapped students. A thesis presented to the Department of Psychology, Emporia State University. Retrieved from https://esirc.emporia.edu/handle/ 123456789/2120
Zakrzewska, M. (2000). Trzy różne ilorazy inteligencji: interpretacja polskiej wersji Skali Inteligencji dla Dorosłych [WAIS-R (PL)]. Czasopismo Psychologiczne, 6, 159-169.
Copyright (c) 2016 Roczniki Psychologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.