On the system of continuing education in psychological assessment in Poland: A discussion summary
Abstrakt
The paper summarizes the discussion on continuing education in psychological assessment to which the lead article by Filipiak et al., published in Roczniki Psychologiczne (18(2015), No 2, 171-183 pp.), was an invitation. The issues discussed concern the definition of assessment as a service vs. competency, the placement of formal regulations on education at the Polish vs. European level, the contents of education, and the organization of education in the broader context of the psychologist’s professional role, as well as the problem of education in assessment, not only for psychologists. Presenting their stance on the issues discussed, the authors formulate recommendations concerning: (a) systemic solutions for continuing education in psychological assessment, (b) the need to pursue research verifying the usefulness of particular forms of teaching assessment competencies, and (c) the need for promoting the culture of co-operation between practicing and academic psychologists.
Bibliografia
Filipiak, M., Tarnowska, M., Zalewski, B. i Paluchowski, W. J. (2015). O systemie kształcenia ustawicznego psychologów diagnostów w Polsce. Roczniki Psychologiczne, 18(2), 157-169.
Halama, P. (2015). Kompetencje w zakresie diagnozy psychologicznej nie są niezależne od kompetencji w dziedzinach szczegółowych praktyki psychologicznej. Roczniki Psychologiczne, 18(2), 185-187.
Lambert, M. J. i Barley, D. E. (2002). Research summary on the therapeutic relationship and psychotherapy outcome. W: J. C. Norcross (red.), Psychotherapy relationships that work: Therapist contributions and responsiveness to patients (s. 17-32). New York: Oxford University Press.
Lunt, I. (2011). EuroPsy: The Development of Standards for High-Quality Professional Education in Psychology. European Psychologist, 16(2), 104-110.
Łuczak, A. (w druku). Wybrane kwestionariusze temperamentu i osobowości w diagnozie predyspozycji kierowców. W: M. Filipiak, W. J. Paluchowski, B. Zalewski i M. Tarnowska (red.), Profesjonalnie o diagnozie: kompetencje i standardy. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Karwowski, M. i Szen-Ziemiańska, J. (2015). Myślmy o diagnozie (i diagnostach) szerzej. Roczniki Psychologiczne, 18(2), 193-197.
Kirkpatrick, D. L. i Kirkpatrick, J. D. (2007). Implementing the four lewels. Oackland, CA: Berrett-Koehler Publishers.
Oleś, K. P. (2015). Kompetencja w diagnozowaniu, czyli o konieczności ustawicznego kształcenia. Roczniki Psychologiczne, 18(2), 205-210.
Paluchowski, W. J., Stemplewska-Żakowicz, K. (2013). Wiarygodność technik projekcyjnych jako narzędzi diagnozy psychologicznej. Cz. I: Dlaczego niektóre techniki niesłusznie nazywa się projekcyjnymi? Problems of Forensic Sciences, 93, 431-437.
Poortinga, Y. H. (2015). Organizacja ustawicznego rozwoju zawodowego. Roczniki Psychologiczne, 18(2), 217-220.
Stemplewska-Żakowicz, K. i Szymczyk, B. (2012). Jak odróżnić dziecko od kąpieli. Zaczerpnięto 16 marca 2012. Strona internetowa Polskiego Towarzystwa Psychologicznego: http://www.ptp.org.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=412
Tarnowski, A. (2015). Kształcenie ustawiczne jako dzielenie się odpowiedzialnością. Roczniki Psychologiczne, 18(2), 225-227.
Toeplitz-Winiewska, M. (2015). Czy możliwe jest doskonalenie w diagnostyce psychologicznej bez określonego kontekstu praktyki psychologicznej? Roczniki Psychologiczne, 18(2), 233-236.
Copyright (c) 2015 Roczniki Psychologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.