Competence in assessment: On the necessity of continuing education

  • Piotr K. Oleś Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Psychologii
Słowa kluczowe: clinical assessment and examination; permanent learning

Abstrakt

The fast growth of knowledge in the field of psychological assessment makes permanent learning necessary for diagnosticians. It should cover all the steps of the assessment process; it should also include training in the skills of relative thinking and formulating alternative hypotheses as well as theoretical interpretations. Case analyses and discussions on the validity of clinical experience are also important. The proposed way is open cooperation between researchers representing current knowledge and experienced diagnosticians having procedural knowledge of psychological assessment and relevant skills.

Bibliografia

Filipiak, M., Paluchowski, J. W., Zalewski, B. i Tarnowska, M. (red.) (w druku). Profesjonalnie o diagnozie: kompetencje i standardy. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Filipiak, M., Tarnowska, M., Zalewski, B. i Paluchowski, W. J. (2015). O systemie kształcenia ustawicznego psychologów diagnostów w Polsce. Roczniki Psychologiczne, 18(2), 157-169.
Jodzio, K. (2011). Diagnoza neuropsychologiczna w praktyce klinicznej. Warszawa: Difin SA.
Kępiński, A. (1989). Poznanie chorego (wyd. 2). Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Paluchowski, W. J. (2010). Diagnoza oparta na dowodach empirycznych – czy potrzebny jest „polski Buros”. Roczniki Psychologiczne, 13(2), 7-27.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Opublikowane
2019-04-05
Dział
Dyskusja