Oblicza doświadczenia zawodowego w diagnozie klinicznej. Komentarz do Trzebińska i Filipiak (2015)

  • Lidia Cierpiałkowska Instytut Psychologii, Uniwerstytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Emilia Soroko Instytut Psychologii, Uniwerstytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Słowa kluczowe: diagnoza kliniczna; postępowanie diagnostyczne; doświadczenie zawodowe; superwizja kliniczna

Abstrakt

Komentarz porusza zagadnienia dotyczące znaczenia doświadczeń zawodowych dla różnego rodzaju diagnozowania prowadzonego w obszarze psychologii klinicznej. Wpływ doświadczenia zawodowego jest rozumiany szeroko i został odniesiony do postępowania diagnostycznego ukierunkowanego na diagnozę różnicową i strukturalno-funkcjonalną, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu osobowościowego diagnosty. Poruszone zostały też ograniczenia wynikające z monitorowania skoncentrowanego wyłącznie na procesach poznawczych.

Bibliografia

Beatty, P. (1995). Understanding the standarized/non-standarized interviewing controversy. Journal of Official Statistics, 11(2), 147-160.
Berg, E. (2008). Clinical practice: Between explicit and tacit knowledge, between dialogue and technique. Philosophy, Psychiatry, & Psychology, 15(2), 151-157.
Brammer, L. M. i MacDonald, G. (2003). The helping relationship. Process and skills. Boston: Pearson Education, Inc.
Butterworth, T. (2006). Foreword. W: L. Golding i I. Gray (red.), Continuing professional development for clinical psychologists (s. VII-IX). Oxford: The British Psychological Society and Blackwell Publishing.
Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Scholar.
Cierpiałkowska, L. i Sęk, H. (2005). Psychologia kliniczna i psychopatologia – wzajemne zależności. W: H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (t. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Eva, K. W., Armson, H., Holmboe, E., Lockyer, J., Loney, E., Mann, K. i Sargeant, J. (2012). Factors influencing responsiveness to feedback: On the interplay between fear, confidence, and reasoning processes. Advances in Health Science Education. Theory and Practice, 17(1), 15-26, doi: 10.1007/s10459-011-9290-7
Garb, H. N. (2010). The social psychology of clinical judgment. W: J. E. Maddux i J. P. Tagney (red.), Social psychological fundations of clinical psychology (s. 297-311). New York: Guilford Publications, Inc.
Groth-Marnat, G. (2003). Handbook of psychological assessment. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
Hayes, B. K. i Chen, T. H. (2008). Clinical expertise and reasoning with uncertain categories. Psychonomic Bulletin Review, 15(5), 1002-1007, doi: 10.3758/PBR.15.5.1002
Overholser, J. C. (2009). Clinical expertise: A preliminary attempt to clarify its core elements. Journal of Contemporary Psychotherapy, 40(3), 131-139, doi: 10.1007/s10879-009-9129-1
Paluchowski, J. W. (2007). Diagnoza psychologiczna – proces, narzędzia, standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Trull, T. J. i Prinstein, M. J. (2013). Clinical psychology. Belmont: Wadsworth, Cengage Learning.
Trzebińska, E., Filipiak, M. (2015). Rola doświadczenia klinicznego w diagnozie zdrowia psychicznego. Roczniki Psychologiczne, 18(1), 59-76.
Westen, D. i Weinberger, J. (2004). When clinical description becomes statistical prediction. American Psychologist, 59(7), 595-613, doi: 10.1037/0003-066X.59.7.595
Westen, D. i Weinberger, J. (2005). In praise of clinical judgment: Meehl’s forgotten legacy. Journal of Clinical Psychology, 61(10), 1257-1276, doi: 10.1002/jclp.20181
Opublikowane
2019-04-05
Dział
Krótkie raporty