Parents’ and their adult children’s narrations on upbringing
Abstrakt
Qualitative analysis was conducted concurrently on two subject groups engaged in the upbringing process: parents and their adult children. The narrations, analyzed “in pairs,” (n = 26) constituted the answers to the questions: (1) How did you raise your child? (2) How were you raised? The analysis of the narrations (using theory of literature devices) allowed for the isolation of elements of hidden stories (within the confines of a story within a story). As such, we considered communications containing the following information: implied and thematized – at a high level of literary communication and defined in time, told in free-flowing language in which the narrator’s distance is the smallest, as well as information which can be attributed to the addresser. Conducting discourse analysis on persons in monologue pairs allows us to compare whether the worlds presented (human activity, attributed roles, processes, states, experiences, times and places) are the same and alike.
Bibliografia
Balcerzan, E. (1987). Interpretacja jako próba całości. In H. Markiewicz (Ed.), Problemy teorii literatury (p. 3). Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
Bartoszyński, K. (1987). Problem konstrukcji czasu w utworach epickich. In H. Markiewicz (Ed.), Problemy teorii literatury. Seria 2. Prace z lat 1965-1974 (pp. 211-265). Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
Brodzka, A. (1987). O pojęciu realizmu w powieści XIX i XX wieku. In H. Markiewicz (Ed.). Problemy teorii literatury. Seria 1. Prace z lat 1947-1964 (pp. 288-313). Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
Brzezińska, A. I., Appelt, K., & Ziółkowska, B. (2008). Style wychowania a kształtowanie się osobowości dziecka. In J. Strelau & T. Doliński (Eds.), Psychologia akademicka (vol. 2, pp. 211-214). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bugental, D. B., & Happaney, K. (2000). Parent-child interaction as a power contest. Journal of Applied Developmental Psychology, 3(21), 267-282.
Cierpka, A. (2013). Tożsamość i narracje w relacjach rodzinnych. Warsaw: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Culler, J. (2002). Teoria literatury. Warsaw: Prószyński i S-ka.
Dali, S. (2013). Moje sekretne życie. Poznań: Wydawnictwo Książnica.
Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113(3), 487-496.
de Graaf, I., Speetjens, P., Smit, F., de Wolff, M., & Tavecchio, L. (2008). Effectiveness of the Triple P Positive Parenting Program on parenting: A meta-analysis. Family Relations, 57, 553-566.
Dryll, E. (1989). Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych (ekspertyza). In A. Gurycka (Ed.), Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych dzieci i młodzieży (pp. 197-215). Warsaw: Wydawnictwa UW.
Dryll, E. (2001). Interakcja wychowawcza. Warsaw: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Dryll, E. (2013). Wrastanie w kulturę. Transmisja narracji w wychowaniu rodzinnym. Warsaw: ENETEIAWydawnictwo Psychologii i Kultury.
Dyches, T., Smith, T. B., Korth, B. B., Roper, S. O., & Mandleco, B. (2012). Positive parenting of children with developmental disabilities: A meta-analysis. Research in Developmental Disabilities, 33, 2213-2220.
Eisner, M., Nagin, D., Ribeaud, D., & Malti, T. (2012). Effects of a universal parenting program for highly adherent parents: A propensity score matching approach. Prevention Science, 13, 252-266.
Grusec, J. & Davidov, M. (2010). Integrating different perspectives on socialization theory and resarch: A domain-specific approach. Child Development, 3(81), 687-709.
Hinnen, C., Sanderman, R., & Sprangers, M. A. G. (2009). Adult attachment as mediator between recollections of childhood and satisfaction with life. Clinical Psychology & Psychotherapy, 16(1), 10-21.
Jasińska, M. (1987). Narrator w powieści (Zarys problematyki badań). Perspektywa narracyjna a zagadnienie autorstwa. In H. Markiewicz (Ed.), Problemy teorii literatury. Seria 1. Prace z lat 1947-1964 (pp. 222-242). Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
Klemensiewicz, Z. (1987). Jak charakteryzować język osobniczy? In H. Markiewicz (Ed.), Problemy teorii literatury. Seria 1. Prace z lat 1947-1964 (pp. 355-365). Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
Kościelska, M. (2011). Odpowiedzialni rodzice z doświadczeń psychologa. Cracow: Impuls.
Kuncewicz, D., Sokołowska E., & Sobkowicz, J. (2014). Which literary theory tools can a psychologist use for interpreting language communication? Polish Journal of Applied Psychology, 12(4), 71-94.
Markiewicz, H. (1984). Wymiary dzieła literackiego. Cracow: Wydawnictwo Literackie.
Mikulincer, M., Shaver, P. R., & Avihou-Kanza, N. (2011). Individual differences in adult attachment are systematically related to dream narratives. Attachment & Human Development, 13(2), 105-123.
Mikulincer, M., Shaver, P. R., & Pereg, D. (2003). Attachment theory and affect regulation: The dynamics, development, and cognitive consequences of attachment-related strategies. Motivation and Emotion, 27(2), 77-102.
Okopień-Sławińska, A. (1987). Relacje osobowe w literackiej komunikacji. In H. Markiewicz (Ed.), Problemy teorii literatury. Seria 2. Prace z lat 1965-1974 (pp. 58-74). Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
Paluchowski, W. J. (2010). Spór metodologiczny czy spór koncepcji – próba podsumowania. Roczniki Psychologiczne, 13(1), 113-127.
Pisula, E. (2003). Autyzm i przywiązanie. Studia nad interakcjami dzieci z autyzmem i ich matek. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Roskam, I., & Meunier, J. Ch. (2009). How do parenting concepts vary within and between the families? European Journal of Psychology of Education, 24(1), 33-47.
Sameroff, A. (2010). A unified theory of development: A dialectic integration of nature and nurture. Child Development, 81(1), 6-22.
Sawicki, S. (1987). Uwagi o analizie utworu literackiego. In H. Markiewicz (Ed.), Problemy teorii literatury. Seria 1. Prace z lat 1947-1964 (pp. 366-384).Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
Schaffer, R. H. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Cracow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sławiński, J. (2008). Kompozycja ramowa. In J. Sławiński (Ed.), Słownik terminów literackich (p. 255). Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
Spera, Ch. (2005). A Review of the Relationship Among Parenting Practices, Parenting Styles, and Adolescent School Achievement. Educational Psychology Review, 17(2), 125-146.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2002). Koncepcje narracyjnej tożsamości. In J. Trzebiński (Ed.), Narracja jako sposób rozumienia świata (pp. 81-114). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Series: Postępy psychologii.
Straś-Romanowska, M. (2005). Zmiana pozycji narracyjnej podmiotu jako przejaw jego rozwoju. Analiza biograficzna wybranych postaci literackich. In E. Chmielnicka-Kuter & M. Puchalska-Wasyl (Eds.), Polifonia osobowości. Aktualne problemy narracji (pp. 89-108). Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Szumilak, A. (2008). Władza Formy w utworach Witolda Gombrowicza. Znaczenia. Kultura, komunikacja, społeczeństwo, 1. Retrived from http://www.e-znaczenia.pl/?p=283.
Washington, K. N. & Hans, J. D. (2013). Romantic attachment among young adults: The effects of parental divorce and residential instability. Journal of Divorce & Remarriage, 54(2), 95-111.
Weintraub, W. (1987). Wyznaczniki stylu realistycznego. In H. Markiewicz (Ed.), Problemy teorii literatury. Seria 1. Prace z lat 1947-1964 (pp. 274-287).Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
Winnicott, D. W. (1953). Transitional objects and transitional phenomena. International Journal of Psychoanalysis, 34, 89-97.
Copyright (c) 2014 Roczniki Psychologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.