On two kinds of “recipients” of professional actions undertaken by psychologists
Abstrakt
In the article, the author introduces a distinction between two types of recipients: individuals (institutions) seeking the assistance of a practitioner psychologist, and practitioner psychologists, who use the results of the work of research psychologists in order to make their assistance ethical and effective. The article stresses the role of methodological awareness (as important as ethical awareness). The the central idea of the paper is R. Rosenthal’s thesis: “Bad science makes for bad ethics.”
Bibliografia
Ajdukiewicz, K. (1965). Logika pragmatyczna. Warszawa: PWN.
APA, American Psychological Association (2010). Ethical principles of psychologists and code of conduct. Washington, DC: American Psychological Association, http://www.apa.org/ethics/code/principles.pdf (20.11.2013).
Brzeziński, J. (2012). Jakich kompetencji badawczych oczekujemy od psychologa? W: H. J. Grzegołowska-Klarkowska (red.), Agresja, socjalizacja, edukacja. Refleksje i inspiracje (s. 383-409). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Brzeziński, J. (2013). Methodological awareness and ethical awareness in the context of university education (on the example of psychology). W: B. Bokus (red.), Responsibility. A cross-disciplinary perspective (s. 261-277). Warszawa: Lexem.
Brzeziński, J. i Zakrzewska, M. (2010). Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik (wyd. 2, t. 1, s. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cronbach, L. i Meehl, P. (1955). Construct validity in psychological tests. Psychological Bulletin, 52, 281-302.
EFPPA, European Federation of Professional Psychologists Associations (1995). Meta-Code of Ethics, http://www.cop.es/efppa/metacode.htm (25.11.2013).
IUPS, International Union of Psychological Science (2008). Universal declaration of ethical principles for psychologists, http://www.ucc.ie/acad/psycho/ethics/universal_declaration_of_et hics.pdf (15.11.2013).
Rosenthal R. (1994). Science and ethics in conducting, analyzing, and reporting psychological research. Psychological Science, 5, 127-139.
Witkowski, T. (2007). Modne bzdury wciąż modne. Nauka, 4, 149-157.
Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Pomiędzy nauką a szarlatanerią (t. 1). Taszów: Wydawnictwo Moderator.
Copyright (c) 2013 Roczniki Psychologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.