Propozycja psychologii bazującej na antropologii chrześcijańskiej
Abstrakt
Celem psychologii chrześcijańskiej jest spojrzenie na procesy psychiczne człowieka z perspektywy antropologii chrześcijańskiej. Dialog między psychologią i religią musi być realizowany według zasad poszanowania odrębności i wzajemnego ubogacania się w duchu wskazanym przez Jana Pawła II w encyklice Fides et ratio. Miejscem spotkania antropologii chrześcijańskiej z dorobkiem współczesnej psychologii jest środowisko akademickie z jednej strony i gabinet terapeutyczny – z drugiej. W procesie integracji psychologii i religii realizowanym w nurcie psychologii chrześcijańskiej musi dokonać się weryfikacja i reinterpretacja ważnych psychologicznych aspektów życia, takich jak obraz życia, człowieka, Boga, świata, normy, zdrowia i choroby, terapeuty, nauki. Specyficznymi obszarami zainteresowań psychologii chrześcijańskiej są doświadczenia egzystencjalne grzechu i łaski, celu i sensu życia, cierpienia i przebaczenia. Nową perspektywę badań w nurcie psychologii akademickiej stwarza przyjęcie paradygmatu, w którym religijne życie analizowane będzie z perspektywy komunikacji interpersonalnej.
Bibliografia
Jan Paweł II (1993). Veritatis splendor. Watykan: Libreria Ed. Vaticana.
Jan Paweł II (1998). Fides et ratio. Watykan: Libreria Ed. Vaticana.
Januszewski, A. (1998). Procesualne aspekty normy psychologicznej. W: Z. Uchnast (red.), Norma psychologiczna – perspektywy spojrzeń (s. 41-58). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Jaworski, R. (1994). Psychologia chrześcijańska. Nowiny Psychologiczne, 3, 99-104.
Jaworski, R. (2000). Ku pełni życia. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.
Jaworski, R. (2002). Psychologiczna analiza religijności w perspektywie komunikacji interpersonalnej. Studia Psychologica, 3, 143-166.
Johnson, E. L., Jones, S. L. (2000). Psychology & Christianity: Four views. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.
Jones, S. L., Butman, R. E. (1991). Modern psychoterapies: A comprehensive Christian appraisal. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.
Kozielecki, J. (1977). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: PIW.
Krzemiński, I. (b. r. w.). Co się dzieje między ludźmi. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski & Co.
Ledger, Ch. (1992). Dienst an Nichtchristen. IGNIS-Journal, 2, 48-51.
Materska, M. (2001). Wstęp do psychologii z elementami historii psychologii. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
May, W. (1992). Schluss mit den schlechten Gewonheiten! Studientext IGNIS. Kitzingen.
McMinn, M. R. (1996). Psychology, theology, and spirituality in Christian Counceling. Wheaton, IL: Tyndale House.
Ossowska, M. (1985). Normy moralne. Próba systematyzacji. Warszawa: PWN.
Ostrowska, K. (1998a). Dynamiczny model normy psychologicznej. W: Z. Uchnast (red.), Norma psychologiczna – perspektywy spojrzeń (s. 17-28). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Popielski, K. (1993). Noetyczny wymiar osobowości. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Porczyk, S. (2000). Wiara chrześcijańska a psychologia. Możliwość i potrzeba spotkania. Biuletyn SPCh, 27, 1-6.
Sękowa, H., Sowa, J. (1984). Kulturowe znaczenie pojęcia normalności w psychiatrii. Warszawa: PWN.
Shepard, J. (2002). Integrating psychology and Christianity; www.northforest.com/christianwritings/ psychologu.html
Stachowski, R. (2000). Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów najnowszych. Warszawa: Wyd. Nukowe „Scholar”.
Szyszkowski, W. (1998). Czy psychiatra może być chrześcijaninem? Biuletyn SPCh, 14, 1-7.
Uchnast, Z. (red.). Norma psychologiczna – perspektywy spojrzeń. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Utsch, M. (1998). Religionspsychologie zwischen Wissenschaft und Weltanschauung. W: Ch. Henning, E. Nestler (red.), Religion und Religiosität zwischen Theologie und Psychologie (s. 117-130). Frankfurt: Peter Lang Verlag.
Witz, P. (1994). Psychology as religion: The colt of self-worship. Grand Rapids, MI: Eerdmans.
Żylicz, O. (2001). Psychoterapia a światopogląd. W: R. Jaworski (red.), Rozwój zintegrowany (s. 119-130). Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.
Copyright (c) 2006 Roczniki Psychologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.