Nowe zgromadzenia agoralne jako zbiorowe reakcje ludzi na świecie na wiadomość o śmierci Papieża Jana Pawła II
Abstrakt
Artykuł zmierza do interpretacji zachowań kolektywnych ludzi, które miały miejsce paralelnie w tym samym czasie na świecie jako reakcja na wiadomość o śmierci Jana Pawła II. Koncepcja zgromadzenia agoralnego (Biela, Tabacyk, 1987; Biela, 1989; Prężyna, 1996) została wybrana do wyjaśnienia fenomenu psychologicznego, który nie był jeszcze nigdy przedtem opisany w literaturze przedmiotu. Jednakże analizowane zjawisko wymagało zdefiniowania nowej kategorii zgromadzenia agoralnego jako światowego zgromadzenia agoralnego, kiedy śmierć charyzmatycznego przywódcy wzmocniła uniwersalne wartości oraz idee zakotwiczone w pamięci zbiorowej społeczności lokalnych na świecie. Światowe zgromadzenie wskazało na mundialną transcendencję wartości, idei, oczekiwań i doświadczanego dobra między uczestnikami żałoby po śmierci Jana Pawła II.
Bibliografia
Biela, A. (1989). Agoral gatherings: A new conception of collective behavior. Journal for the Theory of Social Behaviour, 19, 311-336.
Biela, A. (1996). Agoral gatherings and large scale transformation in Europe in the 80s and 90s. Journal for Mental Changes, 2, 83-100.
Biela, A., Tobacyk, J. (1987). Self-transcendence in the agoral gathering: A case study of Pope John Paul II’s 1979 visit to Poland. Journal of Humanistic Psychology, 27, 390-405.
Ferjenčik, J. (1996). Velvet revolution meetings in Slovakia: Sociopsychological characteristics. Journal for Mental Changes, 2, 121-127.
Gaidys, V., Tureikyte, D. (1996). Agoral gatherings in Lithuania: An example of the “Baltic Way”. Journal for Mental Changes, 2, 113-119.
Prężyna, W. (1996). Agoral gatherings as a social phenomenon in the experience of the 80s in Poland. Journal for Mental Changes, 2, 101-112.
Prężyna, W., Jagiełło, A. (1987). Moje spotkanie z Papieżem. Lublin: Reakcja Wydawnictw KUL.
Copyright (c) 2006 Roczniki Psychologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.