Analiza strukturalna procesów dekonwersji w okresie dojrzewania – konstrukcja Skali Dekonwersji Adolescentów
Abstract
Obecność przemian duchowych i religijnych w trakcie adolescencji ma silne uzasadnienie w dotychczasowej teorii i badaniach. W niniejszym artykule zaproponowano zastosowanie podejścia opartego na dekonwersji do badania religijnego kryzysu dojrzewania. Streib opracował koncepcję dekonwersji w kontekście rosnącego zainteresowania ateizmem i apostazją. W proponowanym ujęciu procesy dekonwersyjne to wszystkie zmiany w osobistej religijności, które zawierają odejście od aktualnych sposobów doświadczania i przejawiania religijności. Odwołując się do koncepcji Streiba, na podstawie badań przeprowadzonych na 323 osobach, skonstruowano Skalę Dekonwersji Adolescentów. Analizy wykazały istnienie czterech wymiarów, które zinterpretowano jako: (1) Odchodzenie od wiary, (2) Odchodzenie od wspólnoty religijnej, (3) Doświadczanie pustki transcendentalnej oraz (4) Krytycyzm moralny. Oszacowano rzetelność i trafność nowej metody, które okazały się zadowalające.
References
Barbour, J. D. (1994). Versions of deconversion: Autobiography and the loss of faith. Charlottesville: University Press of Virginia.
Bernaards, C. A., & Jennrich, R. I. (2005). Gradient projection algorithms and software for arbitrary rotation criteria in factor analysis. Educational and Psychological Measurement, 65(5), 676-696.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge: Harvard University Press.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Colby, A., & Kohlberg, L. (1987). The measurement of moral judgement, Vol. I: Theoretical foundations and research validation. New York: Cambridge University Press.
Crowne, D. P., & Marlowe, D. (1960). A new scale of social desirability independent of psychopathology. Journal of Consulting Psychology, 24(4), 349-354.
Fowler, J. W. (1981). Stages of faith. The psychology of human development and the quest for meaning. San Francisco: Harper & Row Publishers.
Hall, G. S. (1904). Adolescence: Its psychology and its relations to physiology, anthropology, sociology, sex, crime, religion, and education. New York: D. Appleton and Company.
Harrell, F. E., Dupont, Ch. et al. (2015). Hmisc: Harrell Miscellaneous (Version 3.17-0). Website: http://CRAN.R-project.org/package=Hmisc
Hood, R. W., Hill, P. C., & Spilka, B. (2009). The psychology of religion: An empirical approach (4th ed.). New York: Guilford Press.
Hood, R. W., Spilka, B., Hunsberger, B., & Gorsuch, R. L. (1996). The psychology of religion: An empirical approach (2nd ed.). New York: Guilford Press.
Hornowska, E. (2003). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Huber, S. (2003). Zentralität und Inhalt: Ein neues multidimensionales Messmodell der Religiosität. Opladen: Leske und Budrich.
Huber, S., & Huber, O. W. (2012). The Centrality of Religiosity Scale (C-15). Religions, 3(3), 710-724.
Hutsebaut, D. (1980). Belief as lived relations. Psychologia Belgica, 20(2), 33-47.
King, P. E. (2007). Religion and positive youth development. In R. K. Silbereisen & R. M. Lerner (Eds.), Positive development: Linking individuals, communities and social policies (pp. 227-242). London: Sage Publications.
King, P. E., Ramos, J. S., & Clardy, C. E. (2013). Searching for the sacred: Religion, spirituality, and adolescent development. In K. I. Pargament, J. J. Exline, & J. W. Jones (Eds.), APA handbook of psychology, religion, and spirituality (vol. 1, pp. 513-528). Washington: APA
Kohlberg, L., & Power, C. (1981). Moral development, religious thinking and the question of a seventh stage. Zygon, 16(3), 203-259.
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
Levenson, M. R., Aldwin, C. M., & Igarashi, H. (2013). Religious development from adolescence to middle adulthood. In R. F. Paloutzian & C. L. Park (Eds.), Handbook of the psychology of religion and spirituality (2nd ed.) (pp. 183-197). New York, NY: The Guilford Press.
Lorenzo-Seva, U., & ten Berge, J. F. (2006). Tucker’s congruence coefficient as a meaningful index of factor similarity. Methodology, 2(2), 57-64.
Mariański, J. (2006). Sekularyzacja i desekularyzacja w nowoczesnym świecie [Secularization and desecularization in the modern world]. Lublin: The Catholic University of Lublin Press.
Mariański, J. (2008). Emigracja z Kościoła. Religijność młodzieży polskiej w warunkach zmian społecznych [Emigration from the Church. The religiosity of Polish youth in the conditions of social transformations]. Lublin: The Catholic University of Lublin Press.
Mariański, J. (2011). Tendencje rozwojowe w polskim katolicyzmie – diagnoza i prognoza [Developmental tendencies in Polish Catholicism – Diagnosis and prognosis]. Teologia Praktyczna, 12, 7-24.
Niewiadomska, I., Bartczuk, R. P., Chwaszcz, J., Fel, S., Augustynowicz, W., Palacz-Chrisidis, A., & Wiechetek, M. (2015). Religiosity as a factor protecting against problem behaviour in adolescence. Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration, 21(1-2), 63-90.
Nowosielski, M. (2008). Korelaty kryzysu religijnego [Correlates of religious crisis]. Warsaw, PL: Cardinal Stefan Wyszynski University Press.
Nowosielski, M., & Bartczuk, R. P. (2011). Skala Kryzysu Religijnego W. Prężyny [Religious Crisis Scale by W. Prężyna]. In M. Jarosz (Ed.), Psychologiczny pomiar religijności [Psychological measurement of religiosity] (pp. 73-88). Lublin: Scientific Society of the Catholic University of Lublin
Nowosielski, M., & Bartczuk, R. P. (2015). Religijność w procesie przemian – koncepcja dekonwersji H. Streiba [Religiosity in the process of transformation – H. Streib’s theory of deconversion]. Studia Psychologica, 15(2), 5-23
Oleszkiewicz, A., & Senejko, A. (2011). Dorastanie [Adolescence]. In J. Trempała (Ed.), Psychologia rozwoju człowieka [The psychology of human development] (pp. 259-286). Warsaw, PL: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Oleś, P. K. (1991). Value crisis: Measurement and personality correlates. Polish Psychological Bulletin, 22(1), 53-64.
Oleś, P. K. (2002). Z badań nad wartościami i wartościowaniem: niektóre kwestie metodologiczne [Research on values and evaluation: Selected methodological issues]. Roczniki Psychologiczne, 5, 53-75.
Paloutzian, R .F. (2005). Religious conversion and spiritual transformation: A meaning- system analysis. In R. F. Paloutzian & C. L. Park (Eds.), Handbook of the psychology of religion and spirituality (pp. 331-347). New York: The Guilford Press.
Paloutzian, R. F., Murken, S., Streib, H., & Röβler-Namini, S. (2013). Conversion, deconversion, and spiritual transformation: A multilevel interdisciplinary view. In R. F. Paloutzian & C. L. Park (Eds.), Handbook of the psychology of religion and spirituality (2nd ed.) (pp. 399-421). New York: The Guilford Press.
Płużek, Z. (2002). Psychologia pastoralna [Pastoral psychology]. Cracow, PL: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Potocki, A. (2014). Problem polskiej wiary. Uwagi socjologa [The problem of Polish faith: A sociologist’s remarks]. Colloquia Theologica Ottoniana, 1, 35-58.
Pratt, J. B. (1920). The religious consciousness a psychological study. New York: Macmillan.
R Core Team (2014). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. Retrieved from: http://www.R-project.org/
Regnerus, M. D., & Uecker, J. D. (2006). Finding faith, losing faith: The prevalence and context of religious transformations during adolescence. Review of Religious Research, 47(3), 217-237.
Revelle, W., & Zinbarg, R. E. (2009). Coefficients alpha, beta, omega, and the glb: Comments on Sijtsma. Psychometrika, 74(1), 145-154.
Rew, L., & Wong, Y. J. (2006). A systematic review of associations among religiosity/spirituality and adolescent health attitudes and behaviors. Journal of Adolescent Health, 38(4), 433-442.
Rydz, E. (2012). Tendencje rozwojowe religijności młodych dorosłych [Developmental tendencies in the religiousness of young adults]. Lublin: The Catholic University of Lublin Press.
Rydz, E. (2014). Development of religiousness in young adults. In K. Adamczyk & M. Wysota (Eds.), Functioning of young adults in a changing world (pp. 67-84). Cracow, PL: Libron.
Rydz, E., & Zarzycka, B. (2008). Poziom religijności a poczucie spójności wewnętrznej w wieku młodzieńczym [The level of religiosity and self-consistency in adolescence]. Psychologia Rozwojowa, 13(4), 49-58.
Sandage, J., & Moe, S. P. ( 2013). Spiritual experience: Conversion and transformation. In R. F. Paloutian & C. L. Park (Eds.), Handbook of the psychology of religion and spirituality (pp. 407-421). New York: The Guilford Press.
Schnitker, S. A., Felke, T. J., & Barrett, J. L. (2014). Longitudinal study of religious and spiritual transformation in adolescents attending young life summer camp: Assessing the epistemic, intrapsychic, and moral sociability functions of conversion. Psychology of Religion and Spirituality, 6(2), 83-93.
Sijtsma, K. (2009). Reliability beyond theory and into practice. Psychometrika, 74(1), 169-173.
Socha, P. (2000). Stadialny rozwój sądów moralnych w koncepcji Lawrence’a Kohlberga. Przegląd i ocena głównych tez [Stadial development of moral judgments in Lawrence Kohlberg’s theory]. In P. Socha (Ed.), Duchowy rozwój człowieka [Human spiritual development] (pp. 145-163). Cracow, PL: Jagiellonian University Press.
Soiński, B. (2010). Osobowość i nawrócenie: psychologiczno-pastoralna analiza osobowości nawróconych członków zakonów i grup religijnych [Personality and conversion: Psychological and pastoral personality analysis of converted members of religious orders and groups]. Poznań: Adam Mickiewicz University Press.
Starbuck, E. D. (1901). The psychology of religion: An empirical study of the growth of religious consciousness. London: W. Scott.
Streib, H. (2001). Faith development theory revisited: the religious styles perspective. International Journal for the Psychology of Religion, 11(3), 143-158.
Streib, H. (2005). Faith development research revisited: Accounting for diversity in structure, content, and narrativity of faith. International Journal for the Psychology of Religion, 15(2), 99-121.
Streib, H. (2008). More spiritual than religious: Changes in the religious field require new approaches. In H. Streib, A. Dinter, & K. Söderblom (Eds.), Lived religion – conceptual, empirical, and practical-theological approaches. Essays in honor of Hans-Günter Heimbrock (pp. 131-163). Leiden: Brill.
Streib, H., & Hood, R. W. (2011). “Spirituality” as privatized experience-oriented religion: Empirical and conceptual perspectives. Implicit Religion, 14(4), 433-453.
Streib, H., Hood, R. W., Keller, B., Csöff, R.-M., & Silver, C. F. (2009). Deconversion: Qualitative and quantitative results from cross-cultural research in Germany and the United States of America. Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht.
Streib, H., & Keller, B. (2004). The variety of deconversion experiences: Contours of a concept in respect to empirical research. Archive for the Psychology of Religion, 26(1), 181-200. https://doi.org/10.1163/0084672053598030
Streib, H., & Klein, C. (2013). Atheists, agnostics, and apostates. In K. I. Pargament, J. J. Exline, & J. W. Jones (Eds.), APA handbook of psychology, religion, and spirituality. Vol. 1: Context, theory, and research (pp. 713-728). Washington, DC: American Psychological Association.
Śliwak, J., & Bartczuk, R. P. (2011). Skala relacji religijnych – Przeżywane relacje do Boga D. Hutsebauta [Religious Relations – Lived Relations to God Scale by D. Hutsebaut]. In M. Jarosz (Ed.), Psychologiczny pomiar religijności [Psychological measurement of religiosity] (pp. 171-200). Lublin: Scientific Society of the Catholic University of Lublin.
Śliwak, J., Zarzycka, B., & Rak, R. (2011). Kryzys w wartościowaniu a relacje religijne [Value crisis and religious relations]. Czasopismo Psychologiczne, 17(1), 75-86.
Velicer, W. (1976). Determining the number of components from the matrix of partial correlations. Psychometrika, 41(3), 321-327.
Wallace, J. M., & Forman, T. A. (1998). Religion’s role in promoting health and reducing risk among American youth. Health Education & Behavior, 25(6), 721-741.
Werner, H. (1957). The concept of development from a comparative and organismic point of view. In D. B. Harris (Ed.), The concept of development (pp. 125-148). Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.
Wilczyńska, J. T., & Drwal, R. Ł. (1983). Social Desirability Questionnaire. Polish Psychological Bulletin, 14, 51-59.
Wilson, F. R., Pan, W., & Schumsky, D. A. (2012). Recalculation of the critical values for Lawshe’s Content Validity Ratio. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 45(3), 197-210.
Wulff, D. M. (1999). Psychologia religii. Klasyczna i współczesna [The psychology of religion: Classical and modern]. Warsaw, PL: WSiP.
Wulff, D. M. (2002). A century of conversion in American psychology of religion. In C. Henning & E. Nestler (Eds.), Konversion: Zur Aktualitäteines Jahrhundert themas [Conversion: On the actuality of the century’s theme] (pp. 43-73). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Wysocka, E. (2007). Religijność młodzieży studenckiej jako wyznacznik funkcjonowania psychospołecznego. Część I. Religijność a doświadczanie kryzysu w wartościowaniu i jego wyznaczniki [The religiosity of university students as a determinant of their psychosocial functioning. Part I: Religiosity and the experience of value crisis as well as its determinants]. Paedagogia Christiana, 20(2), 55-72.
Yonker, J. E., Schnabelrauch, Ch. A., & Dehaan, L. G. (2012). The relationship between spirituality and religiosity on psychological outcomes in adolescents and emerging adults: A meta-analytic review. Journal of Adolescence, 35(2), 299-314.
Zaręba, S. (2012). Religijność młodzieży w środowisku zurbanizowanym: Socjologiczne studium teoretyczno-empiryczne [Young people’s religiosity in the urbanized environment: A theoret-ical and empirical sociological study]. Warsaw, PL–Rzeszów: Pobitno Oficyna Wydawniczo-Usługowa.
Zarzycka, B. (2007). Skala Centralności Religijności S. Hubera [S. Huber’s Centrality of Religiosity Scale]. Roczniki Psychologiczne, 10(1), 133-157.
Zarzycka, B. (2009). Tradition or charisma – religiosity in Poland. In Bertelsmann-Stiftung (Ed.), What the world believes: Analysis and commentary on the Religion Monitor 2008. Gütersloh: Verlag Bertelsmann Stiftung.
Zarzycka, B. (2011). Polska adaptacja Skali Centralności Religijności S. Hubera [A Polish adaptation of S. Huber’s Centrality of Religiosity Scale]. In M. Jarosz (Ed.), Psychologiczny pomiar religijności [Psychological measurement of religiosity] (pp. 231-261). Lublin: Scientific Society of the Catholic University of Lublin.
Copyright (c) 2017 Roczniki Psychologiczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.