O systemie kształcenia ustawicznego psychologów diagnostów w Polsce – podsumowanie dyskusji

  • Maja Filipiak University of Social Sciences and Humanities in Warsaw
  • Monika Tarnowska University of Social Sciences and Humanities in Warsaw
  • Bartosz Zalewski University of Social Sciences and Humanities in Warsaw
  • Władysław Jacek Paluchowski Adam Mickiewicz University in Poznań
Keywords: kształcenie ustawiczne; diagnoza psychologiczna; rozwój kompetencji psychologicznych

Abstract

Artykuł stanowi podsumowanie dyskusji dotyczącej ustawicznego kształcenia w obszarze diagnozy psychologicznej, do której zaproszeniem był tekst Filipiak i współautorów, opublikowany na łamach Roczników Psychologicznych (18(2015), nr 2, s. 157-169). W artykule omawiane są kwestie dotyczące definiowania diagnozy jako usługi vs kompetencji, umiejscowienia formalnych regulacji w zakresie kształcenia na poziomie polskim vs europejskim, treści nauczania oraz organizacji kształcenia w szerszym kontekście roli zawodowej psychologa, a także problem kształcenia w diagnostyce nie tylko psychologów. Autorzy, opisując własne stanowisko wobec omawianych wątków, formułują postulaty dotyczące: (1) systemowych rozwiązań w zakresie kształcenia ustawicznego w obszarze diagnozy psychologicznej, (2) potrzeby rozwijania badań weryfikujących użyteczność określonych form nauczania kompetencji diagnostycznych oraz (3) konieczności promowania kultury współpracy między psychologami praktykami a akademikami.

References

Fernández-Ballesteros, R., De Bruyn, E. E. J., Godoy, A., Hornke, L. F., Ter Laak, J., Vizcarro, C., Westhoff, K. [i in.] (2001). Guidelines for the Assessment Process (GAP): A proposal for discussion. European Journal of Psychological Assessment, 17(3), 187-200.
Filipiak, M., Tarnowska, M., Zalewski, B. i Paluchowski, W. J. (2015). O systemie kształcenia ustawicznego psychologów diagnostów w Polsce. Roczniki Psychologiczne, 18(2), 157-169.
Halama, P. (2015). Kompetencje w zakresie diagnozy psychologicznej nie są niezależne od kompetencji w dziedzinach szczegółowych praktyki psychologicznej. Roczniki Psychologiczne, 18(2), 185-187.
Lambert, M. J. i Barley, D. E. (2002). Research summary on the therapeutic relationship and psychotherapy outcome. W: J. C. Norcross (red.), Psychotherapy relationships that work: Therapist contributions and responsiveness to patients (s. 17-32). New York: Oxford University Press.
Lunt, I. (2011). EuroPsy: The Development of Standards for High-Quality Professional Education in Psychology. European Psychologist, 16(2), 104-110.
Łuczak, A. (w druku). Wybrane kwestionariusze temperamentu i osobowości w diagnozie predyspozycji kierowców. W: M. Filipiak, W. J. Paluchowski, B. Zalewski i M. Tarnowska (red.), Profesjonalnie o diagnozie: kompetencje i standardy. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Karwowski, M. i Szen-Ziemiańska, J. (2015). Myślmy o diagnozie (i diagnostach) szerzej. Roczniki Psychologiczne, 18(2), 193-197.
Kirkpatrick, D. L. i Kirkpatrick, J. D. (2007). Implementing the four lewels. Oackland, CA: Berrett-Koehler Publishers.
Oleś, K. P. (2015). Kompetencja w diagnozowaniu, czyli o konieczności ustawicznego kształcenia. Roczniki Psychologiczne, 18(2), 205-210.
Paluchowski, W. J., Stemplewska-Żakowicz, K. (2013). Wiarygodność technik projekcyjnych jako narzędzi diagnozy psychologicznej. Cz. I: Dlaczego niektóre techniki niesłusznie nazywa się projekcyjnymi? Problems of Forensic Sciences, 93, 431-437.
Poortinga, Y. H. (2015). Organizacja ustawicznego rozwoju zawodowego. Roczniki Psychologiczne, 18(2), 217-220.
Stemplewska-Żakowicz, K. i Szymczyk, B. (2012). Jak odróżnić dziecko od kąpieli. Zaczerpnięto 16 marca 2012. Strona internetowa Polskiego Towarzystwa Psychologicznego: http://www.ptp.org.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=412
Tarnowski, A. (2015). Kształcenie ustawiczne jako dzielenie się odpowiedzialnością. Roczniki Psychologiczne, 18(2), 225-227.
Toeplitz-Winiewska, M. (2015). Czy możliwe jest doskonalenie w diagnostyce psychologicznej bez określonego kontekstu praktyki psychologicznej? Roczniki Psychologiczne, 18(2), 233-236.
Published
2019-04-05
Section
Author's Response