What kind of psychology (and psychologists) does the society need?

  • Jan M. Brzeziński Adam Mickiewicz University in Poznań
Keywords: psychology; education of psychological students; scientific research in psychology; methodological awareness of psychologists; psychological practice; professional ethics

Abstract

The article focuses on several factors whose negative influence can be observed in the process of educating future psychologists and in the psychological practice in Poland. The following are regarded by the author as the most detrimental:

  1. The systematic lowering of academic standards; infusing psychology with pseudo-scientific concepts.
    2. The transition from elite to mass education at psychological studies.
    3. The absence of clear-cut criteria granting or refusing admission to the profession of psychologist; the increasing devaluation of the profession’s status.
    4. The lack of substantive (statutorily guaranteed) control over the institutions which offer psychological trainings and courses; preying on the naivety of students and young, inexperienced graduates.
    5. Too liberal policy of the state concerning the setting up of new major courses in psychology by newly established schools and offering by various academic institutions BA courses with the word “psychology” in the course title, which suggests that the graduates will possess qualifications in psychology entitling them to render psychological services.
    6. The lowering of the criteria assessing the effects of education (examinations, credits).
    7. The lack of balance in the assessment of academics – the assessment of research performance is more important than judging the standard of teaching.
    8. Recurrent attempts at implementing the Bologna system into the organisation of psychological studies (the two cycles system – Bachelor/Master).

It is the author’s aim to draw the attention of Polish psychologists to the potential threats which may impact the level of research performance, the standard of teaching, and psychological practice.

References

Ajdukiewicz, K. (1965). Logika pragmatyczna. Warszawa: PWN.
Ajdukiewicz, K. (1983). Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka. Warszawa: Czytelnik.
Barlow, D. H. (1981). On the relation of clinical research to clinical practice: Current issues. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 49, 147-155.
Bersoff, D. N. (red.) (20033). Ethical conflicts in psychology. Washington, DC: APA.
Brzezińska, A., Appelt, K. (20042). Tożsamość zawodowa psychologa. W: J., Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii (s. 11-38). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Brzezińska, A., Toeplitz Z. (red.) (2007). Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SWPS „Academica”.
Brzeziński, J. (2006). Erozja norm akademickich. Próba diagnozy. Teksty Drugie, 1-2, 9-39.
Brzeziński, J. (20075). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J. (2008). Stan świadomości psychometrycznej polskich psychologów przed rokiem 1939. W: M. Toeplitz-Winiewska, A. Sękowski (red.), Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Historia. Teraźniejszość. Przyszłość. 1907-2007. Księga Jubileuszowa (s. 41-58). Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Brzeziński, J. (2009). Od uniwersytetu Humboldta do E-uniwersytetu. W: Z. Drozdowicz (red.), Uniwersytety. Tradycje – dzień dzisiejszy – przyszłość (s. 109-121). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Brzeziński, J. (2010a). „Podaj cegłę” – rzecz o systemie awansów naukowych. Cz. I. Forum Akademickie, 11, 26-28.
Brzeziński, J. (2010b). „Podaj cegłę” – rzecz o systemie awansów naukowych. Cz. II. Forum Akademickie, 12, 26-28.
Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz-Winiewska, M. (2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.) (2004a). Etyczne dylematy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SWPS „Academica”.
Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.) (2004b). Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SWPS „Academica”.
Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (2005). Model zawodowy psychologa klinicznego. W: H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (t. 1, s. 299-324). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2008). Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Choynowski, M. (1959). Elementy teorii testów psychologicznych. Przegląd Psychologiczny, 3, 151-170.
Galewicz, W. (2009). O etyce badań naukowych. W: W. Galewicz (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych (s. 59-69). Kraków: Universitas.
Jacob, F. (1973). Historia i dziedziczność. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Jaworska, A. (2010). Metodologiczne problemy pomiaru zmiany w psychoterapii – perspektywa klienta. Instytut Psychologii UAM w Poznaniu (mps pracy doktorskiej).
Kmita, J. (1976). Szkice z teorii poznania naukowego. Warszawa: PWN.
Nathan, P., Stuart, S., Dolan, S. (2000). Research on psychotherapy efficacy and effectiveness. Between Scylla and Charybdis? Psychological Bulletin, 126, 964-981.
Paluchowski, W. J. (2010). Diagnoza oparta na dowodach empirycznych – czy potrzebny jest „polski Buros”? Roczniki Psychologiczne, 13, 2, 7-27.
Rosenthal, R. (1996). Nauka a etyka w przeprowadzaniu badań psychologicznych oraz analizowaniu i przedstawianiu ich wyników. Czasopismo Psychologiczne, 2, 37-46.
Spendel, Z. (2005). Metodologia badań psychologicznych jako forma świadomości historycznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 25-94). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Strelau, J. (2010). Panorama psychologii w Polsce po II wojnie światowej, ze szczególnym akcentem na pierwsze dekady okresu powojennego. Czasopismo Psychologiczne, 16, 1, 7-19.
Tomaszewski, T. (1952). Kryzys metodologiczny w psychologii. Przegląd Psychologiczny, 1, 1-35.
Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. T. 1: Pomiędzy nauką a szarlatanerią. Taszów: Biblioteka Moderatora.
Wojciszke, B. (2006). Systematycznie Modyfikowane Replikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Żebrowska, M. (1952). Problemy organizacyjne i naukowe studiów psychologicznych. Przegląd Psychologiczny, 1, 36-57.
Published
2019-03-29
Section
Focus Article