Creativity in the best students of junior high schools

  • Dorota Turska Maria Curie-Skłodowska University in Lublin
Keywords: creativity; the best students; the lower secondary school

Abstract

The study builds on the results of empirical research demonstrating that highly appraised junior high school students are less creative than their peers with poorer school achievements. Junior high school was supposed to be the school of `new education philosophy' teaching to `solve problems creatively in order to prepare students to work in the changeable environment of the modern world' (assumptions of the Ministry of National Education, The Library of Reform, 1999, p. 11). If the ministerial conception were to come true in the educational practice then the most highly evaluated junior high school students should be convinced about the usefulness of creative behaviours. Objective effects of the stimulation of creative thinking could also be expected to occur. The results of the study unequivocally disprove both these suppositions. The paper suggests a possible explanation for the diagnosed condition.

References

Amabile, T. M. (1996). Creativity in context. Update to the social psychology of creativity. Oxford: Westview Press.
Barnes, D. (1988). Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia. Warszawa: WSiP.
Bernstein, B. (1990). Odtwarzanie kultury. Warszawa: PIW.
Biblioteczka Reformy (1999). Ministerstwo Edukacji Narodowej o reformie programowej, 9.
Bourdieu, P., Passeron, J. C. (1990). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN.
Czerniawska, E. (1999). Dynamika zachowań strategicznych w uczeniu się tekstów podręcznikowych. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Czerniawska, E. (2002). Determinanty i rozwój samoregulacji w uczeniu się. W: M. Ledzińska, G. Rudkowska, L. Wrona (red.), Osoba edukacja dialog (t. 2, s. 14-27). Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Dobrołowicz, W. (1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa: WSPS.
Ferguson, A. G, Takane, Y. (1999). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.
Gurycka, A. (1986). Skuteczność szkolnego wychowania w aspekcie rozwoju orientacji podmiotowej dzieci i młodzieży. Edukacja, 3, 57-82.
Jurczyk, P. (1989). Wprowadzenie. W: A. Gurycka (red.), Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych dzieci i młodzieży (t. 3, s. 5-12). Warszawa: Wyd. UW.
Jurkowski, A. (1989). Szkoła jako źródło specyficznych doświadczeń uczniów w zakresie funkcji poznawczych. W: A. Gurycka (red.), Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych dzieci i młodzieży (t. 2, s. 71-81). Warszawa: Wyd. UW.
Ledzińska, M. (1996). Przetwarzanie informacji przez uczniów o zróżnicowanym poziomie zdolności a ich postępy szkolne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Wydziału Psychologii UW.
Matczak, A. (1996). Styl poznawczy a efektywność treningu myślenia twórczego. Warszawa: Wydawnictwa ATK. Studia z Psychologii, t. 7.
Matczak, A., Jaworowska, A., Stańczak, J. (2000). Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K. K. Urbana i H. G. Jellena. TCT-DP. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Nalaskowski, A. (1989). Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki. Toruń: Wyd. UMK.
Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Perkins, D. (1992). Smart schools. From training memories to educating minds. New York: The Free Press.
Popek, S. (1989). Zdolności i uzdolnienia a skuteczność procesu nauczania młodzieży w świetle ocen szkolnych. W: A. Gurycka (red.), Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych dzieci i młodzieży (t. 3, s. 72-89). Warszawa: Wyd. UW.
Stasiakiewicz, M. (1999). Twórczość i interakcja. Poznań: Uniwersytet Adama Mickiewicza.
Stemplewska, K. (1994). Wiedza scholastyczna a naturalny rozwój poznawczy. W: E. Dryll, J. Trzebiński (red.), Wiedza potoczna w szkole (s. 74-91). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Wydziału Psychologii UW.
Szmidt, K. J. (2001). Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Szymański, M. S. (1987). Twórczość i style poznawcze uczniów. Warszawa: WSiP.
Turska, D. (1991). Środowisko szkolne jako czynnik hamujący rozwój postawy twórczej uczniów – przegląd literatury, postulowane kierunki niektórych modyfikacji edukacyjnych. W: S. Popek (red.), Środowiskowe uwarunkowania rozwoju człowieka. Lublin: Wyd. UMCS.
Turska, D. (1994). Dynamika postawy twórczej a typ kształcenia szkolnego młodzieży. Lublin: Wyd. UMCS.
Turska, D. (2000). Co wynika z przestrogi Charliego Chaplina, czyli trening twórczego myślenia dla nauczycieli. Częstochowa: Prace Naukowe WSP w Częstochowie, t. 8, s. 157-163.
Wiechnik, R. (2000). Obraz ucznia idealnego w percepcji nauczycieli szkół podstawowych. Psychologia Rozwojowa, 5, 3-4, 255-265.
Wiechnik, R., Drwal, R. Ł. (1989). Inwentarz Samowiedzy. W: R. Ł. Drwal (red.), Techniki kwestionariuszowe w diagnostyce psychologicznej. Wybrane zagadnienia (s. 163-186). Lublin: UMCS. Wydział Pedagogiki i Psychologii.
Published
2019-03-27
Section
Articles