Uwarunkowania wyboru prywatnej szkoły podstawowej przez rodziców z klasy średniej. Wybrane konteksty

Słowa kluczowe: prywatne szkoły podstawowe, rodzice z klasy średniej, wybór szkoły, środowisko społeczne szkół prywatnych

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie wybranych uwarunkowań i konsekwencji odnoszących się do wyboru prywatnej szkoły podstawowej przez rodziców z klasy średniej. Artykuł zawiera rozważania nt. znaczenia wyboru prywatnej szkoły podstawowej dla dalszych losów życiowych dziecka. Druga część tekstu odnosi się do analizy badań jakościowych związanych z wyborem szkoły prywatnej przez rodziców z klasy średniej. Wywiady zostały przeprowadzone w 2015 roku z 24 rodzicami, korzystającymi z oferty szkół prywatnych. Analizy wypowiedzi rodziców wskazują, że wraz z wyborem prywatnej szkoły dokonuje się jednocześnie selekcja uczniów i ich rodzin w środowisku społeczno-edukacyjnym. Wybór prywatnej szkoły jest inwestycją w kapitał społeczny dzieci.

Bibliografia

Ball S. J. (1997), On the Cusp: Parents Choosing Between State and Private Schools in the UK: Action Within an Economy of Symbolic Goods, International Journal of Inclusive Education, 1(1), s. 1-17.

Ball S. J. (2003), Class Strategies and the Education Market: The Middle Classes and Social Advantage, London: Routledge.

Ball S. J. (2006), The Risk of Social Reproduction. Middle Class and Education Markets, [w:] S. J. Ball, Education Policy and Social Class: The Selected Works of Stephen J. Ball, London, New York: Routledge, s. 267-274.

Ball S., Bowe R., Gewirtz S. (2006), Circuits od Schooling. A Sociological Exploration of Parental Choice of School in Social Class Contexts, [w:] S. J. Ball, Education Policy and Social Class: The Selected Works of Stephen J. Ball, London, New York: Routledge, s. 159-175.

Becker G. S. (1990), Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Domański H. (2012), Polska klasa średnia, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Edwards R., Gillies V. (2011), Clients or Consumers, Commonplace or Pioneers? Navigating the Contemporary Class Politics of Family, Parenting Skills and Education, Ethics and Education, 6(2), s. 141-154.

Feyfant A., Rey O. (2006), Les parents et l’école, Cellule Veille scientifique et technologique, nr 22, s. 1-11, http://ife.ens-lyon.fr/vst/DA-Veille/22-novembre-2006.pdf [dostęp: 18.05.2021].

Flick U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gewirtz S., Ball S. J., Bowe R. (1995), Markets, Choice and Equity in Education, Philadelphia: Cambridge University Press.

Green F. (2020), Private Schools: Choice and Effects, [w:] S. Bradley, C. Green (red.), The Economics of Education. A Comprehensive Overview, London: Academic Press, s. 519-530.

Koinzer T., Nikolai R., Waldow F. (2017), Private Schooling and School Choice as Global Phenomena. An Introduction, [w:] T. Koinzer, R. Nikolai, F. Waldow (red.), Private Schools and School Choice in Compulsory Education, Wiesbaden: Springer, s. 1-6.

Kozłowski W., Matczak E. (2012), Aspiracje edukacyjne rodziców dzieci z klas III szkoły podstawowej, Warszawa: IBE.

Kwak A. (2012), Rodzicielstwo – inwestycja w przyszłość. Czy zawsze udana?, [w:] J. Brągiel, B. Górnicka (red.), Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 23-38.

Lareau A. (2000), Home Advantage. Social Class and Parental Intervention in Elementary Education, Lanham, New York: Rowman and Littlefield.

Leszkowicz-Baczyńska Ż. (2004), Rodzina w klasie średniej w zmieniającej się rzeczywistości [w:] Z. Tyszka (red.), Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Leszkowicz-Baczyńska Ż. (2007), Klasa średnia w Polsce? Sytuacja pracy – mentalność – wartości, Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Maguire M., Wooldrdge T., Pratt-Adams S. (2006), The Urban Primary School. Education in an Urbanised Society, New York: Open University Press.

Mayer T., Geist V., Pohl V. S., Schwarz J., Koinzer T. (2020), A Parental School Choice Misery: Middle Class Parents’ Dilemma in Choosing a Primary School in Berlin’s Multi-Ethnic Neighborhoods, Journal of Pedagogy, 11(1), s. 35-57.

Nelson M. (2010), Parenting Out of Control: Anxious Parents in Uncertain Times, New York: NYU Press.

Nyczaj-Drąg M. (2015), Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Palska H. (2002), Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.

Pilch T., Bauman T. (2010), Zasady badań jakościowych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Przyborowska B. (1997), Szkoły niepubliczne w Polsce: oczekiwania i rzeczywistość, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Reinoso A. O. (2008), Middle-Class Families and School Choice: Freedom Versus Equity in the Context of a “Local Education Market”, European Educational Research Journal, 7(2), s. 176-194.

Smolińska-Theiss B. (2014), Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci z klasy średniej, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Silverman D. (2007), Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zbróg Z. (2010), Dynamika rozwoju niepublicznych szkół podstawowych, Forum Oświatowe, 22(2/43), s. 143-159.

Opublikowane
2021-12-31
Dział
Artykuły