E-Services vs Concern for the Image of ZUS

Słowa kluczowe: ZUS; e-usługi; wizerunek ZUS; jakość obsługi klienta; zadowolenie klienta; nowe zarządzanie publiczne; NPM

Abstrakt

E-usługi a troska o wizerunek ZUS

W artykule przedstawiono działania elektroniczne (e-działania) podejmowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) – instytucję administracji publicznej, realizującą zadania określone przepisami prawa. Celem tego opracowania jest prezentacja aktualnych e-usług oferowanych przez ZUS, a także analiza wpływu wyżej wymienionych usług na kreowanie wizerunku tej instytucji, która kładzie duży nacisk – w swojej wizji i misji – na opiekę nad klientem oraz budowanie wzajemnego zaufania. Działania podejmowane przez ZUS pozwalają wysunąć tezę, że instytucja ta jest przygotowana do wspierania klientów na odległość. Instytucja reaguje na sygnały wysyłane z zewnątrz i otwiera się na potrzeby klientów, wdrażając nowoczesne techniki komunikacji, a także edukuje i popularyzuje wiedzę na temat ubezpieczeń społecznych. W artykule wykorzystano analizę krytyczną oraz wyniki badań statystycznych udostępnione przez Dział Obsługi Klienta w ZUS.

Bibliografia

Budzyński, Wojciech. Public relations, strategia i nowe techniki kreowania wizerunku. Warsaw: Poltext, 2008.

Bugaj-Wojciechowska, Monika. “E-ZLA – ułatwienia dla pracowników, pracodawców i lekarzy.” Z życia ZUS, no. 9 (2015).

Instytut Spraw Publicznych. “Wiedza i postawy wobec ubezpieczeń społecznych. Raport z badań.” Warsaw 2016. https://www.zus.pl/documents/10182/44573/Raport+wiedza+system+emerytalny/040bd2a1-094a-4d97-9d77-e0bddc19e845.

Kierunki doskonalenia koncepcji zarzadzania organizacja publiczną. Edited by Barbara Lubas, Dominik, and Małgorzata Borowik. Szczytno: Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie, 2016.

Lewandowska, Magdalena, Jacek Dziekan, Robert Marczak, Barbara Owsiak, Olaf Rawski, and Katarzyna Serdeczna. Rzeczpospolita ubezpieczonych: historia ubezpieczeń społecznych w Polsce. Warsaw: ZUS, 2017.

Niedziela, Magdalena. “Zakład Ubezpieczeń Społecznych zmienia się dla klienta.” In Wybrane aspekty ubezpieczeń społecznych, edited by Anna Matuszewska. Kalisz: Wydawnictwo PWSZ, 2018.

Nowe zarzadzanie publiczne – skuteczność i efektywność. Edited by Teresa Lubińska. Warsaw: Difin, 2009.

Szwajca, Danuta. Zarządzanie reputacją przedsiębiorstwa, Budowa i odbudowa zaufania interesariuszy. Warsaw: CeDeWu, 2016.

Wartości i nowoczesność w strategii odpowiedzialnego rozwoju: nowe ścieżki rozwoju w Europie Środkowej i Wschodniej. Edited by Sławomir Partycki and Roman Sobiecki. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2017.

Watoła, Judyta. “Elektroniczne zwolnienia? Spokojnie, doktorze, to tylko komputer.” Gazeta Wyborcza, January 26, 2018. https://wyborcza.pl/TylkoZdrowie/7,137474,22936971,elektroniczne-zwolnienia-spokojnie-doktorze-to-tylko.html.

Wójcik, Katarzyna. “E-składka bez problemów.” Rzeczpospolita, January 18, 2018. https://archiwum.rp.pl/artykul/1364215-E-skladka-bez-problemow.html.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych. “E-ZLA – jedyny sposób na wystawienie zwolnienia.” Z życia ZUS, no. 11–12 (2017).

Zakład Ubezpieczeń Społecznych. “Strategia przekształceń Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2010–2012.” Warsaw, October 2010. https://www.zus.pl/documents/10182/0/Strategia+2010+-+2012/61d9510f-241b-4547-8f73-7455dbf0389c.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych. “Strategia rozwoju Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2013–2015.” Warsaw, December 2012. https://www.zus.pl/documents/10182/39611/Strategia+rozwoju+Zak%C5%82adu+Ubezpiecze%C5%84+Spo%C5%82ecznych+na+lata+2013-2015/6cb0b2d7-2df2-4bc9-b99f-dd8eb46e2848.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych. “Strategia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2016–2020.” Warsaw, December 2015. https://www.zus.pl/documents/10182/0/Strategia+Zak%C5%82adu+Ubezpiecze%C5%84+Spo%C5%82ecznych+na+lata+2016+-+2020/cd2987fa-68 6c-417a-a351-91904dc5ff84.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych. “Obsługa klientów w ZUS. Polityka 2017–2020. Informacja z 2016 r.” Warsaw 2016.

Zawicki, Marcin. Nowe zarządzanie publiczne. Warsaw: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2011.

Opublikowane
2020-05-25
Dział
Artykuły